Servei d'Esports UJI: 30 anys d'història

30/04/2021 | SE

El dia 27 de febrer de 2021 es compleixen 30 anys de la creació de la nostra universitat i des del primer moment, el Servei d'Esports va començar la seua andadura de manera paral·lela. Molta gent desconeixerà que des de la dècada dels 80 la legislació espanyola recull la necessitat d’organitzar l'esport a les universitats a través del Reial Decret 2069/1985, de 9 d'octubre, sobre articulació de competències en matèria d'activitats esportives universitàries. Aquest decret suposa un reconeixement explícit al paper de l'esport en les universitats com a eina de formació integral, no únicament de l'estudiantat sinó també de totes les persones que formen part de la comunitat universitària. A més a més, també deixa clara l'autonomia de les universitats per a estructurar l’activitat esportiva. En el cas de la universitat pública de Castelló, aquest paper va recaure en el Servei d'Esports.

Durant aquests treinta anys, l'esperit ingenu, però il·lusionat dels primers moments, s’ha transformat en una prestació més professional per tal d'atendre de 900 inscripcions l'any 1995 a les gairebé 18.000 que hui en dia utilitzen els 95.000 m2; d'instal·lacions esportives. A les inscripcions individuals cal afegir les peticions dels clubs, entitats i altres empreses que utilitzen les instal·lacions esportives del Campus del Riu Sec.

La història sempre ens porta a la memòria molts noms, com el de Juan Planelles, primer director del Servei d'Esports i mític jugador del CD Castellón a la dècada dels 70; Pepe Portolés, coordinador d'activitats amb Planelles i preparador físic d'equips de futbol com el Villarreal CF, RC Mallorca o Reial Madrid amb Benito Floro. Planelles va ser succeït per Carlos Hernando l'any 1992, qui ha ocupat ocupat ininterrompudament el càrrec fins avui dia. L’evolució del nombre del personal d’administració i serveis adscrit també aporta algunes dades significatives, s’ha passat de 3 treballadors inicials fins als actuals 28 que donen servei als usuaris i usuàries gairebé 70 hores setmanals de dilluns a divendres. Aquest augument significatiu del personal està justificat pel creixement de les instal·lacions al campus UJI, que ha passat de no tenir cap espai propis, a oferir diverses zones esportives (piscina, poliesportiu, pistes d’atletisme, camps de futbol, zona de raquetes), i que la situa com una de les instal·lacions esportives universitàries més grans de l'estat espanyol.

Moltes han estat també les personalitats del món de l'esport que han acompanyat en la seua trajectòria al Servei d'Esports i on destaquem noms com la selecció de waterpolo campiona olímpica i mundial, l'entrenador de la selecció espanyola de futbol campiona del món a Sud-àfrica, Vicente del Bosque o jugadors en actiu com el medalliste olímpic de Volei platja Pablo Herrera o el tenista Roberto Bautista, actualment número nou del rànquing mundial.

En la faceta organitzadora, el Servei d'Esports ha sigut molt actiu des dels seus inicis, ja en 1999 es va encarregat d’organitzar els Campionats d'Espanya Universitaris de camp a través, i des d’aleshores ha sumat altres campionats d’atletisme, bàsquet, futbol o taekondo en l’àmbit nacional i més de 80 campionats autonòmics en modalitats com judo, karate, orientació, tenis taula, tenis, frontenis, esquaix o triatló entre altres. A més a més, també ha participat en l’organització d'esdeveniments com campionats d'Europa d'atletisme, Specials olympics, Marató i mitja, etc.

Aquesta trajectòria i l’esforç col·lectiu de l’equip ha estat també reconegut per multitud de premis, com el premi Blume l'any 2012, màxim guardó a l'esport universitari; la medalla al mèrit esportiu l'any 2011, reconeixement a la contribució de Carlos Hernando en l'àmbit de l'esport universitari, o el premi a la promoció esportiva de la dona del Consell Superior d'Esports en 2010.

Totes aquestes i més fites aconseguides en aquests tremta anys pel Servei d'Esports de la Universitat Jaume I de Castelló estan recollides en una web commemorativa que estarà en marxa a partir del mes d'abril de 2021 i on fins al 27 de febrer de 2022 s’inlouran fotografies, vídeos dels protagonistes i reculls de premsa que permetran als curiosos i nostàlgics traslladar-se en el temps a moments destacats de l'esport universitari de la nostra institució d'educació superior de Castelló, la Universitat Jaume I i també de la provincia.

Informació proporcionada per: Servei d'Esports