Javier Toret: «L’èxit d’una campanya no depèn sols del mitjà sinó d’una bona idea, en el moment just» L’activista advoca per una estratègia transmedia i multicapa que fidelitze a la comunitat i visibilitze les aliances

13/04/2015 | SCP

•  seminari-periodisme Redes_Sociales_15DLL20_in

Javier Toret durant la seua conferència sobre l'activisme a través de la xarxa. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

Javier Toret, activista en moviments polítics i comunicatius com «Democracia Real Ya» o «15MpaRato», ha analitzat les claus per a l’èxit de les campanyes de comunicació a través de la xarxa en el seminari «Xarxes socials, periodisme i democràcia» organitzat pel grup d’investigació «Periodisme, Comunicació i Poder» del Departament de Filosofia i Sociologia.

Toret ha explicat que, des de l’any 2010, s’ha produït una apropiació de les eines digitals per a l’acció col·lectiva, front a la crisis de la representació, que ha desembocat en una multiplicació de les pràctiques tecnopolítiques amb exemples com el 15M o la primavera àrab. En aquest sentit, ha fet referència a un estudi de la Universitat de Lisboa que indica que una mitjana global del 18% ha utilitzat les xarxes per a «eixir al carrer».

Segons ha afirmat Toret, l’acció col·lectiva s’ha hibridat amb Internet i qualsevol és part d’una campanya encara que hi participen a diferents nivells. «Es redueix la despesa de l’acció col·lectiva i permet que poca gent tinga molt d'impacte amb una campanya i això és un avantatge si saps bé l’estratègia. Però no és tan sols el mitjà, és també una bona idea, en el moment just i ben pensada» ha apuntat.

A continuació, ha explicat als assistents algunes de les claus per a llançar una bona campanya de comunicació que, segons Toret, és essencial que estiga precedida per la construcció d’una identitat col·lectiva. Així, ha aconsellat les eines de treball col·laboratiu per a la comunicació interna i la importància de tindre un blog que siga la senya d’identitat combinat amb una estratègia elaborada per a la presència en Facebook i Twitter. «No podem posar el mateix missatge en totes les xarxes encara que han d’estar unificades pel que fa a l'estètica i la nomenclatura. A més, cal tindre en compte les característiques de cada canal: públics, horaris i altres especificitats» ha assenyalat.

En aquesta línia, ha posat de relleu la importància de la dimensió transmedia, és a dir, fer circular la informació entre els diferents mitjans (Blog, Facebook, Twitter) i que els usuaris es fidelitzen, s’involucren i participen. «Les xarxes socials són per a escoltar. S’ha d’interaccionar amb els altres i cuidar a la comunitat, no pots bombardejar amb spam o no contestar a les preguntes. A més, són espais per a crear aliances polítiques i és important visibilitzar-les» ha afirmat.

Com a exemple ha explicat el cas de la campanya «Democracia Real Ya» basada en un model d’acció col·lectiva multicapa: física, digital i mediàtica. «Primer vam ocupar les capes digitals i després el carrer i, amb la realimentació del carrer, vam aconseguir entrar en la capa dels grans mitjans» ha explicat. «Quan llances una campanya vols que siga multicapa per a impactar i afectar als mitjans. Les campanyes han d’anar més enllà de la teua xarxa» ha afegit.

«En aquest tipus de campanyes no sols hi ha un emissor des de l'organització sinó que tots són emissors i fan que siga una campanya inclusiva i viral. La clau és buscar que persones amb diferents identitats i percepcions es reconeguen en la campanya» ha explicat. A més, ha afegit que les xarxes socials també són una bona forma d’arribar a la gent que no està a Internet perquè les xarxes permeten condicionar altres camps de la comunicació.

El cicle de conferències es completarà amb dues sessions més sobre «Democràcia 4.0 i comunicació digital» de Francisco Jurado el 13 d'abril i «El paper dels mitjans alternatius digitals en les estratègies comunicatives de l'activisme polític en Internet» a càrrec de Guillermo Zapata el 24 d'abril.

Altres notícies:

La directora acadèmica de multilingüisme de l’UJI insta a l’estudiantat d’Estudis Anglesos a acreditar els coneixements lingüístics