La Fundació f2e i el Col·legi d'Arquitectes de Castelló plantegen unes jornades sobre el futur de l'edificació i la rehabilitació sostenible i eficient

16/02/2015 | SCP

• Castelló renova't rehabilitacio-construccio renovat

Presentació de les jornades Castelló Renova't a la seu del Col·legi d'Arquitectes a Castelló. | FOTO: VOX UJI

Preocupats per la falta d'activitat en el camp de la rehabilitació energètica, el Col·legi Territorial d'Arquitectes de Castelló i la Fundació per a l'Eficiència Energètica de la Comunitat Valenciana (f2e), de la qual són patrons BP, l'Ajuntament de Castelló i la Universitat Jaume I, han organitzat unes jornades per a formar i conscienciar de la necessitat d'iniciar un procés de rehabilitació dels edificis que conformen el nostre parc immobiliari. Les jornades van dirigides a propietaris, administradors de finques, arquitectes, arquitectes tècnics, enginyers i subministradors de productes, entre uns altres.

L'activitat ha estat presentada a la seu del Col·legi d'Arquitectes a Castelló pel president del Col·legi, Jaime Prior, el rector de l’UJI, Vicent Climent, l'alcalde de Castelló de la Plana, Alfonso Bataller; i el gerent de la f2e, José Luis Gandia. En la seua intervenció, la màxima autoritat universitària ha indicat que és important explicar un entorn sostenible i eficient per a millorar la qualitat de vida de la ciutadania i que el campus castellonenc era exemple d'això. Per la seua banda, el president del Col·legi ha assegurat que «no hi ha res més sostenible que mantenir el que ja està construït» i l'alcalde que aquestes jornades serviran per a millorar l'entorn urbà i fer-lo més saludable.

Cal recordar que el sector de l'edificació és responsable d'un terç de les emissions de gasos d'efecte hivernacle, un terç del consum energètic i un terç de la generació de residus i del consum de recursos, en termes globals. La tendència, a més, condueix a un increment d'aquests percentatges de forma molt alarmant. El 55% del parc d'habitatges de la Comunitat Valenciana és anterior a 1980 i d'aquests habitatges fins i tot el 8% és anterior a 1940. És a dir la gran majoria del parc immobiliari s'ha construït sense normes d'edificació que tinguessin en compte el consum energètic dels habitatges. Les actuacions en rehabilitació en l'àmbit estatal són molt més baixes que a la resta d'Europa. Una de les possibles raons és perquè a Espanya al voltant del 65% dels habitatges corresponen a habitatges situats en blocs d'Edificis enfront del 35% d'habitatges unifamiliars, la qual cosa comporta una major complexitat en el procés.

Tal com es va concloure al passat Congrés Mundial d'Edificació Sostenible, és urgent que el sector de l'edificació, en el seu conjunt, eleve la mirada per prendre consciència de l'autèntica dimensió dels desafiaments locals que li incumbeixen. És imprescindible un canvi de paradigma dins del sector cap a la sostenibilitat arquitectònica. Aquest nou model ha de tenir en compte el concepte d'habitabilitat bàsica que haurà de materialitzar-se a través de nous desenvolupaments urbans, però també a través de la rehabilitació del medi urbà existent. Per a això serà necessari tot el coneixement i les aportacions innovadores, tant les que vinguen del món científic, les que vinguen de l'experiència empresarial o política, com les quals procedeixin del coneixement directe dels usuaris.

En aquesta situació s'emmarquen aquestes quatre primeres jornades del programa de Castelló Renova’t que s'inicia el 17 i el 26 de Febrer i que contínua en els mesos de març i abril. Les dues primeres jornades tractaran el futur de l'edificació i les ajudes per a la rehabilitació les quelas s'empraran per a abordar les eines per a la rehabilitació energètica, estructural i d'accessibilitat. La iniciativa té com a col·laboradors el Col·legi d'Administradors de Finques de la Comunitat Valenciana, el Green Building Council Espanya i l'Institut Valencià de l'Edificació i diverses empreses com Gas Natural, Porcelanosa Grup, OTIS i Kerakoll.

Les persones interessades en assistir poden inscriure's a la pàgina web de la fundació (www.f2e.es).

Altres notícies de la f2e:

La fundació f2e s'incorpora a ANILED com a soci honorífic