El grup de Robòtica Intel·ligent de l’UJI s'enfronta a un desafiament internacional

16/02/2015 | SCP

• Amazon Picking Robot amazon-robot robinlab

Grup de Robòtica Intel·ligent de l’UJI. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

El grup Robotic Intelligence Laboratory (http://robinlab.uji.es/) de l’UJI participa en la primera edició del Amazon Picking Challenge, un desafiament que ha estat convocat com part del congrés ICRA 2015 i que organitza la coneguda companyia Amazon. Fins al moment hi ha una vintena de participants, entre ells, alguns dels millors grups de recerca en robòtica i diverses empreses, als quals s'ha concedit el material per a completar el desafiament, encara que la llista definitiva no es coneixerà fins que finalitze el termini d'inscripció.

La competició tindrà lloc a Seattle (EUA) a finals del proper mes de maig. El desafiament consisteix a la creació i programació d'un robot que deu, en un temps limitat i sense danyar-los, agafar una sèrie d'objectes col·locats en els calaixos d'una prestatgeria i col·locar-los en una caixa. Els objectes són de 27 tipus diferents i variats en forma, grandària i característiques, des de caixes de galetes de cartró fins a pilotes en una bossa de plàstic transparent.

Els participants tenen llibertat per a escollir o fabricar el robot que utilitzaran, encara que diverses companyies fabricadores de robots (Rethink Robotics, Clearpath, Olympus Controls, Yaskawa i Fanuc) s'han compromès a deixar a disposició dels participants alguns dels seus robots més populars. La tasca és complicada perquè el robot primer ha de trobar l'objecte concret que està buscant en la prestatgeria, agafar-lo de forma segura (sense danyar cap dels objectes en el calaix) i després dipositar-lo acuradament en la caixa.

Per a afrontar el desafiament, el grup utilitzarà un robot tipus Baxter (http://www.rethinkrobotics.com/baxter/), que és l'última adquisició del laboratori. El Baxter és un robot de tipus industrial equipat amb dos braços manipuladors, càmeres i ultrasons, fabricat per a funcionar en entorns variables, amb presència humana. Per a facilitar el treball, els investigadors del grup tenen previst modificar-lo i afegir-li manipuladors més adequats, focus de llum, i millors sensors.

El Laboratori d'Intel·ligència Robòtica de la Universitat Jaume I agrupa a investigadors que comparteixen un interès comú pel raonament espacial, la manipulació, la percepció i el moviment en el marc dels sistemes robòtics, mantenint sempre un punt de vista aplicat. La seva missió és realitzar recerca en els aspectes de cognició de la robòtica, o robòtica intel·ligent, entesa com a intel·ligència encarnada en sistemes robòtics que actuen al món real.

Aquest desafiament s'adapta bé a les característiques del grup, atès que des del principi el seu focus ha estat en la manipulació cognitiva per mitjà de la coordinació sensomotora de braços robots, mans i sistemes de percepció. El laboratori ha participat en diversos projectes internacionals i alguns dels seus sistemes de manipulació perceptual han tingut un impacte considerable, com l'UJI Librarian Robot, l'UJI On-line Robot o l'UJI Service Robot.

L'equip té una llarga experiència en moltes àrees rellevants de la robòtica com el raonament espacial i planificació de moviment, el modelatge del coneixement, l'aprenentatge actiu des de la percepció i experiència en manipulació i agarri. Cal destacar que el laboratori va ser un dels membres fundadors d'EURON, la xarxa d'excel·lència europea de robòtica, i és conegut a Europa per organitzar escoles d'estiu de robòtica des de 2001.

Encara que existeix un premi monetari per al guanyador, la finalitat de la competició és promocionar la robòtica i tot el programari produït dins del marc d'aquest desafiament passarà a ser d'accés lliure quan acabi la competició i estarà a disposició de tots els possibles investigadors o usuaris. El grup està interessat en la possibilitat de comparar el seu treball directament amb altres investigadors i que l'experiència adquirida els porti a més i millors projectes.

Altres notícies de l'ESTCE:

Professorat de Matemàtiques fomenta la recerca amb l’explicació de les seues investigacions