Red.es premia la Universitat Jaume I pel seu caràcter pioner a Internet El rector, Vicent Climent, ha arreplegat el guardó de mans del ministre d'Indústria, José Manuel Soria

08/07/2014 | SCP

• CENT premi-redes _MG_1099w

D'esquerra a dreta: Carles Bellver, Jordi Adell, Enrique Navarro i Antoni Bellver. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, va recollir el passat 1 de juliol un dels premis Pioneros.es, que distingeixen les primeres entitats que van crear pàgines web a Espanya. Aquests guardons, concedits per l'entitat pública Red.es amb motiu del 25 aniversari de la creació dels “.e​s”, s'han lliurat en un acte que ha comptat amb la presència del ministre d'Indústria, Energia i Turisme, José Manuel Soria; el secretari d'Estat de Telecomunicacions i per a la Societat de la Informació, Víctor Calvo-Sotelo, i el director general de Red.es, César Miralles.

La Universitat Jaume I va celebrar en 2013 el vintè aniversari de la creació de la seua pàgina web, la primera d'Espanya, declarada Bé d'Interès Cultural (BIC) de caràcter immaterial per la Generalitat Valenciana​ en 2003​. A principis de 1993, un grup de pioners encapçalat pel professor Jordi Adell i els informàtics Toni i Carles Bellver, Enrique Navarro i Enrique Silvestre, van desenvolupar el primer servidor web d'Espanya amb la finalitat d'experimentar amb el nou sistema que, per a compartir informació, s'havia desenvolupat en el Centre Europeu per a la Investigació Nuclear (CERN) de Ginebra. Durant aquest temps la UJI ha estat en l'avantguarda dels canvis en internet i continua treballant per a mantenir aquest paper i aprofitar en el màxim les possibilitats tecnològiques al servei de la societat a qui es deu.

Segons informa el Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme, els “.​e​s” van ser creats en 1989. Al principi, els “.​e​s” es registraven amb comptagotes, sobretot per universitats, institucions públiques i empreses relacionades majoritàriament amb el sector de les telecomunicacions i la consultoria. De fet, bona part dels guardonats són universitats, ja que estan quasi totes les públiques d'Espanya. També institucions molt importants, com la Xunta de Galícia, la Generalitat Valenciana, la Real Acadèmia Espanyola, la Biblioteca Nacional, l'Institut​o​ Cervantes… I també empreses. Entre elles, Telefònica R+D, Mapfre, Anaya, Iberdrola, Seat, Ind​o, Danone, etcètera. Actualment, els “.​e​s” superen en l'actualitat els 1,7 milions de registres, mig milió per sobre de el “.com”, el següent en importància.​