L’équipe VIA-UJI enllesteix el trasllat de la casa solar a Versalles Continua oberta la campanya de micromecenatge al portal goteo.org per a completar el finançament del projecte

09/06/2014 | SCP

• éBRICKhouse casa-solar foto03w

L’edifici té un disseny modular, que inclou dos mòduls per a l'habitatge i un tercer que conté un hivernacle com a zona comuna de l'habitatge. | FOTO: ÀLEX PÉREZ

Els integrants de l’équipe VIA-UJI, format per alumnes, professors i col·laboradors de la Universitat Jaume I i la VIA University College d'Horsens (Dinamarca), han realitzat les proves de premuntatge del prototip de la casa solar éBRICKhouse amb què participaran en Solar Decathlon Europe. Els mòduls que conformen l’estructura principal i els materials necessaris per a la construcció de l'habitatge van arribar durant les darreres setmanes a l’UJI i els membres del grup de treball van acoblar i unir les peces i elements de la casa per a provar-la.

Al llarg de la segona setmana de juny, l'equip procedirà al desmuntatge de l'estructura per a ser traslladada a Versalles, on se celebra a partir del 28 de juny Solar Decathlon Europe, el certamen internacional d’edificació sostenible més important del món entre universitats que persegueix impulsar la recerca i el desenvolupament d'habitatges eficients que funcionen exclusivament amb energia solar.

Aquesta és la darrera fase d’un projecte que es va iniciar ara fa dos anys amb l’objectiu de demostrar a la societat la viabilitat de projectes innovadors en l’àmbit de l’eficiència energètica dels edificis a partir de productes i solucions que faciliten el teixit industrial de la zona i els grups de recerca universitaris. L’équipe VIA-UJI ha basat el seu projecte de casa solar en conceptes com ara la permacultura i el principi «del bressol al bressol» (cradle to cradle), amb els quals es crea un sistema sostenible que integra l'habitatge i el paisatge amb la utilització de materials reciclables o reutilitzables, i que permeten aplicar la filosofia del «fes-ho tu mateix» (do it yourself) per al seu muntatge gràcies a la utilització del sistema de construcció en sec.

L’edifici té un disseny modular, que inclou dos mòduls per a l'habitatge i un tercer que conté un hivernacle com a zona comuna de l'habitatge, i usa materials com ara acer, fusta, aïllants sostenibles, ceràmica o cartró-guix que s’han de reblar, caragolar o encolar per al seu assemblatge. D’aquesta forma, s’aconsegueix una tècnica constructiva més neta i més ràpida que «s’assembla a un joc de construcció», explica Núria Sánchez, directora del projecte.

El cost del projecte, que abasta des dels treballs de recerca fins a la construcció, i ha comportat la formació i professionalització d’uns 20 estudiants, arriba a 450.000 euros, i ha sigut possible gràcies a la col·laboració d’empreses de Castelló i Dinamarca com són Vivania, Butech, Batimat, Placo, Rationel, Isover, Schneider Electric, Aluflam, Nilan, Tamiluz o IB.10 que han aportat bona part del material necessari per a realitzar la casa.

L'équipe VIA-UJI manté la campanya de captació de fons posada en marcha al portal goteo.org per a poder completar el finançament de la construcció de la casa solar. L’objectiu és recollir 8.000 euros per a poder fer front al transport dels mòduls de Castelló a Versalles.

Fotonotícia