23/05/2014 | SCP

•  congres-turisme foto_06_Congrs_Turismo_DLL075-350
  •  congres-turisme foto_09_Congrs_Turismo_DLL108-350

Dalt, acte d'inauguració del congrés. Baix, Vicente Granados, secretari general per al turisme de la Conselleria de Turisme i Comerç de la Junta d’Andalusia. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Universitat Jaume I va celebrar el 21 i 22 de maig la XVII edició del Congrés Internacional de Turisme Universitat-Empresa que enguany portava per títol «Del territori al destí turístic: reptes i claus d’èxit». A l’acte d’inauguració va assistir el rector de l’UJI, Vicent Climent; el president de la Diputació de Castelló, Javier Moliner; l’alcalde de Castelló, Alfonso Bataller; el president de l’Agència Valenciana de Turisme, Máximo Buch; el president del Consell Social de l’UJI, José Luis Breva; el vicepresident de la Fundació Universitat Jaume I-Empresa, Rafael Montero, i el director del congrés, Diego López Olivares.

El rector de l’UJI va posar en relleu la necessitat de compartir coneixement i d’establir vincles de col·laboració entre institucions per tal d’avançar en el sector del turisme. «Tot ha d’estar basat en el coneixement perquè ens porta a apreciar i posar en valor el nostre territori. A més, cal compartir aquest coneixement per a donar a conèixer allò que tenim», va afirmar. Així mateix, Climent va destacar la importància de la formació de professionals per a la millora del sector del turisme, així com la necessitat que aquests professionals realitzen una formació continua.

Per la seua part, Javier Moliner va assenyalar que és fonamental obrir possibilitats a un turisme poc desenvolupat com és el d'interior, sempre des de la sostenibilitat. Segons Moliner, «el territori interior encara està per descobrir i pot ser el complement al turisme de costa». En aquesta línia, l’alcalde de Castelló va incidir en la necessitat de diversificar l’oferta perquè no es base únicament en el sol i la platja. Així, va citar nous nínxols de mercat com ara el turisme de creuers, l’idiomàtic, el de congressos o el d’esport. Segons Bataller, «el turisme és un dels sectors que millor ha resistit la crisi i és una de les eines clau per al desenvolupament del territori i per a la recuperació econòmica de la ciutat».

Pel que fa a les infraestructures, Máximo Buch va afirmar que l’aeroport comportarà un canvi en l’estratègia turística. «No és el final d’un procés, sinó l’inici d’una eina a la qual cal traure-li partit. Si es gestiona bé, comportarà un canvi radical en les possibilitats de la província», va assegurar. D’altra banda, va destacar la importància de la imatge i promoció de les destinacions. Com a exemple va citar la nova campanya que es va a posar en marxa per a destinacions del litoral nord de la província per a pal·liar els possibles efectes negatius produïts pel projecte Castor en la imatge d’aquestes destinacions.

A continuació, Vicente Granados, secretari general per al turisme de la Conselleria de Turisme i Comerç de la Junta d’Andalusia, va impartir la conferència inaugural titulada  «La sostenibilitat territorial com a oportunitat per a consolidar les destinacions turístiques», en la qual va incidir en la importància de crear productes turístics amb viabilitat real.

Granados va assenyalar que les ofertes multiproducte produeixen una menor estacionalitat en la destinació turística. A més, va apuntar que encara que els factors principals per a l’elecció d’Espanya com a destí turístic són el clima i els preus, s’està produint un canvi cap al turisme cultural. «Cal oferir nous productes, ja que una part dels turistes internacionals no tenen com a motivació principal el sol i la platja. Si no oferim un altre tipus de turisme, estem perdent un gran segment», va afirmar.

Pel que fa a la creació de productes o la reorientació d’un de ja existent, va assenyalar que els productes tenen un cicle de vida cada vegada més curt i és necessari adaptar-se a les necessitats de forma continua. «Cal analitzar l’exclusivitat, la qualitat percebuda pels turistes, la sostenibilitat i la coherència interna», va apuntar. Així mateix, va destacar la importància d’establir un grau de compromís amb la societat local perquè no es produïsca un rebuig cap als turistes. Segons Granados, en la gestió del territori com a destinació turística sostenible ha d’haver-hi una coherència entre la variable social, la mediambiental i l’econòmica.

Altres notícies de la FCJE:

Estudiants del Grau en Gestió i Administració Pública de l’UJI participen en el Parlament Universitari 2014