L’UJI reflexiona sobre la interculturalitat en l’XI Congrés Internacional d’Antropologia Filosòfica

23/05/2014 | SCP

•  XI Congrés Internacional d'Antropologia Filosòfica antropologia-filosofica Antrpolgia_filsofica_DLL33_mw

El catedràtic de Filosofia de l’UJI, Domingo García Marzá, durant la conferència inaugural. | FOTO: DAMIÁN LLORENS

La Societat Hispànica d’Antropologia Filosòfica (SHAF) va celebrar del 14 al 16 de maig l’XI Congrés Internacional d’Antropologia Filosòfica amb el títol La interculturalitat en diàleg: estudis filosòfics, organitzat, en aquesta edició, pel Departament de Filosofia i Sociologia de la Universitat Jaume I.

El catedràtic de Filosofia de l’UJI, Domingo García Marzá, va impartir la conferència inaugural titulada «Ètica de la democràcia. Una resposta a la desafecció». García Marzá va aprofundir en l’anàlisi del vertader significat de la democràcia, els processos de desafecció de la ciutadania cap a aquesta i la possible solució davant aquest problema. La crítica cap a la democràcia participativa va estar present durant tot el discurs del catedràtic, que va assegurar que l’única forma d’eixir de la desafecció política actual és eixir també d’aquest sistema. Tal com va explicar, l’aposta per a regenerar el sistema ha de ser la complementació entre estat i societat civil, una societat civil que «ha de ser radical» i ha d’incloure totes les institucions i individus que la conformen.

D’altra banda, el doctor Sidi Omar de l’UJI va oferir la conferència «Més enllà del “xoc d’ignorància”: interculturalitat i postcolonialisme» en la qual va fer una crítica molt clara a la teoria del xoc de civilitzacions de Samuel Huntington, que fa referència als conflictes que es poden derivar de la diferència de cultures en les relacions internacionals. A més, Jesús Conill, de la Universitat de València, va parlar de la interculturalitat en diàleg amb la neurofilosofia pràctica.

La segona jornada es va iniciar amb la ponència «Interculturalitat, intersubjectivitat i política». Hi van intervenir el catedràtic de la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED) Javier San Martín Sala i l’exprofessor de l’UJI i fundador del Màster Internacional d’Estudis de Pau, Conflictes i Desenvolupament Vicent Martínez Guzmán. San Martín va al•ludir a l’origen de la filosofia com a fruit de l’ampliació de l’horitzó etnològic i la convivència de múltiples cultures i diferents mites. Dialogant a partir d’aquesta reflexió, Martínez Guzmán va afegir que els inicis de la filosofia són el resultat de la percepció de l’alteritat de la naturalesa i el descentrament del jo.

En aquest segon dia de congrés també va participar el prestigiós professor i investigador Pierpaolo Donati de la Universitat de Bolonya (Itàlia), que va oferir la conferència «Interculturality needs a relational reason». En la seua intervenció, el professor va qüestionar l’anomenada «doctrina del multiculturalisme», que es refereix a la convivència entre diferents cultures en un mateix territori, però sense interacció entre si,  per a després fer una defensa de la interculturalitat, en què sí que existeix un procés de comunicació, com a solució als conflictes generats per la relació entre cultures.

En l’última jornada Francisco A. Muñoz, de la Universitat de Granada, va assegurar en la seua conferència «Una perspectiva naturalista i històrica de la interculturalitat» que l’ésser humà és l’ésser més complex que existeix i que, per això, és una espècie que conviu amb una alta conflictivitat. Per aquest motiu, va afirmar que la cultura gestiona la complexitat i hi contribueix, i va afegir que «l’èxit de l’espècie rau a saber gestionar la conflictivitat». D’altra banda, des de la perspectiva antropològica, Francisco A. Muñoz, va explicar que l’ésser humà pot adaptar-se a aquesta complexitat i que «seguim evolucionant». A més, va resoldre que davant la complexitat i la conflictivitat, la solució és la cooperació i que «vivim en el moment més intercultural de la història».

El congrés va comptar amb el suport econòmic del Grau en Humanitats: Estudis Interculturals; la Càtedra Unesco de Filosofia per a la Pau; l’Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau (IUDESP); el projecte de recerca «De víctimas a indignados» de l’UJI i la Generalitat Valenciana.

Altres notícies de la FCHS:

El grup Keyway guanya el concurs de campanyes de publicitat per a Ortoprono

El grup d'experts en estudis gitanos «Roma Studies» desenvolupa a l’UJI materials pedagògics pioners en tota Europa

Mohamed El Wedani afirma que Europa tracta la immigració com una tema de seguretat i això no aporta cap solució al problema