05/02/2014 | SCP

El portaveu de la Conferència de Rectors de les Universitats Públiques Valencianes i rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, considera que els nous criteris establerts pel Ministeri d’Educació per a repartir les beques del Ministeri als estudiants d’Erasmus, anomenat Erasmus+, no fan sinó crear un nou filtre per a excloure més estudiants dels ajuts oficials. Per a Climent, l’exigència d’un nivell idiomàtic B2, o equivalent, de la llengua de docència a la universitat de destí deixarà fora de la convocatòria molts estudiants, que en el cas concret de la Universitat Jaume I ha xifrat entre el 20 i el 25%. Així mateix, ha destacat la complexitat d’incloure aquest requisit quan la convocatòria per a l’any pròxim ja està en marxa.

En opinió de Climent, en cas de voler potenciar el coneixement previ de l’idioma, caldria fer-ho amb uns terminis previs que permetran l’estudiantat fer aquesta formació i, sobretot, acreditar-la, ja que un bon nombre potser que tinguen els coneixements però no els títols necessaris i, per tant, es quedaran fora injustament.
El portaveu dels rectors valencians entén que la nova proposta de beques del Ministeri d’Educació no té objectius acadèmics, sinó econòmics, ja que amb la meitat del pressupost que estava destinant enguany, al curs 2014/2015, el Ministeri d’Educació becarà amb més diners els millors estudiants amb uns requisits que tindran tant pocs que «fins i tot podria estalviar-se part dels pocs diners destinats als Erasmus».

D’altra banda, Vicent Climent ha expressat el rebuig a la proposta del Ministeri d’Educació de reduir les beques Erasmus d’un curs complet a només un semestre a partir del pròxim curs 2014/2015, perquè que l’opció del curs sencer és l’elecció majoritària de l’estudiantat valencià i és la que millor garanteix tant l’assimilació de l’idioma com l’aprofitament acadèmic de l’estada a l’estranger. En l’actualitat, 3.613 alumnes de les universitats públiques valencianes realitzen estudis a universitats europees dins del programa Erasmus i la majoria ho fan durant el curs complet. Per universitats, la de València és la que més alumnat envia dins d’aquest programa, amb 1.471, seguida de la Politècnica de València (1.078), la Universitat d’Alacant (490), la Universitat Jaume I (319) i la Miguel Hernández d’Elx (255).

Climent ha destacat que els programes d’estudis de grau i màsters a Europa són de tres i dos anys, respectivament, mentre que a Espanya són de quatre i un any, amb la qual cosa resulta complex fer el reconeixement de programes i crèdits, i més quan no és d’un curs sencer sinó d’un semestre.