Data: 3 i 4 de novembre de 2023
Acte: II Marató d'Arquitectura Circular
Títol: II Marató d'Arquitectura Circular: “Propostes de circularitat per al Mercat de Sant Antoni de Castelló”
Lloc: Universitat Jaume I - Edifici Llotja del Cànem (Carrer Cavallers, 1, 12001 Castelló de la Plana, Castelló)
Horari: Divendres, 3 de novembre de 15 h a 20.30h. Dissabte, 4 de novembre de 8:00h a 20:30h
Organitza: Càtedra d'Arquitectura Circular
Inscripció: https://forms.gle/zfJ5DVihx18Vh2Pt8

La Càtedra d'Arquitectura Circular de la Universitat Jaume I ha organitzat el concurs “II Marató d'Arquitectura Circular" amb el títol “Propostes de circularitat per al Mercat de Sant Antoni de Castelló” per a fomentar la reflexió i difusió, entre estudiants i professionals, de l'aplicació dels conceptes de sostenibilitat i circularitat en l'àmbit de l'arquitectura. Aquesta II Marató tindrà lloc els pròxims 3 i 4 de novembre en l'edifici de la Llotja del Cànem, de la Universitat Jaume I, situat al carrer Cavallers n 1 de Castelló.

Després de l'èxit de l'any passat, la Càtedra d'Arquitectura Circular de la Universitat Jaume I de Castelló, vol continuar formant al sector de la construcció sobre la circularitat. Una marató és una metodologia que afavoreix l'aprenentatge de temes puntuals i en temps rècord (2 dies) posant el focus en la resolució de problemes i el possible disseny d'eines digitals que resolguen els problemes. La seua participació pretén instruir als agents de la construcció en els processos aplicació o adaptació d'arquitectura circular en els processos constructius, amb la finalitat de millorar i transformar el sector de la construcció.

Per a aquesta segona edició de la marató, la Càtedra d'Arquitectura Circular ha triat com a cas d'estudi, un edifici del teixit urbà de la ciutat. L'edifici triat és el Mercat de Sant Antoni situat en la Ronda Magdalena, 40. La seua possible intervenció es considera com una oportunitat de posada en valor i modernització a escala edifici i de regeneració urbana per a la ciutat de Castelló.

L'organització proposa diversos reptes vinculats al concepte de circularitat per a realitzar una proposta sobre la base de l'edifici del Mercat de Sant Antoni. Els participants triaran un dels reptes sobre el qual hauran de treballar, agrupats en equips d'entre 5 i 7 persones, i presentaran una proposta en finalitzar la jornada del dissabte. Les millors propostes seran premiades.

Els reptes són:

REPTE 1: Rehabilitació circular del Mercat de Sant Antoni
Es proposa la realització de proposta de rehabilitació i modernització de l'edifici amb criteris de sostenibilitat, ús de materials de proximitat i solucions estandarditzades que permeten l'aplicació dels conceptes de l'economia circular.

REPTE 2: Industrialització / Digitalització circular del Mercat de Sant Antoni
Es proposa una anàlisi de les possibilitats d'industrialització i creació de models virtuals de l'edifici i dels seus sistemes constructius, que permeten millorar el seu ús i manteniment, així com l'aplicació de tecnologies digitals (big data, internet de les coses, IA, ...) en l'ús de l'edifici.

REPTE 3: Desconstrucció circular del Mercat de Sant Antoni
La rehabilitació, restauració o reconstrucció de l'edifici per a l'ús actual o nous usos pot implicar la desconstrucció total o parcial de l'edifici. Es proposa realitzar una anàlisi de les possibilitats de desconstrucció de l'edifici i reaprofitament dels materials actuals.

Programa de la II Marató d'Arquitectura Circular: Enllaç al programaNotícia