Orientació universitària

24/07/2018 | USE
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Suport psicopedagògic a l'estudiantat de la Universitat Jaume I

Les tècniques de la Unitat de Suport Educatiu han atès un total de 32 consultes d’orientació acadèmica. La majoria de les persones assessorades són estudiantat universitari (60%), la resta són estudiants de secundària, persones adultes que volen accedir a la universitat, alguns pares...

Les temàtiques més freqüents d’aquestes consultes són:

  • Canvi de carrera.
  • Accés a la universitat, millora de nota de selectivitat, títols de grau.
  • Opcions per a continuar estudis, màsters, postgraus i cursos d’especialització i de formació contínua..

Programa d'Acció Tutorial Universitari (PATU)

El programa d'Acció Tutorial Universitari (PATU) va dirigit a alumnat de primer curs a tots els graus de la Universitat Jaume I. L’objectiu d’aquest programa és facilitar la integració dels alumnes de primer a la Universitat Jaume I i per a portar-ho a terme s’utilitza una tutoria mixta, en la que els alumnes tutors amb l’ajuda d’un professor tutor, que serveix de guia i de suport, tutoritzen a un determinat nombre d’estudiants de primer curs.

Durant aquest curs 2017/2018 han participat al PATU tots els graus de l'UJI excepte el doble grau d'ADE+Dret. Aquest grau no ha participat perquè només tenia alumnes de primer.

Els alumnes de primer s’inscriuen voluntàriament al programa i tenen durant el curs 3 reunions presencials on se’ls facilita i explica informació que és rellevant segons en quin moment del curs. La Unitat de Suport Educatiu fa una sessió de formació per cadascuna de les reunions tant per als alumnes tutors com per als professors tutors i després són ells els que es reuneixen amb els tutoritzats. A banda de les reunions presencials, els alumnes de primer disposen d’un contacte directe amb els seus alumnes i professors tutors i d’una aula virtual on se’ls posa la informació. Per a facilitar dit contacte directe, han funcionat molt bé els grups de WhatsApp que s'han creat entre l'alumnat tutor i el tutoritzat.

A final de curs, es mantenen reunions per titulacions amb tot el professorat tutor per tal d'analitzar com ha funcionat la tutoria i valorar possibles propostes de millora. L'alumnat tutor presenta una memòria final amb la seua valoració de l'experiència.

Aquest any per primera vegada s'ha convocat el I concurs a les millors experiències del PATU. Es van presentar 14 treballs en format pòster, elaborats per l'alumnat tutor amb la supervisió i revisió per part del professorat tutor.

Es va concedir el premi a:

"Decàlogo para los estudiantes en su primer año universitario" - Lecciones desde mi experiencia en el programa PATU de la Universitat Jaume I- del qual son autors: Zina Barghouti (alumna tutora) i Mercedes Segarra Ciprés (professora tutora).

I dos accèssit a:

1. Alumnes tutores: Nuria Hamouri Bouchou i Luisa Victoria Urquizo Soberón.

Professora tutora: María Teresa Martínez Fernández.

Títol del treball: Soy nuevo en la UJI... ¿Qué hago?

2. Alumna tutora: Andrea Pérez Albiol.

Professora tutora: Marta Royo González

Títol del treball: Experiencia PATU

Participació al programa: 43 professors/es tutors/es i 205 alumnes tutors/es que han tutoritzat a un total de 791 alumnes de primer.

La satisfacció amb el programa per part dels professors tutors, en una escala d’1 a 5, ha sigut 4,68. La satisfacció dels alumnes tutors, 4,12 i la dels alumnes tutoritzats, 3,90.

Cal destacar un parell de comentaris dels alumnes tutoritzats que ressalten la importància del Programa de Tutor

  • "Em sembla genial una activitat com aquesta per orientar als alumnes nous"
  • “Aquest programa ha facilitat molt el meu primer any a l'UJI"

Durant el curs 2017/2018 s’ha continuat fent accions de tutoria en grup. Aquestes accions ha sorgit d’una borsa de formadors i formadores de l’USE per a l’estudiantat. Aquesta borsa està permanentment oberta per a que puguen presentar-se propostes. Durant aquest curs s’han dut a terme 3 de les propostes de la borsa. Les accions han sigut:

  • Creativitat i innovació
  • Fes presentacions en mode crac. Fora avorriment!
  • Oratòria: tècniques per a l'eficàcia comunicativa.

Aquestes accions han sigut valorades molt positivament per part de l’estudiantat assistent. En una escala d’1 a 5, han obtingut les següents valoracions:

  • Creativitat i innovació - 4,60
  • Fes presentacions en mode crac. Fora avorriment! - 4,42
  • Oratòria: tècniques per a l'eficàcia comunicativa- 4,50

Programa “ESTUDIA I INVESTIGA A l’UJI”

Aquest programa va adreçat a aquell alumnat més brillant que es matricula a la nostra universitat, i li ofereix l’oportunitat de participar en un grup d’investigació des de l’inici dels estudis.

L’objectiu és aconseguir el desenvolupament integral de les capacitats, aptituds i coneixements de l’alumnat a través d’una tasca que exigeix l’esforç i compromís tant del professorat com del mateix alumnat, a través d’un saber disciplinari, així com acompanyant-los amb la finalitat de millorar la seua competència acadèmica i personal.

Es tracta de fomentar en aquest alumnat més talentós la capacitat de reflexió i anàlisi de l’entorn a partir d’un tema que resulte motivant i rellevant per a la titulació que cursa.

Persones destinatàries d'aquestes accions:

Aquesta iniciativa va adreçada a tres col·lectius d’estudiantat, per un banda:

  • Estudiantat que gràcies a un rendiment excel·lent compta amb un bon expedient per a accedir a la universitat (és estudiantat amb una nota mitjana d’accés a la universitat superior a 9,5 sobre 14).
  • Estudiantat que han quedat finalistes en qualsevol de les modalitats de les olimpíades acadèmiques que es porten a terme mentre cursen el batxillerat als centres de secundària
  • Estudiantat de segon curs i posteriors, amb bons expedients a la formació de grau i inquietuds cap a la investigació, que s’incorporen als grups de recerca sota la petició del professorat.

La difusió d'aquest programa s'ha realitzat de la manera següent: 

  • Enviament als centres d’ensenyament secundari de correus electrònics amb informació sobre el programa amb el contacte de l’USE per a resoldre tots els dubtes que puguen sorgir.
  • Reunió informativa “Sóc Olímpic” amb els propis estudiants finalistes de les olimpíades després de selectivitat però abans de que facin preinscripció per a oferir-los de primera mà l’oportunitat de triar una titulació UJI amb la que obtindran avantatges formatius i investigadors de la mà dels professionals dels grups d’investigació que estan implicats en el programa Estudia i Investiga a l’UJI i amb els estudiants més brillants, per a explicar-los l’existència del programa, un cop ja estan matriculats en la titulació.
  • Xarrades en els instituts, per part de l’estudiantat participant, per tal de contar la seua experiència als estudiants de batxillerat.
  • Participació en la fira DESTACA de Vila-real, on es pretén fomentar el talent i la innovació educativa i tecnològica.
  • Difusió del programa, a les seus a través de les sessions CONNECTA AMB LA CIÈNCIA.

Els i les participants aquest curs 2017/2018 són un total de 132 estudiants:

  • Finalistes de les olimpíades: 56
  • Bona nota d’accés a la universitat: 58
  • Bon expedient de segon curs i posteriors: 18
  • Grups de recerca participants: 73

Amb la següent distribució:

Facultat de Ciències de la Salut: 23 participants

  • Grau en Psicologia: 6 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Medicina: 7 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Infermeria: 10 alumnes en dos grups diferents.

Facultat de Ciències Humanes i Socials: 39 participants

  • Grau en Història i Patrimoni: 8 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Humanitats, estudis interculturals: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Comunicació Audiovisual: 3 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Publicitat i Relacions Públiques: 3 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Periodisme: 5 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Estudis Anglesos: 4 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Traducció i Interpretació: 6 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Mestre Educació Primària: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Mestre Educació Infantil: 4 alumnes en dos grups de recerca.

Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals: 45 participants

  • Grau en Enginyeria Mecànica: 4 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs: 3 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Tecnologies Industrials: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Química: 10 alumnes en cinc grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Química: 4 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes: 4 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Elèctrica: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Matemàtica Computacional: 5 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Informàtica: 4 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural: 4 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Arquitectura Tècnica: 1 alumne en un grup de recerca.

Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques: 25 participants

  • Grau en Economia: 5 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Administració d’Empreses: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Finances i Comptabilitat: 3 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Gestió i Administració Pública: 1 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Turisme: 2 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Criminologia i Seguretat: 2 alumnes en dos grups de recerca.
  • Grau en Dret: 6 alumnes en cinc grups diferents.
  • Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans: 1 alumne en un grup de recerca.
  • Doble grau en Administració d'Empreses i Dret: 2 alumnes en dos grups diferents.

La valoració a data 6 de juliol de 2018 per part d’alguns membres del programa (ens falten les valoracions de la meitat de les persones participants) és la següent:

ESTUDIANTAT

Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,4 punts en una escala d’1 a 5. I ha fet els comentaris següents:

  • Crec que és un programa molt adient per als unmiversitaris, perquè ens permet conèixer més sobre la nostra titulació d'una manera pràctica i mitjançant propostes que ens interessen.
  • És una magnífica oportunitat d'entrar en contacte amb el món de la recerca, d'expandir els teus límits i de conèixer més a fons allò que t'agrada. Sens dubte, ha sigut una experiència d'allò més gratificant.

PROFESSORAT

Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,7 punts en una escala de l’1 a 5. I han fet els comentaris següents:

  • La valoració del programa és altament positiva. Aquest programa permet la participació d'estudiants amb un rendiment acadèmic excel-lent en grups d'investigació des del seu inici en la universitat. La participació dels estudiants permet, a més, que puguen veure la aplicabilitat de la recerca que es desenvolupa a la universitat, despertant la seua curiositat pel mon de la recerca. D'aquesta forma, els estudiants experimenten de primera mà el mon de la investigació pública, possibilitant la continuació d'aquesta trajectòria una volta finalitzats els seus estudis universitaris. 
  • Em sembla un programa fantàstic que permet que l'estudiantat realment bó tinguen un aprenentatge més acorde amb les seus possibilitats, que entren en contacte amb els grups i els projectes més interessants i que se'ls desperte l'interès per la recerca. Confie en que el programa continue molt més temps i que es reforce en la mesura que siga possible. Crec que seria interessant que els participants progueren tindre algun tipos de beca, sobretot en el seu tercer i quart any.

Dins, del programa Estudia i Investiga a l'UJI, es continuen desenvolupant dues accions que es van iniciar el curs anterior i que són:

  • III Concurs de Premis a les millors pràctiques Estudia i Investiga a l’UJI. Amb el conveni de la Fundació Banc Sabadell, s’ha atorgat un total de 8 premis a les millors pràctiques del programa, amb la distribució de dos premis per cada centre docent. L’estudiantat havia de presentar, amb el suport i ajuda del grup de recerca, un pòster, de manera anònima, en la que  mostraren l’experiència i aprenentatges que els havia proporcionat la participació en el programa, durant els tres o quatre anys que ja estaven participant-hi. Després de valorar els treballs presentats, la distribució de premis, es va repartir de la següent manera, sense participació de l'estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salud, i la Facultat de Ciències Humanes i Socials:

            Facultat de Ciències Jurídicas y Económicas:

  • María Bonanad Carrasco, del grau en Finances i Comptabilitat per la investigació "Anàlisi financera de les alternatives bancàries amb les clàusules sòl".
  • María Delgado Gómez-Flors, del grau en Economia per la investigació "Transparencia y Spread Negativo en mercados OTC"
  • Ana Isabel Doñate Buendía, del grau en Economia per la investigació "Justícia i Altruisme en el context d'un joc de càstig: una perspectiva de gènere".

Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals:

  • Pablo Serna Gallén del grau en Química, per la investigació "Materials Electroópticos: Elucidación estructural del BATIO3 dopado con EU(III)".
  • Albert Pla López, del grau en Química, per la investigació "Desarrollo de compuestos anticáncer con actividad inmunomoduladora".
  • Sara Miralles Comins, grau en Química, per la investigació "Síntesis de Amino Amides derivades del Aminoácido natural L-PROLINA para aplicaciones catalíticas".
  • Iván Raro Clemente, del grau en Enginyeria Química, per la investigació "Síntesis per combustión de espinelas".
  • III Jornada Estudia i Investiga a l’UJI. L'objectiu era el de compartir un espai de trobada per als participants (estudiantat i professorat) d'aquest programa. L'activitat que va estar oberta al públic, i en la que finalment van assistir 51 persones, comptava amb el següent programa: 

12.30h – Inauguració de les II Jornades del programa Estudia i Investiga a l’UJI, per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín, i del director de la Unitat de Suport Educatiu, Iván J. Barreda Tarrazona.

Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

12.45h – Taula rodona: Estudiar i Investigar, una realitat a la Universitat Jaume I de Castelló. Modera la taula: Iván J. Barreda Tarrazona, director de la USE.

Rosa María Llusar Barelles. Catedràtica d'Universitat de Química Física. Directora del grup de recerca Materials Moleculars de l'UJI, i ex vicerectora d'Investigació de l´UJI. Professora participant al programa Estudia i Investiga a l'UJI.

Laura Conesa Milián, Graduada en Química. Ex-alumna del programa Estudia i Investiga a l'UJI, al grup de S'intesi Orgànica. Màster en Química Aplicada i Farmacològica de la mateixa universitat. Actualment realitza el seu DOctorat en Cieències al departament de Química Inorgànica i Orgànica de l'UJI, amb una beca predoctoral FPU del Ministeri.

Lloc: Salda de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

13.15h – Lliurament de diplomes a l’estudiantat participant en les III Jornades per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín.

Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

13.30h – Exposició de pòsters, i explicació dels treballs de l’estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut, la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques i de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.

Lloc: Hall de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

14.00h – Fi de la Jornada.

En total es van presentar 17 treballs en forma de pòsters, per tal de mostrar el que s’ha treballat de manera continuada en els diferents grups de recerca, estudiantat tant de segon, com de tercer i quart any de treball en el programa. 

S’han presentat 4 treballs de la FCS, 6 de la FCHS, 6 de l’ESTCE i 1 treball de la FCJE.

La valoració tant per part del professorat, com de l’estudiantat participant, va ser molt positiva. Com a conclusions d’aquesta jornada es poden destacar:

  • Necessitat de la continuïtat del programa, després de veure la bona evolució que ha tingut des dels seus inicis.
  • Mantindre la flexibilitat en quant a: establir horaris per a l'estudiantat; que l'estudiantat trie el grup en el que participar; i a l'hora de dissenyar el pla de formació de cada curs, donat que tenim el programa en tots els graus de l'UJI, i cadascuna de les ciències i àmbits, requereix tindre en compte unes particularitats concretes. (Eva Falomir Ventura i Oti Martí Arnándiz).
  • Necessitats de revisar la gestió de com tria l'estudiantat els grups de recerca per a incorporar-se al programa (Carla Sánchez Torroba). Encara que des del inici, se'ls dona la possibilitat de mantindre reunions informatives amb els grups que els plantegen dubtes o dels que volen saber-ne més, abans d'establir un ordre de preferència en la selecció dels mateixos.
Informació proporcionada per: Unitat de Suport Educatiu