Com l'any passat hem col·laborat amb el Servei de Publicacions i Comunicacions a l'hora de subministrar la informació dels plans d'estudis en tríptics i en tot el que se'ns necessite, inclòs el “Marquèting Directe”.
La Universitat Jaume I ha estat present en diferents jornades i fires d’informació i orientació, en un gran nombre de localitats més enllà del que es pot considerar l’àrea d’influència de la Universitat.
Fira Data Lloc
Orienta’t 15-16/03/2016 Almassora
Mater Dei 22/03/2016 Castelló
Orienta’t 5-8/04/2016 Catarroja
Firujiciència 07/04/2016 Castelló. UJI. FCHS
Fira de l’estudiant 08/04/2016 Cocentaina
Fira de l'estudiant 11-15/04/2016 Xàtiva
Orienta’t 11-15/04/2016 Alzira
University Day 14/04/2016 Gandia
Fira de l'estudiant 15/04/2016 Ontinyent
Orienta’t 18/04/2016 Alginet
Orienta’t 20-21/04/2016 Moncada
Festa per la llengua 23/04/2016 Àgora UJI
Orienta’t 27-29/04/2016 Sueca
Expoebre 28/04/2016 Tortosa
Juventud Activa 6-7/05/2016 Terol
Primavera Educativa 13-15/05/2016 València
Assistència del personal d’InfoCampus a jornades i encontres celebrats a unes altres universitats espanyoles i a cursos de formació específica organitzats per la Universitat Jaume I
Amb la finalitat d’estar informats de totes les novetats i també per tal d’intercanviar experiències amb altres universitats el personal d’informació i orientació de l’UJI va assistir al l'encontre organitzat per el Grup de Serveis d’Informació i Orientació Universitària (SIOU), aquest encontre es va celebrar a Logroño els dies 27, 28 i 29 d’abril de 2016, la universitat responsable va ser la Universidad de la Rioja, amb el nom de “La información y orientación universitària. Más allà de la admisión». Des de juny de 2016 es la Universitat Jaume I qui coordina a aquest grup de treball .
La Universitat Jaume I (USE-Informació i Servei de Comunicació i Publicacions) forma part del grup de treball SIOU «Feria Virtual», la seva finalitat és dissenyar l'estructura i continguts de la primera fira virtual espanyola i establir els mecanismes de difussió a partir de la proposta presentada per el Grup Coordinador de SIOU.
Al mes de novembre de 2014 la Universitat Jaume I forma part d'un altre grup de treball del grup SIOU, el nom d'aquest grup és: «Guias y herramientas para la orientación universitaria»
D’altra banda en la Universitat Politècnica de València es van celebrar el 25 de novembre de 2015 les XV Jornades d’Orientació a les quals va assistir personal d’informació de l’UJI. En aquesta edició es van tractar entre altres les novetats en l'accés a la universitat i normatives pròpies de la UPV.
Finalment, el personal d’informació i orientació va assistir al curs de formació “Informació i atenció a l’usuari en l’àmbit universitari” impartit per tècnics de la Universidad de Múrcia. També va rebre formació sobre diferents temàtiques assistint a cursos ofertats per l’ àrea de formació del Servei de Recursos Humans de la Universitat.
Les sol·licituds d’informació ateses a InfoCampus de l’1 de juliol de 2015 al 30 de juny de 2016 han estat en total 96.393, d’aquestes 45.955 van ser en persona, 41.398 per telèfon, 6.850 per correu electrònic, 2.190 mitjançant la bústia institucional de consultes, queixes, suggeriments i felicitacions.
Aquestes dades fan referència al nombre de persones que han plantejat consultes d’informació.
D’altra banda des de InfoCampus es gestiona la base de dades d’habitatge de l’UJI per tal de donar difusió a ofertes de pisos en lloguer o compartir. Durant el període de temps de l’1 de juliol de 2015 i 30 de juny de 2016 aquesta base de dades ha rebut 36.598 consultes. En aquest període s’han introduït 425 ofertes noves i se n’han modificat 3.843.
El personal que treballa en informació també gestiona i modera la base de dades del Tauler d’anuncis que conté els tipus d’ofertes següents: audiovisuals, compra-venda, esports, informàtica, treball (oferta/demanda)..., en el mateix període de temps aquesta base de dades ha registrat 2.785 accessos, s’han introduït 129 ofertes noves i 271 han estat modificades.
Finalment mitjançant la base de dades del Rodador, que conté convocatòries de beques, premis, congressos i cursos... s’ha donat difusió al voltant de 504 convocatòries.
El programa es crea a partir de la sol·licitud de centres educatius i entitats que volen incloure entre les seues activitats educatives extraescolars una visita a la Universitat Jaume I, ja siga de forma genèrica o vinculada a continguts de determinades assignatures de primària o d’ESO.
Tenen com a finalitat donar a conèixer la Universitat Jaume I, les titulacions que s’hi imparteixen i les instal·lacions pròpies.
Les visites s’acomoden a l’objectiu del centre sol·licitat, i n’hi ha dues modalitats:
Durant el curs 2015/16 s’han realitzat un total de:
Durant el curs 2015-16 han participat en el programa de visites a l’UJI un total de 43 col·laboradors.
La valoració que ens han donat dels centres al Programa ha estat de 4,3 sobre 5.
El LLEU conté informació fonamental sobre les titulacions que s’imparteixen a la Universitat, tant de les assignatures (continguts, horaris, incompatibilitats, professorat, llengua de docència, crèdits, etc.) com referida a la normativa, presentació de les titulacions, serveis de la universitat, FAQ, etc.
El LLEU és una de les eines més consultades per l’estudiantat, especialment durant el període de matrícula i ampliació.
Des de l’USE coordinem l’actualització dels continguts de les assignatures al LLEU.
La coordinació de la universitat amb uns altres nivells educatius és un aspecte fonamental per a facilitar la presa de decisions en el procés de transició cap a la universitat. En aquest sentit, s’han establert una sèrie d’activitats i projectes:
Jornades de Portes Obertes
Els dies 3, 10, 16 i 23 de febrer de 2016 s’ha organitzat la XXV edició de les Jornades de Portes Obertes, dirigides als centres d’ensenyament secundari. El nombre de centres participants ha sigut de 57 i l’estudiantat assistent de 2.657. La valoració d’aquesta activitat va donar un índex de satisfacció general de 4,19 sobre 5.
Xarrades als centres d’ensenyament secundari
Les xarrades als centres educatius es divideixen en les modalitats següents:
Els destinataris han estat alumnat de batxillerat, de cicles formatius de grau superior o d’educació secundària obligatòria, persones que es preparen la prova d’accés per a majors de 25 anys i/o pares i mares.
Quant a la temporalització, s’han situat entre el període d’octubre a maig.
El nombre total d’accions que s’han realitzat, dividides per modalitats, ha estat de:
En definitiva, el total d’intervencions realitzades aquest curs acadèmic se situa en 54 i la satisfacció general ha sigut de 4,10 sobre 5.
Des del Vicerectorat d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa de la Universitat Jaume I, aquest curs s’ha impulsat de forma institucional la sisena edició d'un projecte referent a la realització de pràctiques dels diferents graus dirigides a l’estudiantat que està cursant ESO, 1r i 2n de batxillerat i/o últims cursos de Cicles Formatius de Grau Superior (GFGS).
Aquesta acció, que es realitza a les pròpies instal·lacions de la universitat, té com a objectiu donar a conèixer de primera mà els graus de l’UJI d’una forma pràctica i facilitar la pressa de decisions del futur estudiantat universitari.
En aquestes pràctiques han participat un total de 1.327 estudiants i 19 graus s'han implicat (la totalitat dels graus dels graus de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques).
Coordinació amb els orientadors i les orientadores dels centres d’ensenyament secundari
S'han organitzat al llarg del curs dues Jornades d'Orientació:
Jornada d’Orientació (10/11/2015)
Jornada d’Orientació (15/05/2016)
Jornada d’acollida
S’ha realitzat la Jornada d’acollida per a facilitar l’adaptació i la integració de l’estudiantat de nou ingrés. Aquestes jornades van tenir lloc els dies 3, 4, 7 i 8 de setembre de 2014 amb una participació de 1.143 estudiants i es va comptar amb la col·laboració de 102 universitaris i universitàries i 67 professors i professores.
La satisfacció general amb l’activitat en una escala d’1 a 5 ha obtingut una puntuació de 4,29, la valoració de la Guia d’acollida entregada ha estat de 4,28.
Jornada de Portes Obertes en família a l’UJI
Amb motiu del 25 aniversari de la creació de l’UJI, s’ha organitzat, el divendres 20 de maig, la I Jornada de Portes Obertes: En família a l’UJI. L’objectiu de la jornada ha sigut donar a conèixer els estudis i tot el que ofereix la Universitat Jaume I per a facilitar el procés de presa de decisions de l’estudiantat.
La Universitat Jaume I va obrir les seues portes a tots els pares, mares i estudiantat de segon cicle d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau superior (CFGS) per a gaudir d’una vesprada d’informació i orientació acadèmica universitària. Un total de 356 persones van assistir de les província de Castelló, València i Tarragona.
La satisfacció amb la jornada ha sigut de 4’75 en una escala d’1 a 5.
Elaboració de materials d’orientació
Des de la Unitat de Suport Educatiu s’ha coordinat i desenvolupat l’elaboració de diferents materials:
Les tècniques de la Unitat de Suport Educatiu han atès un total de 20 consultes d’orientació acadèmica. La majoria de les persones assessorades són estudiantat universitari (65%), un 25% són estudiants de secundària i la resta persones adultes que volen accedir a la universitat, alguns pares ...
Les temàtiques més freqüents d’aquestes consultes són:
Durant aquest curs 2015/2016 s’ha implantant el Programa d’Acció Tutorial Universitari (PATU) dirigit a alumnat de primer curs a tots els graus de la Universitat Jaume I. L’objectiu d’aquest programa és facilitar la integració dels alumnes de primer a la Universitat Jaume I i per a portar-ho a terme s’utilitza una tutoria mixta, en la que els alumnes tutors amb l’ajuda d’un professor tutor, que serveix de guia i de suport, tutoritzen a un determinat nombre d’estudiants de primer curs.
Els alumnes de primer s’inscriuen voluntàriament al programa i tenen durant el curs 3 reunions presencials on se’ls facilita i explica informació que és rellevant segons en quin moment del curs. La Unitat de Suport Educatiu fa una sessió de formació per cadascuna de les reunions tant per als alumnes tutors com per als professors tutors i després són ells els que es reuneixen amb els tutoritzats. A banda de les reunions presencials, els alumnes de primer disposen d’un contacte directe amb els seus alumnes i professors tutors i d’una aula virtual on se’ls posa la informació. Per a facilitar dit contacte directe, han funcionat molt bé els grups de WhatsApp que s'han creat entre l'alumnat tutor i el tutoritzat.
A final de curs, es mantenen reunions per titulacions amb tot el professorat tutor per tal d'analitzar com ha funcionat la tutoria i valorar possibles propostes de millora. L'alumnat tutor presenta una memòria final amb la seua valoració de l'experiència.
En total han participat 43 professors/es tutors/es i 184 alumnes tutors/es que han tutoritzat a un total de 1362 alumnes de primer.
La satisfacció amb el programa per part dels professors tutors, en una escala d’1 a 5, ha sigut 4,10. La satisfacció dels alumnes tutors, 4,17 i la dels alumnes tutoritzats, 4.13.
Cal destacar un parell de comentaris dels alumnes tutoritzats que ressalten la importància del Programa de Tutories:
Durant el curs 2015/2016 s’ha continuat fent accions de tutoria en grup. Aquestes accions ha sorgit d’una borsa de formadors i formadores de l’USE per a l’estudiantat. Aquesta borsa està permanentment oberta per a que puguen presentar-se propostes. Durant aquest curs s’han presentat 16 propostes i s’han dut a terme 3 d’elles. Les accions han sigut:
Aquestes accions han sigut valorades molt positivament per part de l’estudiantat assistent. En una escala d’1 a 5, han obtingut les següents valoracions:
Aquest programa va adreçat a aquell alumnat més brillant que es matricula a la nostra universitat, i li ofereix l’oportunitat de participar en un grup d’investigació des de l’inici dels estudis.
L’objectiu és aconseguir el desenvolupament integral de les capacitats, aptituds i coneixements de l’alumnat a través d’una tasca que exigeix l’esforç i compromís tant del professorat com del mateix alumnat, a través d’un saber disciplinari, així com acompanyant-los amb la finalitat de millorar la seua competència acadèmica i personal.
Es tracta de fomentar en aquest alumnat més talentós la capacitat de reflexió i anàlisi de l’entorn a partir d’un tema que resulte motivant i rellevant per a la titulació que cursa.
Persones destinatàries d’aquestes accions
Aquesta iniciativa va adreçada a dos col·lectius d’estudiantat de batxillerat, per un banda:
Aquest curs 15/16, s’ha incrementat un tercer públic destinatari del programa, (que ja es va iniciar el curs passat) i que és estudiantat de segon curs i posteriors, amb bons expedients i inquietuds cap a la investigació, que s’incorporen als grups de recerca sota la petició del professorat. En total participen 5 estudiants d’aquesta modalitat d’accés al programa.
La difusió d’aquest programa s’ha realitzat de la manera següent
Els i les participants aquest curs 2015/2016 són un total de 99 estudiants:
Amb la següent distribució:
Facultat de Ciències de la Salut: 12 participants
Facultat de Ciències Humanes i Socials: 27 participants
Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals: 40 participants
Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques: 20 participants
La valoració a data 13 de juliol de 2016 per part d’alguns membres del programa (ens falten les valoracions de la meitat de les persones participants) és la següent:
ESTUDIANTAT
Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,5 punts en una escala d’1 a 5. I ha fet els comentaris següents:
Aquest curs el nivell de satisfacció de l’estudiantat s’ha incrementat lleugerament, respecte al curs anterior: 4.3 punts sobre 5.
PROFESSORAT
Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,8 punts en una escala de l’1 a 5. I han fet els comentaris següents:
Aquest curs el nivell de satisfacció del professorat s’ha mantingut respecte al curs anterior, amb la mateixa puntuació.
Com a novetat d’aquest curs en el programa, s’ha realitzat les següents accions:
L’estudiantat havia de presentar, amb el suport i ajuda del grup de recerca, un pòster, de manera anònima, en la que mostraren l’experiència i aprenentatges que els havia proporcionat la participació en el programa, durant els tres o quatre anys que ja estaven participant-hi.
Després de valorar els treballs presentats, la distribució de premis, es va repartir de la següent manera:
Facultat de Ciències Humanes i Socials:
Facultat de Ciències de la Salut:
Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals:
12.00h – Inauguració de la Jornada per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín, i del director de la Unitat de Suport Educatiu, José Manuel Gil Beltrán.
12.15h – Taula rodona: La investigació com a eina per al progrés.
Florenci González Adelantado, professor del programa del grup de recerca: Organic and Medical Chemistry. Departament de Química Inorgànica i Orgànica de l’UJI.
Álvaro Verdoy Mañes. Exalumne del programa Estudia i Investiga a l’UJI. Llicenciat en Administració i Direcció d’Empreses per l’UJI. Fundador i empresari en Sales Layer.
12.45h – Lliurament de Diplomes a l’estudiantat participant en la I Jornada per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín.
13.05h – Exposició de pòsters, i explicació dels treballs de l’estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut, la Facultat de Ciències Humanes i Socials i de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.
14.00h – Fi de la Jornada.
En total es van presentar 19 treballs en forma de pòsters, per tal de mostrar el que s’ha treballat de manera continuada en els diferents grups de recerca, estudiantat tant de segon, com de tercer i quart any de treball en el programa.
S’han presentat 3 treballs de la FCS, 4 de la FCHS, i 12 de l’ESTCE.
La valoració tant per part del professorat, com de l’estudiantat participant, va ser molt positiva. Com a conclusions d’aquesta jornada es poden destacar:
Respecte al professorat de secundària que ha contribuït a la preparació dels estudiants per a participar en les diferents modalitats d’olimpíades, comentar que han segut un total de 84 docents, mantenint en nombre de professorat i centres, la participació respecte al curs anterior. Com ve sent costum, se'ls ha certificat la seua dedicació i col·laboració, amb una durada de 65 hores, per a mèrits docents.
Respecte a l’estudiantat de Secundària que ha participat en les modalitats d’olimpíada, el número s’ha mantingut estable respecte al curs anterior. S’ha incorporat una nova modalitat d’Olimpíada: Agroalimentària i del Medi Natural.
En el curs 2015/2016 no s’ha realitzat la quarta edició de les Colònies Científiques a l’UJI, perquè hem segut Campus organitzador dels Campus Científics d’Estiu 2016, organitzats per la Fundació Espanyola per a la Ciència y Tecnologia (FECYT) en col·laboració amb el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport i el suport de l’Obra Social “la Caixa” que ja va per la setena edició, i que s’han realitzat durant tot el mes de juliol de 2016, a les diferents instal·lacions de la Universitat Jaume I, però sobretot a l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.
L’objectiu principal de la iniciativa és promoure l’interès dels joves per la ciència i la tecnologia i incentivar l’accés de l’estudiantat a titulacions científic-tècniques. Amb aquesta finalitat participaran d’un projecte d’acostament científic durant una setmana.
La iniciativa va adreçada a l’estudiantat de 4 d’ESO i primer de Batxillerat procedent de tota Espanya i que poden escollir el nostre Campus per participar d’aquesta experiència. La selecció la realitza el MEC i la FECYT prèvia inscripció a través de convocatòria pública. L’UJI acull més de 120 persones procedent d’arreu de l’estat, amb expedients acadèmics excel·lents.
El calendari i programa
L’activitat s’està realitzant en el mes de juliol en tandes de 30 alumnes cada setmana que han escollit un dels projectes que oferta la pròpia universitat i que se s’organitzen en els següents àmbits:
Aquestes activitats estaran dirigides per professorat universitari i de secundària i consisteixen en la introducció a la pràctica científica i tècnica mitjançant la realització de diversos tallers i sessions que acosten l’alumnat a la pràctica investigadora a fi de familiaritzar-se des de diverses perspectives a l’àmbit tecnològic i científic. El programa s’acompanya amb visites cultures, conferències científiques i activitats d’oci i temps lliure on es descobriran els projectes vinculats a l’UJI ( entre d’altres la visita a EBrickhouse, el taller Ujimotorsport, visita al Planetari i les seues exposicions, etc.
El nivell de satisfacció dels participants en la primera setmana, ha segut molt positiva, amb una satisfacció general de: 4.5 sobre 5 punts.