Formació

01/03/2021 | OIPEP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Teniu al vostre abast moltes alternatives per a complementar la vostra formació, oferides tant des de la mateixa universitat com des d'altres institucions. En aquest sentit, sol parlar-se de: 

  •  Formació reglada, no reglada i informal: aquella que condueix a l'obtenció de títols oficials i homologats és la formació reglada, també anomeada acadèmica o formal, i a la formació no reglada se la coneix també com a formació complementària o no formal. No obstant això, en la formació informal l'aprenentatge s'obté en diferents entorns i activitats quotidianes com ara el treball, la família, els amics, internet… És un aprenentatge que no està estructurat i que s'obté conforme als nostres propis interessos i necessitats a iniciativa pròpia.

  •  Formació professional ocupacional o formació contínua: la formació contínua té com a objectiu aprofundir o actualitzar els coneixements en relació amb el lloc de treball que s'exerceix i per açò sol estar organitzada per la pròpia empresa, mentre que la formació ocupacional va dirigida a persones desocupades o que volen adquirir formació en un nou àmbit per a reorientar la seua carrera professional.

  •  Formació presencial o a distància: hi ha tot un ventall de modalitats de formació per a atendre les necessitats de tots els usuaris. De fet, cada volta són més les entitats que ofereixen formació en línia o cursos semipresencials que només requereixen l'assistència un cap de setmana al mes, per exemple, perquè els horaris o el desplaçament no siguen cap obstacle.

 

Formació reglada/formal


Formació no reglada/no formal

Aquestes són algunes de les entitats que solen impartir cursos de formació no reglada:

 

Formació informal

Encara que el terme formació informal té un sentit més extens, us volem acers partícips ací a la part referida a l'autoaprenentatge. Aquesta expressió de l'aprenentatge ha aconseguit les seues majors cotes de desenvolupament, en gran manera, gràcies a les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC).

En Internet teniu disponible una gran varietat d'eines amb les quals complementar la vostra formació. La disposició d'aquestes eines només depèn de les vostres preferències quant a què, com, quan i per què aprendre. Aquest concepte rep el nom d'Entorn Personal d'Aprenentatge o PLE, per les seues sigles en anglès (Personal Learning Environment).

Segur que coneixeu múltiples APPs (aplicacions mòbils) d'aprenentatge d'idiomes, per exemple; haureu consultat més d'un tutorial publicat en format vídeo en plataformes com ara Youtube; haureu col·leccionat enllaços a articles i notícies del vostre interès en Facebook o altres xarxes socials, i en eines com ara Diigo o Pocket; no poques vegades haureu consultat Wikipedia; etc.

Una altra eina directament relacionada amb la formació informal a l'entorn de les TIC són els MOOCs (Massive Open Online Course), cursos en línia dirigits a un ampli nombre de participants a través d'Internet segons el principi d'educació oberta i massiva. El sistema és tan senzill com entrar en el lloc web on s'ofereixen aquest tipus de cursos, principalment oferits per universitats i centres docents de reconegut prestigi, registrar-se, seleccionar aquells cursos que us interessen i seguir el seu pla d'estudis. Al final solen concedir un certificat de seguiment una vegada superades les proves especificades per a cada curs en cada mòdul, o bé, previ pagament podem obtenir un certificat d'aprofitament.

Alguns exemples de plataformes web per a cursar MOOC's són: 

 

Idiomes

  • Cieacova: té com a objectius principals fixar el model d'acreditació d'exàmens i coordinar les proves interuniversitàries d'acreditació per a obtenir els certificats de coneixements de valencià, i elaborar i publicar el catàleg de certificats d'acreditació de competència lingüística en valencià emesos per les universitats signants.
  • Escola Oficial d'Idiomes. Imparteixen els ensenyaments reglats d'idiomes que porten a l'obtenció de títols acadèmics oficials.

  • Cursos de valencià i altres idiomes en el Serveis de Llengües i Terminologia (UJI).

  • Proves de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià. Les persones que no han cursat estudis en valencià en el període escolar i que vulguen una acreditació oficial de coneixements de valencià, bé siga per a aconseguir un lloc de treball, accedir a la funció pública o per qualsevol un altre motiu, poden obtenir el corresponent certificat superant les proves que cada any convoca la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià. Per més informació en http://www.edu.gva.es/polin/val/jqcv

  • Centres oficials: British Council, Institut Camõés, Institut Français, Goethe-Institut Spanien, etc.: no sols podreu cursar idiomes sinó que a més són centres oficials de certificació en els mateixos segons el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües (pdf).

  • Exàmens de certificació oficial: A més dels recursos anteriorment esmentats cal tenir en compte l'existència d'exàmens específics de certificació àmpliament utilitzats i reconeguts com és el cas del Cambridge English Lenguage Assessment, o l'examen TOEFL (Test Of English as a Foreign Language).

Teniu més informació disponible en l'apartat “How to improve your linguistic competences” de la Guia Promote de l'OIPEP (en anglès).

 

Competència digital

La LOMLOE identifica la competència digital com una competència clau a causa d'un profund canvi en l'ús generalitzat de les tecnologies de la informació i comunicació, “sent necessària que el sistema educatiu done resposta a aquesta realitat social i incloga un enfocament de la competència digital més modern i ampli, d'acord amb les recomanacions europees relatives a les competències clau per a l'aprenentatge permanent”

Desenvolupar aquestes competències digitals requereix, de forma resumida:

  • Coneixement digital: Capacitat per a desimboldre's professionalment i personalment en el medi digital, coneixent les principals aplicacions i funcionalitats informàtiques, així com conèixer els drets i les llibertats que assisteixen a les persones en el món digital.
  • Gestió de la informació: Capacitat per a buscar, obtenir, avaluar i compartir informació en contextos digitals, amb el desenvolupament, entre altres, destreses relacionades amb l'accés a informació de qualitat en termes d'utilitat i veracitat.
  • Comunicació digital: Capacitat per a comunicar-se, relacionar-se, treballar, col·laborar i cooperar de forma eficient en entorns i amb eines digitals.
  • Aprenentatge continu: Capacitat per a gestionar el propi aprenentatge de manera autònoma, coneixent i utilització de recursos digitals que ens permeta desenvolupar el nostre Entorn Personal d'Aprenentatge o PLE, per les seues sigles en anglès (Personal Learning Environment), i am la participació de comunitats d'aprenentatge. D'aquesta manera es remarca la rellevància que té l'aprenentatge continu al llarg de la nostra vida en l'actual Era del coneixement.

D'altra banda, la Unió Europea contempla entre les Competències Digitals (pdf) aquelles relacionades amb el tractament de la informació, la creació de contingut, la comunicació, la resolució de problemes i la seguretat diferenciant entre usuaris bàsics, usuaris independents i usuaris competents.