Programa
1. Objectius
- Conèixer els materials i les tècniques d’expressió graficoplàstiques, i analitzar els fonaments d’aquests i el comportament dels materials en els respectius suports.
- Conèixer i diferenciar els recursos expressius i comunicatius que proporcionen les diverses tècniques.
- Identificar unes tècniques determinades, i relacionar-les amb uns estils situats en un moment o en una cultura determinada.
- Manejar els materials oportuns en el procés d’elaboració d’una obra, experimentant distintes possibilitats i combinacions.
- Desenvolupar la capacitat creativa i d’expressió formal i pràctica, seleccionant els procediments més adequats a la representació d’aquesta.
- Analitzar una obra d’art, observant característiques i diferències inferides de les tècniques i modes d’expressió emprats.
- Interessar-se pels nous mitjans d’expressió i els valors plàstics en les tecnologies, gaudir de la utilització i valorar les possibilitats d’aquests de cara al futur.
- Valorar el procés creatiu com un mitjà d’expressió personal social, actuant d’acord amb les possibilitats d’interrelació que aporta el treball en equip.
- Sensibilitzar-se davant del fet estètic en la cultura, apreciant i respectant el valor de les tècniques tradicionals i el sentit de noves tècniques en les diferents tendències i manifestacions artístiques.
2. Temari
Entenem que per a millor comprensió d’aquesta matèria, és necessari el coneixement de la importància que té la llum, per al millor maneig de les formes i dels colors en l’expressió artística.
A partir d’aquesta premissa, dividim el temari en tres grans blocs per a millor estudi de la matèria.
Primer bloc
a) La llum; com a element imprescindible per al coneixement de la forma. Clarobscur, estereografia (volum).
b) Elements del clarobscur:
- Font lumínica.
- Espai.
- Formes.
- Tècniques i procediments.
c) La forma:
- Variables geomètriques.
- Morfològiques.
- Espacials.
Segon bloc
a) El color en el dibuix de formes:
- Física del color: lleis cromàtiques, escales cromàtiques, etc.
- Dinàmica del color: harmonies i contrastos.
b) Tècniques seques:
- Carbons.
- Grafits.
- Llapis de colors.
- Pastels.
- Suports idonis.
c) Tècniques humides:
- Aquarel·la.
- Aiguada
- Tempera.
- Tintes.
- Aerografia (només teoria).
- Pigments, aglutinants i dissolvents.
- Suports adequats i idonis.
d) Tècniques greixes i magres:
- Acrílics.
- Ceres.
- Pigments, aglutinants i dissolvents.
- Suports adequats i idonis.
e) Tècniques mixtes.
Tercer bloc
a) Gravat i estampació:
- Monotípia.
- Litografia.
- Serigrafia.
- Xilografia.
- Calcografia.
- Estampacions.
Aquest bloc es considerarà només des del punt de vista de la teoria, per al coneixement d’aquestes tècniques..
Característiques de l'examen
Primera part: prova teòrica.
Consistirà en una anàlisi teòrica d’una obra d’art a elegir entre tres. Seran molt significatives dins de les tècniques d’expressió del dibuix o de la pintura, s’hi indicarà a peu d’imatges el títol i l’autor de l’obra. S’ha d’analitzar la composició de l’obra seleccionada, fent insistència fonamentalment en els materials, les tècniques i els suports necessaris per a la realització d’aquesta. En tots els casos s’oferirà a l’estudiant una bona qualitat de reproducció i unes bones dimensions de la imatge que permeten una anàlisi fonamentat.
Temps orientatiu per al desenvolupament de la primera part: 15 minuts.
Segona part: prova pràctica.
S’ha de realitzar una composició amb el procediment i la tècnica que s’indique, triant el suport en funció d’aquesta. La qual serà composició/recreació d’una de les tres obres d’art ofertes.
Dimensions del suport: es podrà elegir entre A4 o A3.
Temps orientatiu per a la segona part: 60 minuts.
Barem:
- La prova teòrica es valorarà amb un màxim de 2 punts.
- La prova pràctica es valorarà amb un màxim de 8 punts.
Observacions:
L’alumne ha de triar i contestar les preguntes A, B o C.
Materials i útils necessaris:
- Els alumnes hauran de venir proveïts de tots els útils i materials necessaris per al desenvolupament de la prova: carbons, grafits, llapis de colors, retoladors de colors, pastissos, ceres, aquarel·les, tinta xinesa, temperes o gouache; així com del paper adequat per a la realització de qualsevol tècnica, exceptuant oli, acrílic, gravat i aerografia.
- El suport es podrà triar entre un format de paper A4 o A3.
Criteris generals de correcció:
Per a la prova teòrica:
- El nivell d’anàlisi de la prova proposada: 20%.
Per a la prova pràctica:
- L’elecció del suport en funció de la prova proposada: 10%.
- L’ús correcte dels materials i de les tècniques: 25%.
- La valoració tonal o cromàtica: 25%.
- L’adequació de la interpretació / recreació realitzada amb el plantejament de la proposta donada: 20%
Recomanacions generals:
- Els alumnes hauran de venir proveïts de tots els útils i materials necessaris per al desenvolupament de la prova: carbons, grafits, llapis de colors, retoladors de colors, pastissos, ceres, aquarel•les, tinta xinesa, temperes o gouache; així com del paper adequat per a la realització de qualsevol tècnica, exceptuant oli, acrílic, gravat i aerografia.
- El suport es podrà triar entre un format de paper A4 o A3.
- Se suggereix que l’aula d’examen estiga proveïda d’una pila d’aigua o que estiga pròxima al subministrament.
- Se suggereix que els pupitres de l’aula siguen de grandària àmplia per al desenvolupament de l’examen, ja que a causa de les característiques d’aquest s’utilitzen diversos utensilis i materials tècnics.
- Se suggereix que l’aula siga independent per al desenvolupament de l’examen i no coincidisca amb altres assignatures. Ha de tenir-se en compte que els alumnes d’aquesta assignatura, en realitzar l’examen, poden ocasionar molèsties o sorolls innecessaris a la resta de companys.
Conceptes:
- Compondre: formar de diverses coses una, ajuntant-les i col•locant-les amb certa manera i ordre.
- Interpretar: concebre, ordenar o expressar d'una manera personal la realitat.
- Recrear: crear o produir de nou alguna cosa.
Material per a preparar la prova d’accés