Tècniques d'expressió plàstiques. Assignatures. Accés per a majors de 25 anys

14/09/2023 | VEVS
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Programa 

1.  Objectius

  • Conèixer els materials i les tècniques d’expressió graficoplàstiques, i analitzar els fonaments d’aquests i el comportament dels materials en els respectius suports.
  • Conèixer i diferenciar els recursos expressius i comunicatius que proporcionen les diverses tècniques.
  • Identificar unes tècniques determinades, i relacionar-les amb uns estils situats en un moment o en una cultura determinada.
  • Manejar els materials oportuns en el procés d’elaboració d’una obra, experimentant distintes possibilitats i combinacions.
  • Desenvolupar la capacitat creativa i d’expressió formal i pràctica, seleccionant els procediments més adequats a la representació d’aquesta.
  • Analitzar una obra d’art, observant característiques i diferències inferides de les tècniques i modes d’expressió emprats.
  • Interessar-se pels nous mitjans d’expressió i els valors plàstics en les tecnologies, gaudir de la utilització i valorar les possibilitats d’aquests de cara al futur.
  • Valorar el procés creatiu com un mitjà d’expressió personal social, actuant d’acord amb les possibilitats d’interrelació que aporta el treball en equip.
  • Sensibilitzar-se davant del fet estètic en la cultura, apreciant i respectant el valor de les tècniques tradicionals i el sentit de noves tècniques en les diferents tendències i manifestacions artístiques.

2. Temari

Entenem que per a millor comprensió d’aquesta matèria, és necessari el coneixement de la importància que té la llum, per al millor maneig de les formes i dels colors en l’expressió artística.

A partir d’aquesta premissa, dividim el temari en tres grans blocs per a millor estudi de la matèria.

Primer bloc

a) La llum; com a element imprescindible per al coneixement de la forma. Clarobscur, estereografia (volum).

b) Elements del clarobscur:

  • Font lumínica.
  • Espai.
  • Formes.
  • Tècniques i procediments.

c) La forma:

  • Variables geomètriques.
  • Morfològiques.
  • Espacials.

Segon bloc

a) El color en el dibuix de formes:

  • Física del color: lleis cromàtiques, escales cromàtiques, etc.
  • Dinàmica del color: harmonies i contrastos.

b) Tècniques seques:

  • Carbons.
  • Grafits.
  • Llapis de colors.
  • Pastels.
  • Suports idonis.

c) Tècniques humides:

  • Aquarel·la.
  • Aiguada
  • Tempera.
  • Tintes.
  • Aerografia (només teoria).
  • Pigments, aglutinants i dissolvents.
  • Suports adequats i idonis.

d) Tècniques greixes i magres:

  • Acrílics.
  • Ceres.
  • Pigments, aglutinants i dissolvents.
  • Suports adequats i idonis.

e) Tècniques mixtes.

Tercer bloc

a) Gravat i estampació:

  • Monotípia.
  • Litografia.
  • Serigrafia.
  • Xilografia.
  • Calcografia.
  • Estampacions.

Aquest bloc es considerarà només des del punt de vista de la teoria, per al coneixement d’aquestes tècniques..

 


Característiques de l'examen

Primera part: prova teòrica.

Consistirà en una anàlisi teòrica d’una obra d’art a elegir entre tres. Seran molt significatives dins de les tècniques d’expressió del dibuix o de la pintura, s’hi indicarà a peu d’imatges el títol i l’autor de l’obra. S’ha d’analitzar la composició de l’obra seleccionada, fent insistència fonamentalment en els materials, les tècniques i els suports necessaris per a la realització d’aquesta. En tots els casos s’oferirà a l’estudiant una bona qualitat de reproducció i unes bones dimensions de la imatge que permeten una anàlisi fonamentat.

Temps orientatiu per al desenvolupament de la primera part: 15 minuts.

Segona part: prova pràctica.

S’ha de realitzar una composició amb el procediment i la tècnica que s’indique, triant el suport en funció d’aquesta. La qual serà composició/recreació d’una de les tres obres d’art ofertes.

Dimensions del suport: es podrà elegir entre A4 o A3.

Temps orientatiu per a la segona part: 60 minuts.

Barem:

  • La prova teòrica es valorarà amb un màxim de 2 punts.
  • La prova pràctica es valorarà amb un màxim de 8 punts.

Observacions:

L’alumne ha de triar i contestar les preguntes A, B o C.

Materials i útils necessaris:

  1.  Els alumnes hauran de venir proveïts de tots els útils i materials necessaris per al desenvolupament de la prova: carbons, grafits, llapis de colors, retoladors de colors, pastissos, ceres, aquarel·les, tinta xinesa, temperes o gouache; així com del paper adequat per a la realització de qualsevol tècnica, exceptuant oli, acrílic, gravat i aerografia.
  2. El suport es podrà triar entre un format de paper A4 o A3.

Criteris generals de correcció:

Per a la prova teòrica:

  • El nivell d’anàlisi de la prova proposada: 20%.

Per a la prova pràctica:

  • L’elecció del suport en funció de la prova proposada: 10%.
  • L’ús correcte dels materials i de les tècniques: 25%.
  • La valoració tonal o cromàtica: 25%.
  • L’adequació de la interpretació / recreació realitzada amb el plantejament de la proposta donada: 20%

Recomanacions generals:

  • Els alumnes hauran de venir proveïts de tots els útils i materials necessaris per al desenvolupament de la prova: carbons, grafits, llapis de colors, retoladors de colors, pastissos, ceres, aquarel•les, tinta xinesa, temperes o gouache; així com del paper adequat per a la realització de qualsevol tècnica, exceptuant oli, acrílic, gravat i aerografia.
  • El suport es podrà triar entre un format de paper A4 o A3.
  • Se suggereix que l’aula d’examen estiga proveïda d’una pila d’aigua o que estiga pròxima al subministrament.
  • Se suggereix que els pupitres de l’aula siguen de grandària àmplia per al desenvolupament de l’examen, ja que a causa de les característiques d’aquest s’utilitzen diversos utensilis i materials tècnics.
  • Se suggereix que l’aula siga independent per al desenvolupament de l’examen i no coincidisca amb altres assignatures. Ha de tenir-se en compte que els alumnes d’aquesta assignatura, en realitzar l’examen, poden ocasionar molèsties o sorolls innecessaris a la resta de companys.

Conceptes:

  • Compondre: formar de diverses coses una, ajuntant-les i col•locant-les amb certa manera i ordre.
  • Interpretar: concebre, ordenar o expressar d'una manera personal la realitat.
  • Recrear: crear o produir de nou alguna cosa.

 


Material per a preparar la prova d’accés

  • Llibre en format CD que es pot adquirir al Servei de l'Àgora de la Universitat Jaume I (núm. col·lecció 302). 
    Autor del material: Miguel Galbis Silvestre
    Edició: Publicacions de la Universitat Jaume I, 2007

 

Informació proporcionada per: Vicerectorat d'Estudiantat i Vida Saludable