1. Objectius
El programa de Filosofia està concebut perquè la seua preparació supose una familiarització amb la lectura de textos filosòfics així com amb el llenguatge conceptual que utilitzem fins i tot sense adonar-nos, en les societats de tradició hel•lenística. Un llenguatge amb què valorem, seleccionem, classifiquem o ordenem els problemes de la vida, del pensament o del cosmos. Conceptes com els de «subjecte», «ètica», «moral», «responsabilitat ciutadana i política», «pràctica», «observació», «pactes constitucionals», «drets humans», «Déu»... són impensables sense la filosofia.
Els objectius fonamentals d’aquest programa seran en conseqüència: comprendre problemes filosòfics que han sorgit al llarg de la història, emprant amb propietat els conceptes i termes apareguts en la seua anàlisi i discussió. Integrar els diversos àmbits de l’experiència humana, relacionant conceptes i problemes de distints camps de la cultura i de diferents forma de saber. Analitzar textos filosòfics, identificant els problemes que plantegen, així com valorant críticament els supòsits, els arguments i les solucions proposades. Argumentar i expressar, adoptant un punt de vista filosòfic, el pensament propi, de forma oral o escrita, amb claredat i coherència, contrastant-lo amb altres posicions i argumentacions a través del diàleg. I, finalment, utilitzar procediments bàsics per al treball intel•lectual (recerca d’informació, contrastació, anàlisi, síntesi i avaluació crítica d’aquesta), valorant el rigor en el plantejament i en la solució dels problemes teòrics i pràctics.
2. Temari
I. Filosofia grega
Introducció: història i filosofia
Tema 1. Antropologia platònica i «vida filosòfica»
Text bàsic de lectura: Fedó de Plató.
II. Filosofia medieval
Tema 2. La complexa relació entre raó i fe
Text bàsic de lectura: Summa contra gentils de Tomàs d’Aquino.
III. Filosofia moderna
Tema 3. El subjecte de l’època moderna i l’autonomia de la raó
Text bàsic de lectura: El discurs del mètode de René Descartes.
IV. Filosofia contemporània
Tema 4. Redefinició del concepte de filosofia des del raciovitalisme
Text bàsic de lectura: ¿Qué es filosofía? de José Ortega y Gasset.
Tema 5. Redefinició del concepte de filosofia des de l’anàlisi del llenguatge
Text bàsic de lectura: Assajos filosòfics de Bertrand Russell.
La prova de l’examen es realitzarà a partir de les lectures dels cinc textos bàsics de lectura arreplegats en el programa oficial. A l’alumnat se li ofereixen dos opcions (A i B); l’opció A es referix a les filosofies grega i medieval i la B a les filosofies moderna i contemporània; ha de triar una de les dos opcions i desenrotllar. La prova en cada opció és idèntica, ja que consta de dos parts: comentari de text i qüestionari.
Comentari de text. Té un valor màxim de 7 punts.
Qüestionari: Té un valor màxim de 3 punts.
Criteris generales de correcció:
La prova consta de dos parts: comentari de text i qüestionari.
El comentari de text
S’ha de valorar la informació sobre el tema proposat: coneixement dels problemes i plantejaments filosòfics específics de l’autor; la riquesa terminològica emprada; la visió global de les qüestions filosòfiques en el context històric de l’època, i la presentació final de l’exposició com a signe de maduresa.
El comentari de text té un valor màxim de 7 punts, repartits d’acord amb els criteris següents:
El qüestionari
S’ha de valorar la capacitat per a definir conceptes o sintagmes filosòfics analitzant-los a partir del seu ús en el text o de l’obra bàsica de lectura.
El qüestionari té un valor màxim de 3 punts. Consta de dos blocs. El primer bloc conté dos preguntes relatives a termes filosòfics de l’obra estudiada que no estan presents en el fragment. El segon bloc conté dos preguntes relatives a termes filosòfics presents en el text comentat.
Recomanacions generals:
Es demana una lectura atenta de les instruccions de la prova. L’alumnat ha de llegir el text amb atenció i respondre amb claredat conceptual, expressivitat formal, precisió i coherència. Es recorda que les respostes han d’ajustar-se a les preguntes i al contingut del text sense desvirtuar el seu sentit.
General:
Podeu consultar també manuals d’història de la filosofía de COU i Batxillerat.
Específica:
Lectura 1: Plató, El Fedón, Labor, Barcelona, 1975.
Lectura 2: De Aquino, Tomàs, Suma contra gentiles (edició a càrrec d’Ángel Álvarez Gómez), Madrid, Alianza, 1998.
Lectura 3: Descartes, R., El discurso del método, Alianza, Madrid, 1999.
Lectura 4: Ortega y Gasset, J., ¿Qué es filosofía?, Alianza Editorial, col., Madrid, 1980.
Lectura 5: Russell, B., Ensayos filosóficos, Alianza, Madrid, 1969.