Biblioteca Memòria de la Biblioteca curs 2017/2018

09/11/2018 | Secretaria General
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La biblioteca de la Universitat Jaume I durant el curs 2017/18  ha estat donant suport a la docència i investigació, a través del serveis habituals com el de préstec, consulta, bases de dades i recursos electrònics. Per altra banda, s'han consolidat altres serveis com el d’assessorament a les qüestions del professors en temes de propietat Intel·lectual i drets d’autor i en els de suport a la investigació com els índexs d’impacte.

L’edifici de la biblioteca està considerat com un actiu important i és un espai molt valorat per tota la comunitat universitària i molt especialment pels estudiants, com així ho indica el nivell d’ús: durant aquest curs tinguérem a la biblioteca prop d’un milió d’entrades (unes 25.000 entrades més que el curs anterior).

El 30 de gener, presentàrem, al cor de la ciutat de Castelló, la Biblioteca Digital del Menador. Arran d’aquesta biblioteca s'ha obert un Club de Lectura Virtual.

Una altra fita important d’aquest curs ha estat el 23 d’abril de 2018,  que es va presentar el Portal de Coneixement Obert que recull tots els recursos en accés obert que té la nostra institució.

A més, en aquesta memòria presentem tot el que s'ha fet aportant xifres concretes i dades informatives de cadascuna de les seccions que s’estructura el servei de biblioteca.

 

Dades generals de la Biblioteca i Centre de Documentació. Curs 2017-2018

 

Entrades a la biblioteca (1/9/2017 - 15/7/2018)           975.952

Catàleg: registres bibliogràfics                                    403.156

Catàleg: registres d’exemplar                                     623.432

Documents introduïts (2017/18) al repositori              5.623

Adquisicions (2017/18) de llibres en paper                  7.882

Revistes en paper en curs                                            712

Llibres electrònics (Summon)                                       135.752

Revistes electròniques en curs (Summon)                   86.270

Bases de dades amb subscripció                                 68

Préstec de llibres i audiovisuals                                     124.488

Préstec interbibliotecari (SOD)                                     3.081

Telepréstecs                                                                  2.767

Formació d’usuaris. Participants                                   4.194

Formació d’usuaris. Sessions                                       204

Número de visites al repositori                                     1.050.408

 

Comissió de la Biblioteca

Durant el curs 2017/18 la Comissió de la Biblioteca es va reunir el 19 de febrer de 2018 i s'hi va presentar l’informe d’actuacions portades a terme durant l’any 2017; també s'hi va distribuir el pressupost entre els departaments de la Universitat.

 

 

Biblioteca i qualitat

La biblioteca UJI disposa, des del 2004, d'un sistema de gestió de qualitat, ISO 9001. Enguany s'ha fet la transició de la norma del 2008 a la del 2015. Això ha representat dos anys de treball d’adaptació a la nova normativa i d’elaboració de la documentació.

El dies 26 i 27 de febrer de 2018 tinguérem l’auditoria interna. Els dies 18 i 19 de juny de 2018 realitzàrem l’auditoria externa. Aquestes dues auditories ens analitzaren tota la documentació i efectuaren les respectives comprovacions i informes.

 

 

Serveis

Servei d’adquisicions bibliogràfiques

El Servei d’Adquisicions Bibliogràfiques és un dels serveis que ofereix la biblioteca per tal de donar suport als usuaris i usuàries en l’aprenentatge, la docència i la investigació.

 

                                         

 

En el curs acadèmic 2017-2018 s’ha incorporat al fons de la biblioteca un total de 7.882 monografies en diferents suports, dels quals s’han adquirit per compra 3.734 (47%), han ingressat per donacions 4.025 (51%) i per intercanvi amb altres institucions un total de 123 (2%).

Del total de les 3.734 monografies, rebudes per compra, 213 títols són en format digital, els quals representen un 6%

 

                                   

 

 

El servei de préstec

  • Préstecs                                                 86.795
  • Renovacions                                          37.693
  • Total                                                       124.488

 

Les transaccions de préstec en les màquines d’autopréstec del vestíbul de la biblioteca han estat 23.103, un 10,8% del total.

Respecte al préstec per hores, s’han efectuat un total de 34.264 ítems, principalment ordinadors portàtils i cabines de treball en grup.

Quant a préstecs per tipus d’usuari, les dades són:

 

  • Estudiants UJI 1 i 2 cicle                  70.2%           60.930
  • Màster, doc., estudia, beca col        11.5%            9.976
  • Professors                                        7.7%             6.696
  • Pers. extern autoritzat - SAUJI         5.3%             4.593
  • PAS                                                   3.9%             3.400
  • Altres tipus d’usuari                          1.4%             1.200

 

Biblioteca digital

Summon és el portal de cerca de tots els recursos (catàleg bibliogràfic, bases de dades contractades, revistes i llibres electrònics, repositori institucional...) que es troben disponibles en la Biblioteca. El Summon és una espècie de Google propi de la nostra institució.

Continguts d'aquest curs:

 

  • Bases de dades subscrites                                                              68
  • Total de bases de dades en Summon                                            189
  • Portals de revistes electròniques (text complet)                              16
  • Portals de llibres electrònics (text complet)                                     12
  • Títols de revistes electròniques (text complet)                          86.270
  • Títols de llibres electrònics                                                        135.752

Bona part d’aquesta col·lecció està contractada mitjançant els acords de la Biblioteca Digital del CSUC (Consorci de Serveis Universitaris Catalans). També participem en la compra consorciada de Scopus i Web of Science dins de l’acord de la FECYT amb REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias Españolas).

El 2018 s’ha contractat l’accés a la base de dades Incites, de Clarivate Analytics, dins del portal WoS, que té gran interès per localitzar informació estratègica relacionada amb la investigació.

La major part d’aquests recursos estan activats a la plataforma Summon, “Cerca tot a la biblioteca virtual” en el lloc web de la biblioteca. S'ha donat difusió des de les xarxes socials i les llistes de correu de l’UJI. També s’han fet sessions de formació per traure el millor profit a aquests recursos.

 

Catàleg bibliogràfic i procés tècnic

  • Registres bibliogràfics             403.156
  • Registres d’exemplars             623.432
  • Registres de holding                8.649

 

Durant el curs s’han introduït 11.826 nous registres d’exemplar. La base de dades té 403.156 registres bibliogràfics i 623.432 ítems. A més, hi ha 8.649 registres de holdings i 46.378 registres d’autoritats.

Els estàndards de catalogació utilitzats són:

 

  • Format bibliogràfic: MARC21
  • Descripció bibliogràfica: RDA
  • Punts d’accés: Anglo-American Cataloging Rules
  • Encapçalaments de matèria: LEMAC / LCSH
  • Classificació sistemàtica: Library of Congress Classification

 

S'ha  consolidat la implementació de la normativa RDA de catalogació, tant en els registres del catàleg col·lectiu, com en el local.

Els projectes de catalogació cooperativa en què s'ha participat:

 

  • Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya, amb el CSUC (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya.
  • CANTIC per a la normalització d’encapçalaments d’autoritats en català, de la Biblioteca de Catalunya, amb el CSUC.
  • Catàleg col·lectiu de REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias Españolas).

 

Dialnet

Dialnet és un portal en obert que recull articles de revista, capítols de  llibre, actes de congressos, tesis doctorals... principalment de l’àrea de ciències humanes i socials.

La Biblioteca UJI ha introduït, durant el curs 2017/18, diversa informació a Dialnet:

  • 3.159 articles de revista, 39 llibres i capítols de llibre i 177 tesis.

S’han realitzat 46.637 visites a aquest Portal, des del qual s'han fet 17.603 descàrregues.

Hi ha 1.527 usuaris registrats de la nostra Universitat a Dialnet.

 

Bibliografia recomanada

Des del catàleg de la biblioteca es pot consultar la disponibilitat de bibliografia recomanada pels professors. D’aquesta manera els estudiants poden obtenir llistats per assignatures i per professors amb els documents que han recomanat per al curs. Com a font s'ha utilitzat el SIA (Servei d’Informació Acadèmica).

 

  • Assignatures introduïdes: 2.522
  • Registres associats: 10.549

 

Servei de préstec interbibliotecari 

Durant aquest curs acadèmic 2017-2018, la Secció d’Obtenció de Documents o Préstec Interbibliotecari de la Biblioteca ha tramitat un total de 3.081 comandes de préstec interbibliotecari.

Si fem una anàlisis d’aquestes dades, observem que, de les 3.081 comandes, un total de 2.220 corresponen a sol·licituds realitzades pels nostres usuaris a altres biblioteques, i la resta, 861 comandes corresponen a sol·licituds rebudes des d’altres biblioteques tant nacionals com internacionals.

Fent una anàlisi de les dades, observem que de les 2.220 comandes fetes pels membres de la comunitat universitària, un 48,51% corresponen a peticions de còpies d’articles de revista o separates i capítols de llibre, i la resta, un 51,48%, es correspon a sol·licituds de préstec de materials originals, sobre tot llibres i alguna tesi doctoral.

Pel que fa al sistema de tramesa a l’usuari observem que les còpies de documents es deixen al  servidor de GtBib-SOD perquè siga el mateix usuari qui accedisca-hi.  La suma de les dues opcions electròniques, correu electrònic i servidor de GtBib fa que el sistema de tramesa electrònic siga el més emprat per a fer arribar les còpies de documents als nostres usuaris: un 39,71%.

Cal fer constar que més del 75% del material sol·licitat aplega a mans de l’usuari abans de 10 dies naturals.

Els nostres principals subministradors de documents són la Universitat de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat de Lleida, totes elles dins del Consorci de Biblioteques Universitàries Catalanes  amb prop de  200 de documents servits per cadascuna. De la resta de l’Estat espanyol les biblioteques que ens serveixen més documents són les de la Universitat de València, la Universidad Complutense de Madrid, la Universidad de Granada, la Universidad Pablo Olavide  i la Universitat d’Alacant. Cal ressenyar també que comencen a ser significatives les comandes servides per part d’institucions no universitàries que tenen els seus fons documentals integrats al CCUC com poden ser l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya o el Centre de Lectura de Reus.

Pel que fa a l’estranger el consorci alemany de SUBITO encapçala la llista, juntament amb altres com la British Library, la Koninklijke Bibliothek holandesa, la Biblioteca Nazionale Zentrale di Roma, la Universidad de Chile o el Getty Research Institut.

Si fem una anàlisis de les dades que tenim com a biblioteca subministradora, de les 861 comandes, observem que un 44,36% corresponen a sol·licituds de préstec d’originals de la nostra col·lecció bibliogràfica, la resta són fotocòpies de revistes o parts de llibres.

Pel que fa al temps de resposta, cal dir que el 95 % de les comandes es serveixen abans de 6 dies, la qual cosa suposa que complim amb escreix els acords de préstec interbibliotecari del CBUC i també de REBIUN.

El principals sol·licitants de documents de la nostra col·lecció són la Universitat Internacional de Catalunya, la Universitat de Vic,  la Universitat de Barcelona, la Universitat de Lleida, totes membres del CBUC, i altres com la Universitat Politècnica de València, la Universidad Carlos III de Madrid, la Universidad de Sevilla o la Universitat de València.

També s'han  rebut peticions, tant de còpies de documents com de préstec d’originals, d’universitats estrangeres com la National and University Library de Zagreb, la University College of London, la Università di Ferrara, l'Arizona State University, la University of Sidney o la Biblioteca del Museu de l’Hermitage a Rússia.

Com a novetat en la gestió podem dir que aquest curs s'ha participat en un programa pilot d’intercanvi de documents electrònics entre 30 biblioteques que formen part de REBIUN i que estem pendents del resultat de l’estudi realitzat.

La Secció d’Obtenció de Documents continua implementant totes les novetats i millores tècniques que li proporciona el sistema del GtBib –SOD i que puguen esdevenir una millora en el servei que donem als usuaris de la biblioteca.

 

Telepréstec

El servei de telepréstec de la biblioteca de la Universitat Jaume I ha gestionat durant el curs acadèmic 2017/18 un total de  2.767 comandes de telepréstec.

Si s'analitzen les sol·licituds de comandes: 

 

  • Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques: 1.361 comandes.
  • Facultat de Ciències Humanes i Socials: 622 comandes.
  • Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals: 263 comandes.
  • Facultat de Ciències de la Salut: 97 comandes.

 

La resta, 424, són comandes fetes pel personal d'administració i serveis.

Pel que fa a la tipologia de les comandes trobem que un 65% corresponen a peticions de préstec de llibres i DVD i el 35% restant a peticions de còpies d’articles de revista o capítols de llibres.

La tramesa de documents a l’usuari es fa per correu intern i els articles s’envien per correu electrònic o es pengen al servidor GtBib.

 

Formació d’usuaris

El personal de la biblioteca ha realitzat 204 activitats de formació, que han consistit principalment en visites guiades a la biblioteca i tallers per millorar la competència informacional dels estudiants i dels joves investigadors. En aquestes activitats han participat un total de 4.221 usuaris.


S'han organitzat visites guiades en diferents horaris de matí i vesprada, sobretot per a l’estudiantat de nou ingrés i futurs estudiants. Pel que fa a les sessions de formació han estat principalment dedicades a la cerca de bibliografia, l’ús de les diferents bases de dades i recursos bibliogràfics electrònics, gestor bibliogràfic Mendeley, suport per a l’elaboració de TFG i TFM. Quant als investigadors, s'han  fet tallers destinats a afavorir la publicació en obert, visibilitat de les publicacions, qualitat de les revistes on publicar i perfils d’investigadors i signatura científica.

S'han organitzat sessions de formació presencial amb especialistes externs, per exemple a l'octubre es va col·laborar amb l’Ajuntament de Castelló en el taller sobre l’Observatori Estadístic de la Ciutat de Castelló. El mes de maig es van realitzar dos sessions amb la FECYT sobre Scopus i també al maig es va fer una formació sobre la base de dades d’investigació Incites.

La biblioteca ha impartit el curs de Formació Transversal de l’Escola de Doctorat “Recursos Bibliogràfics per a la Investigació i Coneixement Obert”, en versió presencial del 15 al 18 de gener i en línia a partir del 24 de gener.

També ha participat en les XXII Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials i en les IV Jornades d'Investigació per a l'Alumnat de Ciències de la Salut, amb el taller “Com crear i gestionar la identitat digital.

 

 

Repositori institucional de la Universitat Jaume I

El Repositori UJI s’ha consolidat com a plataforma de difusió de la investigació a Castelló i sobre Castelló. En aquest sentit, s'ha estat treballant en la introducció de nous continguts i, a causa del volum i varietat d’aquest contingut, es va acordar la reestructuració de les comunitats i col·leccions perquè siga més fàcil i intuïtiu per a l’usuari localitzar els documents.

El contingut del Repositori UJI en xifres:

 

  • Nombre total de documents al Repositori UJI a finals de juny de 2018:  40.912.
  • Nombre de documents en accés obert:  32.133.
  • Percentatge de documents en accés obert sobre el total de documents:  78,5%.

 

Aquest contingut s’ha reestructurat en les següents subcomunitats:

 

  • Archivo Digital España – Unión Europea (Sedas).
  • Arxiu Digital de Castelló. Conté, distribuïts per poblacions, àmbit provincial i autors, documents d’arxiu, llibres, revistes, fullets, imatges i audiovisuals fins a un total de 12.044, tots en accés obert. Cal destacar la digitalització i incorporació de gran part del fons històric de l’Arxiu Municipal de Vilafamés, amb un total de 551 documents, així com d’una selecció de documents històrics de l’Ajuntament de Vistabella, 27, i de Cabanes, 13. També s’han introduït noves imatges del Fons Palanques i programes de festes de Benicarló dins la col·lecció de la Fundació Caixa Benicarló.
  • Sociedad Española de Historia Agraria, amb 491 publicacions d’aquesta entitat.
  • UJI: Institucional. Conté 654 documents en accés obert elaborats pels diferents serveis, òrgans i centres de la universitat.
  • UJI: Investigació és la principal comunitat, ja que recull la producció científica generada pels departaments, instituts i grups d’investigació, des de 2008. D’un total de 9.403 documents, 6.125, un 65% aproximadament, estan en accés obert. S'ha aconseguit que aquestes publicacions s’incorporen al Repositori UJI, en la versió legal corresponent, en un termini de 2-3 mesos des de la seua publicació, complint així amb la Llei de ciència i els requisits de l’horitzó 2020 i altres agents finançadors de la investigació. Dins aquesta comunitat, es troben les tesis doctorals. D'acord amb el RD 99/2011, les tesis s’incorporen al repositori cooperatiu TDX i al nostre Repositori, així com l’enllaç corresponent en TESEO en un termini màxim de 1-2 mesos des de la seua lectura. A totes les tesis, se'ls assigna un DOI. Per una altra part, es continua amb la introducció retrospectiva de les tesis llegides a l’UJI. Actualment, hi ha 718 tesis doctorals.
  • UJI: Publicacions, disposa de 3.978 articles de revistes i llibres en accés obert editades per la Universitat.
  • UJI: Recursos docents conté actualment 699 recursos. Cal destacar que aquest curs s’ha acabat d’incorporar tot el material dels cursos OCW i els MOOC que es trobaven en una altra plataforma. Així mateix, s’ha establert un procediment per anar incorporant al Repositori els materials seleccionats en la convocatòria anual de suport a l’elaboració i publicació de materials docents lliures.
  • UJI: Treballs acadèmics recull els treballs finals de grau i treballs de final de màster de les diferents titulacions, amb un total de 9.090 documents, dels quals 62,5% estan en accés obert.

A nivell intern de treball, s’ha començat, enguany, a treballar amb un nou mòdul d’estadístiques que presenta dades més acurades i variades respecte a l’ús i contingut del repositori.

A nivell d’ús, durant el curs 2017 /2018, el Repositori ha rebut un total d'1. 050.408 visites, el que mostra l’interès i utilitat d’aquesta eina per als usuaris.

 

Impuls de l’accés obert

Per donar major visibilitat i promoure la lliure difusió del coneixement a l’UJI, el 23 d’abril, coincidint amb el Dia del Llibre, es va presentar el Portal del Coneixement Obert de l’UJI: http://pco.uji.es.

Es tracta d’un punt d’entrada als diferents recursos en accés obert creats per la comunitat universitària i allotjats en el Repositori UJI, majoritàriament, però també en altres plataformes, que sumen 43.175 recursos UJI. També permet accedir a altres eines i recursos externs en accés obert i ofereix notícies, novetats i recomanacions per a fomentar el coneixement obert.

Un altra acció per promoure l’accés obert a l’UJI, a més de notícies periòdiques en les xarxes socials de la Biblioteca (Facebook, Twitter, blog, Pinterest), durant la Setmana de l’Accés Obert (octubre, 2017), es va realitzar el primer microMOOC en Twitter sobre accés obert. La Biblioteca va participar juntament amb altres deu biblioteques universitàries en aquesta innovadora activitat de formació i difusió. Aquest microMOOC és un curs impartit íntegrament per mitjà de Twitter per difondre conceptes i nocions bàsiques sobre l’accés obert amb l’etiqueta #OAMOOC i amb unes vint piulades diàries publicades a @moocmicro.

Hi van participar 504 persones i el nombre de lliuraments a la cronologia, és a dir, el nombre de vegades que un usuari va veure un tuit va ser: 6.480.424.

 

Suport a la investigació científica i a la docència

Amb l’objectiu de donar suport als investigadors en la difusió de la seua producció científica, s’han portat a terme diferents accions: 

 

  • Suport i assessorament en qüestions de propietat intel·lectual, drets d’autor, accés obert, ORCID i difusió de la investigació (llicències Creative Commons, DOI, etc.). En total, s’han respost 429 consultes, per correu electrònic, telèfon i presencial. S’inclou les consultes sobre la difusió de les tesis doctorals i les llicències Creative Commons.
  • Suport en l’elaboració d’informes d’impacte de les publicacions.
  •  Assignació de DOI (Digital Object Identifier) a les publicacions electròniques de l’UJI: llibres, articles de revistes i tesis. En total, s'han gestionat l’assignació de 299 DOI.

  

 

El Centre de Documentació Europea (CDE)

El Centre de Documentació Europea (CDE) ofereix els serveis propis de la biblioteca amb un fons especialitzat a la comunitat universitària i la societat de Castelló. Actualment es treballa en la documentació del procés d'integració europea a "Accés Obert". El CDE forma part de la xarxa de centres d'informació de la Unió Europea des de 1993.

El juny del 2018, el CDE, l'empresa Ernst & Young, contractada per la Comissió Europea, va detectar que la comunitat digital "Archivo Digital España-Unión Europea" (SEDAS) és un exemple de bones pràctiques a tota la Unió Europea. Es va posar en contacte i es va realitzar una entrevista a la responsable del CDE, Elvira Aleixandre, per fer una fitxa exhaustiva per a la Comissió Europea. SEDAS va ser creada pel CDE de l'UJI que lidera aquest treball en el qual participen 22 universitats espanyoles, la Representació de la Comissió Europea i la Secretaria d'Estat per a la Unió Europea.

El juny de 2018 es va iniciar, des del Vicerectorat d'Investigació i Transferència, la renovació del conveni de la Universitat Jaume I amb la Comissió Europea per continuar amb l'estatus de Centre de Documentació Europea en una convocatòria d'interès publicada per la Comissió Europea.

El 2018 s'ha renovat el certificat ISO que evidencia la conformitat del sistema de gestió de la qualitat del CDE com a servei de la Biblioteca. Pel que fa al procés tècnic del fons documental, s'ha classificat el 100% del material bibliogràfic que es va rebre de la Comissió Europea a Brussel·les.

El CDE continua col·laborant amb el Comitè Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana amb seu a Castelló, en l'elaboració de la secció sobre dret comunitari que es publica a la "Revista de treball, economia i societat".

 

Resum d'activitats del CDE en el curs acadèmic 2017-2008

Els dies 23 i 24 de novembre va tenir lloc una reunió del Comitè tècnic de SEDAS, a la seu de la Representació de la Comissió Europea, institució que la finançava, tal com es fa des de 2014. El CDE va ​​exposar les novetats tècniques, bàsicament l'actualització del programari a la versió 5.4 de DSpace, atribució de noves llicències Creative Commons, la inclusió del codi ORCID "Investigador Obert i ID de Col·laborador" i la instal·lació de l'avanç d'estadístiques.

El mòdul avançat d'estadístiques (funciona des del 17 d'octubre de 2017) ens proporciona informació detallada i fiable de les descàrregues i vistes dels documents, així com les classificacions. S'ha pogut constatar l'increment de sol·licituds.

La xifra total de fitxers descarregats, en el període del 20 d'octubre al 30 de juny de 2018, és de 24.976. Així com de fitxers visualitzats, que ha estat de 11.095.

El setembre de 2017, la documentalista del CDE, Elvira Aleixandre, va participar en el Programa de Mobilitat del PAS a Àfrica, Àsia i Oceania que ofereix l'UJI i realitza una estada a la Biblioteca del Congrés dels Estats Units (Biblioteca del Congrés - LC).

Les activitats a la Library of Congress varen estar centrades en el coneixement de la digitalització de documents, es van desenvolupar tenint com a base la "Divisió Hispànica" ubicada a l'edifici Thomas Jeffferson (1897) des d'on van concertar cites amb els departaments, que treballen amb la digitalització de documents, situats en el mateix edifici o bé l'edifici John Adams (1938) o el de James Madison (1981).

Va realitzar visites i entrevistes destacades amb el personal tècnic i amb els directius: Divisió Hispànica; entrevista amb Philip J. Michel coordinador de projectes digitals i visita guiada a la Divisió de Gravats i Fotografies"; entrevista amb Catalina Gómez, bibliotecària de referència i responsable de la col·lecció "L'Arxiu de la Literatura Hispànica a la cinta"; entrevista amb Teri Sierra, directora del departament de publicacions seriades i governamentals; visita a The American Folklife Center i entrevista amb el responsable; visita a la sala de Col·leccions Especials i Llibres Rars; reunió amb els responsables de Chronicling America, ​​un gran projecte que està digitalitzant la premsa històrica en col·laboració amb la majoria dels Estats d'EUA.

Els coneixements adquirits són de gran utilitat en el treball de la Biblioteca i del CDE, sobretot, quant a la digitalització, tractament i difusió en obert de tot tipus de documents i tot tipus de formats (àudio, vídeo, foto, plans, mapes...). També va ser d'interès conèixer com treballen amb els drets d'Autor (copyright) malgrat que les legislacions són diferents.

El 4 de desembre de 2017, la documentalista CDE UJI va assistir a la taula redona sobre el futur d'Europa, organitzada per la Universitat de València i la Generalitat Valenciana dins del cicle Desembre Europeu.

El març de 2018, a través del Programa Erasmus + de l'UJI, la responsable del CDE va ​​visitar la Universitat Jean Jaurès de Tolosa de Llenguadoc, la secció CollEX Etudes ibériques, que alberga un gran fons documental sobre Espanya i Portugal, amb l'objectiu de promoure la col·laboració entre biblioteques, ja que s'han donat contactes anteriors.

El 17 i 18 de maig de 2018, va tenir lloc la segona reunió del Comitè Tècnic de SEDAS finançada per la representació de la Comissió Europea a la seua seu a Madrid.

 

L’Arxiu General UJI

Els fons documentals que es gestionen des de l’Arxiu General són els següents: Fons UJI, Fons Col·legi Universitari Castelló, Fons Magisteri, Fons Soler i Godes, còpies digitals dels expedients sumaríssims de Castelló, Fons del Centre de Recursos de Didàctica de les Matemàtiques-Guy Brousseau.

Els principals serveis que ofereix l’Arxiu General als seus usuaris són la gestió de transferències de documents des de les diferents unitats administratives, així com el préstec o còpia de documents a les unitats productores i la consulta de documents, tant per part del PAS, com dels investigadors.

Les dades d’aquests serveis són les següents:

 

Servei                                                                             Nombre de sol·licituds

Transferències documentals                                           43

Préstecs                                                                          551

Consultes i còpies                                                          162

 

Durant aquest curs, els projectes de digitalització s’han orientat a documents d’arxiu històrics (llibres d’actes municipals, pergamins, privilegis, etc.), relacionats amb els convenis de col·laboració amb els ajuntaments de Vilafamés, Vistabella, Culla i Cabanes.

Com en anys anteriors, també s’han digitalitzat diversos llibres i material documental per a la seua difusió en obert en el Repositori UJI. En total s’han digitalitzat 50.087 pàgines, que conformen 618 documents.

Per una altra part, s’ha continuat amb el treball de buidatge dels expedients sumaríssims per tal de completar la informació existent en l’actual base de dades, atenent les consultes i necessitats dels investigadors. Així, als camps existents s’afegeix informació sobre: poble d’origen de la persona, treball, data d’inici i data final de l’expedient sumaríssim, resolució final.

En l’àmbit de la formació, s’han tutoritzat  2 alumnes en pràctiques, procedents de la titulació d’Humanitats, que han après les diferents tasques que es porten a terme a l’Arxiu i Biblioteca, com ara digitalització i procés tècnic.

L’Arxiu participa en tres grups de treball de la Conferència d’Arxivers Universitaris (CAU): Grup de Treball de Comunicació, Grup de Treball de Formació i la coordinació del Grup de treball de Pla Estratègic de la CAU.

S’ha col·laborat en l’exposició commemorativa dels 25 anys de l’UJI, amb el préstec de documents representatius de la història de la institució. 

També es van prestar documents del Fons de Magisteri per a l’exposició dels 100 anys de l’Institut Ribalta.

Per una altra part, s’ha  fet difusió d’esdeveniments i novetats en les xarxes socials de la biblioteca.

 

Activitats, cooperació i convenis

La Biblioteca és membre de diferents organitzacions bibliotecàries a nivell nacional com REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias Españolas). També formen part del CSUC (Consorci de Serveis Universitaris Catalans). A nivell internacional estem dins de la Xarxa de Centres d’Informació de la Unió Europea.

A més, formem part de diferents grups de treball i de millora com:

 

  • Comissió Tècnica de Biblioteques del CSUC.
  • Grup de Treball d’Interlocutors de Catalogació del CSUC
  • Grup de Treball de Bases de Dades Relectro plus del CSUC
  • Grup de Treball de Suport a la Recerca del CSUC
  • Grup de Treball de Repositoris de les Universitats Públiques Valencianes
  • Grup de Treball de Repositoris del CSUC.
  • Línia 3 del III Pla Estratègic de REBIUN
  • Grup de directors de les biblioteques universitàries públiques valencianes.
  • Grup de Treball de Repositoris REBIUN. De les diferents accions proposades per a aquest any, la Biblioteca UJI està participant en l’elaboració d’un informe sobre l’estat dels recursos educatius en obert i unes recomanacions per a promoure'n l'ús. 

 

Participació en congressos i articles

Presentació de la comunicació: “L’Arxiu Digital de les comarques de Castelló” a les XXII Jornades de la Plana de l’Arc,  a Vilafamés; 20-22 octubre de 2017.

Presentació de la comunicació: “Construyendo el patrimonio digital de Castellón” al Congreso Ecosistemas del Conocimiento Abierto (ECA 2017), a la Universidad de Salamanca; 25-27 octubre de 2017.

Participació en l’Assemblea Anual de REBIUN, que va tenir lloc a la Universitat de la Rioja; 8 -10 de novembre de 2017.

Participació en el Llibre blanc dels arxius de la Comunitat Valenciana (en premsa), amb el capítol “Preservació dels documents digitals”.

Participació en el Programa Erasmus+ de mobilitat de PAS amb estada a la Universidade do Minho (Portugal), del 7 al 12 de maig de 2018.

Els dies 7 i 8 de juny dos bibliotecaris de la nostra biblioteca participaren en les Jornades CRAI que tingueren lloc a la Universitat de Valencia.

 

Exposicions

Col·lectius davant la por: grups artístics espanyols 1945-75. Desembre, 2017.

Nou Atles Il·lustrat.  Abril – juny, 2018.

De les terres del Senyor Rei d’Aragó, col·lecció de Cartografia històrica de la Corona d’Aragó, de la Universitat Jaume I (segles XVI - XVIII); 24 març - 6 maig, Sales gòtiques de l’Ajuntament de Morella.

Exposició bibliogràfica de la Fundació Germà Colón. Juny – setembre 2018.

 

Col·laboració i cooperació

Del 15 al 18 de gener personal de la Biblioteca participaren com a docents en els cursos de formació transversal dins del programa de doctorat UJI. Dins d’aquest programa es va invitar la professora Nieves González, de la Universidad Pablo Olavide, de Sevilla a impartir una conferencia als estudiants de doctorat sobre Identitat digital i recursos per a la investigació.

El 30 de gener de 2018 es va inaugurar oficialment la Biblioteca Digital del Menador. Assistiren el rector i tot el seu Consell de Direcció a més de l’alcaldessa i regidors de l’Ajuntament de Castelló. Des de la data de la inauguració fins ara aquesta biblioteca digital està oberta i dóna servei a tota la ciutadania.

El 8 de febrer el comissionat per al Menador i el director de la Biblioteca mantingueren una reunió amb la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló, Verónica Ruiz, amb dos tècnics bibliotecaris i arxivers de l’Ajuntament per a establir una planificació per obrir la biblioteca digital del Menador, ja que és un espai compartit entre les dues entitats.

El 23 d’abril es va presentar a la sala de premsa del Rectorat el Portal de Coneixement Obert on agrupa tots els recursos de la Universitat en accés obert (repositori, OCW, MOOC, tesis doctorals, etc.).

El 14 i 15 de juny, el professor Julio Alonso Arevalo, de la Universidad de Salamanca, va impartir un curs de formació sobre els Serveis innovadors a les biblioteques universitàries. Hi va assistir la major part del personal de Biblioteca.

El 2 de juliol va visitar la Biblioteca el professor de la Universitat de Barcelona, Miquel Termens, per a facilitar-nos una sessió de Preservació digital. Hi assistiren la secretària general de l'UJI, personal informàtic i bibliotecaris.

El 9 de juliol va vindre la sotsdirectora de la Biblioteca de la Universitat Autònoma de Barcelona, Nuria Balagué, per a treballar conjuntament les dues institucions en temes de qualitat i l’aplicació i balanç de l’ISO en cadascuna de les institucions. Així com preparar a Castelló una jornada a nivell nacional de totes les institucions documentals (biblioteques, arxius i centres de documentació) que tenen aquest sistema de gestió.

Durant tot els curs 2017/18 s'ha estat donant suport als ajuntament de Cabanes, Culla, Vilafamés i Vistabella en temes de digitalització de la seua documentació històrica.

 

 

Informació proporcionada per: Secretaria General