Biblioteca

20/07/2016 | Secretaria General
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Memòria de la Biblioteca curs 2015/2016

 

 

 

La biblioteca UJI durant el curs 2015/16 ha donat suport a la comunitat universitària en els àmbits de la docència i investigació. El repositori institucional ha estat l’eix principal on ha pivotat tota la gestió i difusió de la informació generada per la pròpia biblioteca. Hem continuat participant en grups de treball del Consorci català i REBIUN. El curs 2015/16 també s’han iniciat, de manera formal,  les converses per a constituir un consorci valencià de biblioteques públiques universitàries. A més, durant aquest curs hem posat en marxa un nou servei, amb col·laboració amb el CENT, per assessorar al professorat en temes de drets d’autor i propietat intel·lectual L’any 2016, al commemorar el 25e aniversari de la nostra universitat, la biblioteca ha organitzat una sèrie de conferencies durant la setmana del 18 al 22 d’abril. 

 

Dades generals de la Biblioteca. Curs 2015-2016

 

Entrades Biblioteca (1/9/2015 – 15/7/2016)              962.377

Catàleg: Registres bibliogràfics                                  384.739

Catàleg: Registres d’exemplar                                   592.269

Documents introduïts (2015/16) al Repositori            7.835

Adquisicions (2015/16) de llibres en paper                11.738

Revistes en paper en curs                                          814

Llibres electrònics (Summon)                                     80.549

Revistes electròniques en curs (Summon)                 77.768

Bases de dades amb subscripció                                68

Préstec de llibres i audiovisual                                    144.529

Préstec Interbibliotecari (SOD)                                    3.434

Telepréstecs                                                                 3.201

Formació d’usuaris. Participants                                  4.457

Formació d’usuaris. Sessions                                       208

 

Comissions de biblioteca

Al llarg del curs 2015/16 la biblioteca UJI ha realitzat dues reunions de la comissió de biblioteca:

  • 16 novembre de 2015 (reunió, núm. 35) que va ser monogràfica per a tractar el Repositori Institucional. Es va repartir un dossier del repositori institucional UJI entre els assistents.
  • 8 de febrer de 2016 (reunió nom. 36) es va tractar la distribució del pressupost entre els departaments i el vicerector va informar a tots els assistents de totes les activitats portades a terme per la biblioteca.

En la reunió de la Comissió de Biblioteca del 8 de febrer de 2016, es va aprovar una modificació del préstec a domicili, presentada pel representant del  estudiants de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques, amb els següents canvis en el reglament de la biblioteca:     

Article 5

On diu:

b) Grup 2

  • Estudiantat de màster, doctorat i tercer cicle.
  • Professorat i investigadors invitats a l’UJI.
  • Personal jubilat de l’UJI

c) Grup 3

  • Professorat de l’UJI.
  • Personal d’administració i serveis de l’UJI.
  • Becaris FPI.

Ha de dir:

b) Grup 2

  • Estudiantat de màster i doctorat.
  • Estudiantat que gaudisca d’una beca de col·laboració en algun departament universitari o forme part del programa Estudia i Investiga a l’UJI.
  • Professorat i investigadors invitats a l’UJI.
  • Personal jubilat de l’UJI.

c) Grup 3

  • PDI de l’UJI.
  • Personal d’administració i serveis de l’UJI.
  • Personal investigador en formació.

Article 13.1

On diu:

1. El nombre d’obres en préstec així com el seu termini serà el següent:

a) Usuaris del grup 1: fins a 5 documents durant 15 dies, renovables per una vegada sempre que no estiguen reservats.

b) Usuaris del grup 2: fins a 10 documents durant 15 dies, renovables per una vegada sempre que no estiguen reservats.

c) Usuaris del grup 3: fins a 75 documents en dipòsit indefinit, tret que algun document siga sol·licitat per un altre usuari, en aquest cas caldrà tornar-lo a la Biblioteca en un termini màxim de 7 dies.

Ha de dir:

1. El nombre d’obres en préstec així com el seu termini serà el següent:

a) Usuaris del grup 1: fins a 7 documents durant 15 dies, renovables per un màxim de 4 vegades, sempre que no estiguen reservats.

b) Usuaris del grup 2: fins a 10 documents durant 15 dies, renovables per un màxim de 4 vegades, sempre que no estiguen reservats.

c) Usuaris del grup 3: fins a 75 documents en dipòsit indefinit, excepte que algun document siga sol·licitat per un altre usuari, en aquest cas caldrà tornar-lo a la Biblioteca en un termini màxim de 7 dies. 

En el cas dels usuaris dels apartats a) i b), es permetrà fer aquesta renovació tant de manera presencial com telemàtica.

 

Serveis

Adquisicions bibliogràfiques

El servei d’adquisicions és un dels serveis que ofereix la biblioteca per tal de donar suport als usuaris en l’aprenentatge, la docència i la investigació. 

En el curs acadèmic 2015-2016 s’ha incorporat al fons de la biblioteca un total de 11.738 monografies en diferents suports, dels quals s’han adquirit per compra 7.578 (66%), han ingressat per donacions 3.890 (34%) i per intercanvi amb altres institucions un total de 270 (2%).

 

 

Del total de les 7.578 monografies ,rebudes per compra, 117 títols són en format digital, els quals representen un 2%.

 

 

Revistes en paper i electròniques

 

Revistes en paper (subscripcions)             814

Revistes electròniques                               77.768

 

Durant el curs hem rebut un total de 814 títols de revistes en paper.

Respecte als títols en format electrònic, durant el curs hem comptat amb l’accés a 77.768  títols, corresponents a subscripcions i  accés obert. 

 

Procés tècnic

Catàleg (dades a juliol 2016):

Registres bibliogràfics                                                  384.739

Registres d’exemplars                                                  592.269

Registres de holding                                                     8.020

 

Durant el curs s’han introduït al catàleg de la biblioteca 22.206 registres d’exemplar. La base de dades compta amb 384.739 registres bibliogràfics i 592.269 ítems. A més hi ha 8.020 registres de holdings i 44.841 registres d’autoritats

La catalogació es va realitzar, com en anys anteriors, amb els següents estàndards:

 

Format bibliogràfic: Marc21

Descripció bibliogràfica: ISBD

Punts d’accés: Anglo-American Cataloging Rules

Encapçalaments de matèria: LEMAC / LCSH

Classificació sistemàtica: Library of Congress Classification

 

Hem continuant treballant amb el Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya (CSUC), amb el Catàleg Col•lectiu de les Universitats de Catalunya (CCUC) i en el procés de normalització d’encapçalaments d’autoritats en català. Cal indicar que durant aquest any hem completat la tasca de control de registres bibliogràfics amb l’etiqueta 001, per tal de lligar els registres UJI amb els del catàleg col•lectiu.

També contribuïm amb els nostres registres en la creació del catàleg col•lectiu de REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias Españolas).

Els registres del catàleg s’han incorporat també a l’eina de descobriment Summon.

Per altra banda, s’ha habilitat el botó “Mendeley” en el catàleg, per fer més senzilla l’exportació dels registres a aquest gestor bibliogràfic.

Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya, amb el CSUC (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya

CANTIC per a la normalització d’encapçalaments d’autoritats en català, de la Biblioteca de Catalunya, amb el CSUC.

Catàleg col·lectiu de REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias Españolas)

Continuem treballant conjuntament amb les altres biblioteques universitàries espanyoles en la base de dades DIALNET. Durant aquest any la nostra aportació ha estat de 2.660 ítems, per tipus de document són 2.603 articles de revistes, 55 llibres i 2 tesis.

Els usos de la base de dades per part dels investigadors i professors de la nostra universitat continua augmentat, tant per que fa en el número d’usuaris registrats, sessions establertes i documents descarregats a text complet.

  • Usuaris registrats de l’UJI: 1.109
  • Sessions realitzades pels usuaris de l’UJI: 22.479
  • Número d'accessos d’usuaris de l’UJI: 96.517
  • Número de documents a text complet descarregats pels usuaris de l’UJI: 18.415

 

Biblioteca digital

Durant el curs la biblioteca ha proporcionat accés a:

 

Bases de dades subscrites                                                              68

Bases de dades accés obert                                                            31

Portals de revistes electròniques (text complet)                              16

Portals de llibres electrònics (text complet)                                     12

Títols de revistes electròniques (text complet)                                77.768

Títols de llibres electrònics  amb llicència                                       80.549

 

Como en anys anteriors, la nostra universitat ha participat en l’adquisició consorciada de recursos electrònics del programa Biblioteca Digital del CBUC i també en els acords de la FECYT per l’accés als portals Web of Knowledge i Scopus.

Hem facilitat l’accés conjunt als recursos de la biblioteca digital mitjançant l’eina de descobriment Summon.

Durant aquest curs hem continuat donant difusió entre els estudiants i professors al gestor bibliogràfic Mendeley. En el mes de maig de 2016 contàvem amb 3410 usuaris registrats. Els usuaris UJI disposen des de 2015 de les avantatges de la versió institucional (Mendeley Institutional Edition): 5 GB d’espai personal per a emmagatzematge d’informació, 20 GB d’espai d’emmagatzematge compartit, Creació il·limitada de grups, de fins a 25 membres cadascun i Mendeley Suggest: recomanacions d’articles a partir de la biblioteca personal.

 

Pàgina web de la biblioteca i Summon

La pàgina web de la biblioteca ens ha servit per fer difusió tant dels recursos i serveis de la biblioteca, com de les novetats i notícies. Durant aquest temps s’ha continuat amb la millora del nostre lloc web i s’han donat d’alta els nous recursos i serveis, com el servei de suport a la investigació.

Respecte a Summon, hem actualitzat els recursos contractats i hem canviat a la versió Summon 2.0 que presenta moltes millores referents a la visualització de les referencies, relació amb altres programes de la biblioteca, etc. S’ha prestat una atenció molt especial a Summon en les sessions de formació d’usuaris.

 

Préstec

Dades de préstec del sistema Millennium durant el curs 2015/16 (llibres i equips)

 

Préstecs                                             109.057

Renovacions                                       35.472

Total                                                    144.529

 

Un 9,6 % dels préstecs s’han efectuat en les màquines d’autopréstec situades al hall de la biblioteca (12.021 préstecs, 11.834 devolucions i 728 renovacions). 

Cal destacar que durant el curs s’han fet 28.307 préstecs i renovacions per hores (principalment ordinadors portàtils cabines de treball en grup), que suposa un 20,2% del total.

També s’han efectuat 1.332 préstecs de material de la Docimoteca.

 

Préstec interbibliotecari i telepréstec

Durant aquest curs acadèmic 2015-2016, la Secció d’Obtenció de Documents, préstec interbibliotecari de la Biblioteca ha tramitat un total de 3.434 comandes de préstec interbibliotecari.

Si fem un anàlisis d’aquestes dades, observem que de les 3.434 comandes un total de 2690 corresponen a sol·licituds realitzades pels nostres usuaris a altres biblioteques i la resta, 744 comandes corresponen a sol·licituds rebudes des de l’exterior.

Fent una anàlisi de les dades, observem que de les 2.690 comandes fetes per nosaltres, un 46,51% corresponen a peticions de còpies d’articles de revista o separates i capítols de llibre i la resta, un 53,49%, es correspon a sol·licituds de préstec de materials originals, sobre tot llibres i alguna tesis doctoral.

 

 

 

Pel que fa al sistema de tramesa a l’usuari observem que les còpies de documents es deixen al  servidor de GtBib-SOD per a que siga el propi usuari qui accedeixi-hi.  La suma de les dues opcions electròniques, correu electrònic i servidor de GtBib fa que el sistema de tramesa electrònic siga el més emprat per a fer arribar les còpies de documents als nostres usuaris, un 37,73%. 

 

 

Hem de fer constar que més del 70% del material sol·licitat aplega a mans de l’usuari abans de 10 dies naturals.

Els nostres principals subministradors de documents són la Universitat de Barcelona, la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra, totes elles dins del Consorci de Biblioteques Universitàries Catalanes i amb més  de dos centenars de documents servits per cadascuna. De la resta de l’Estat espanyol les biblioteques que ens serveixen més documents son les de la  Universidad de Sevilla, la Universitat de València, la Universidad Complutense de Madrid, la Universidad de Granada, la Universidad Pablo Olavide,  i la Universitat d’Alacant. Cal ressenyar també que comencen a ser significatives les comandes servides per part d’institucions no universitàries que tenen els seus fons documentals integrats al CCUC com poden ser l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya o la Filmoteca de Catalunya.

Pel que fa a l’estranger el consorci alemà de SUBITO encapçala el llistat juntament amb altres com la Staatsbibliothek zu Berlin, la biblioteca de la Foundation Sciences Politiques de Paris, la biblioteca de la Université d’Orleans, la de la Université de Liège, la de la University of Iowa als Estats Units i biblioteques italianes com la Salaborsa o la Nazionale Braidense.

 

 

Si fem un anàlisis de les dades que tenim com a biblioteca subministradora, de les 744 comandes, observem que un 59,01% corresponen a sol·licituds de préstec d’originals de la nostra col·lecció bibliogràfica, la resta són fotocòpies de revistes o parts de llibres.

 

 

 

Pel que fa al temps de resposta, hem de dir que el 95 % de les comandes es serveixen abans de 6 dies la qual cosa suposa que acomplim amb escreix ela acords de préstec interbibliotecari del CBUC i també de REBIUN.

 

 

El principals sol·licitants de documents de la nostra col·lecció són la Universitat de Vic,  la Universitat de Barcelona, la Universitat de Lleida, la Universitat Rovira i Virgili,  totes elles membres del CBUC, i altres com la Universitat Politècnica de València, la Universidad de La Rioja, la Universidad Pablo de Olavide, la Universitat Internacional de Catalunya i la Universitat de València.També hem rebut comandes, tant de còpies de documents com de préstec d’originals, d’universitats estrangeres com la Université de Montreal a Canadà, la University of Illinois et Urbana-Champai, la Pennsylvania State University Library, la University of Colorado Boulder o la East Carolina University entre les universitat americanes; la Universidad de Chile o la Universidad Nacional del Nordeste a Sudamèrica; diverses biblioteques europees com la University Library KULeuven o la Université Clermont.

La Secció d’Obtenció de Documents continua implementant totes les novetats i millores tècniques que li proporciona el sistema del GtBib –SOD i que puguen esdevenir una millora en el servei que donem als usuaris de la biblioteca.

 

Telepréstec

El servei de telepréstec de la biblioteca de la Universitat Jaume, es va posar en marxa l’any 2001, per tal de facilitar al professorat i personal investigador i personal d’administració i serveis l’accés als documents, sense tenir que venir a biblioteca “ in situ” a recollir-lo. Durant el curs acadèmic 2015/16 s’han realitzat un total de  3.201 telepréstecs, dels quals la  Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques ha sol·licitat 1.233 comandes. La Facultat de Ciències Humanes i Socials ha sol·licitat 1232 comandes. La Facultat de Ciències de la salut ha demanat 133 comandes i l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals n’ha sol·licitat 397 comandes.

La resta, 206,  són comandes fetes pel personal de administració i serveis. 

La major part de peticions corresponen a préstec de llibres (80%), la resta (20%) són còpies de articles de revistes.

La tramesa de documents al usuari es fa per correu intern i els articles s’envien per correu electrònic.

 

Formació d’usuaris

 

El personal de la biblioteca ha realitzat 208 sessions de formació i visites guiades, la major part a petició de professors de la universitat. En aquestes activitats han participat un total de 4.457 usuaris.

Les sessions de formació han estat sobre tot tallers amb alumnes, amb la finalitat de donar a conèixer i millorar l’ús dels recursos d’informació bibliogràfica i sobre el gestor bibliogràfic Mendeley. També hem iniciat formacions específiques per investigadors, orientades a facilitar la creació del codi ORCID, la signatura digital i perfils d’investigadors en diferents plataformes.

Hem rebut la visita de formadors externs per organitzar les sessions Scopus i FECYT en el mes de març i abril.

La biblioteca ha participat amb tallers en l’Escola de doctorat, del 20 al 24 d’abril, i a les Jornades de Foment de la Investigació de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

 

Suport a la investigació

Al llarg d’aquest curs s’han portat a terme diverses activitats i campanyes amb l’objectiu de donar suport als investigadors en la difusió de la seva producció científica. Entre elles, destaquem:

Donar a conèixer els serveis de la Biblioteca i el Repositori UJI en les reunions dels Consells de Departaments.

Tallers individualitzats i per grups sobre identitat digital i ORCID per a investigadors.

Pàgina web amb una selecció de recursos en accés obert: http://ujiapps.uji.es/serveis/cd/bib/recursos/oa/Pàgina web amb recomanacions i instruccions sobre la Difusió en accés obert dels resultats de la investigació, per complir amb la Llei de Ciència, H2020 i les convocatòries de finançament estatals i autonòmiques: http://ujiapps.uji.es/serveis/cd/bib/serveis/investigacio/oa/Amb col·laboració amb el CENT es va iniciar en novembre de 2015 un servei de consultes sobre l’ús de publicacions respectant els drets d’autor en la docència. Fins a 30 de juny, s’han atès 250 consultes.

També s’han realitzat activitats de formació en aquesta matèria. Així, el 15 de gener, va tindre lloc la conferència-col·loqui:" La gestió dels drets d'autor en l'entorn acadèmic ", impartida per Ignasi Labastida, responsable de la Unitat de Recerca i de l'Oficina de Difusió del Coneixement del CRAI de la Universitat de Barcelona; representant de les Llicències Creative Commons a Espanya.  I, el 20 i 26 de gener, dos sessions del curs de formació: “Propietat Intel.lectual i Coneixement Obert”, impartits per CENT i Biblioteca.

Sessió de formació adreçada al PDI i estudiantat de doctorat i Màsters, finançada pel projecte FOSTER (Facilitate Open Science Training for European Research), de la Unió Europea: Data Managemen Plan and Social Impact of research: http://www.uji.es/serveis/cd/bib/serveis/investigacio/materialformacio/foster/

Aquesta sessió va comptar amb 57 participants, qui van valorar molt positivament l’experiència.

Al llarg del curs s’ha portat a terme diverses activitats i campanyes amb l’objectiu de donar suport als investigadors en la difusió de la seva producció científica. Entre elles, destaquem:

  • Donar a conèixer els serveis de la Biblioteca i el Repositori UJI en les reunions dels Consells de Departaments.
  • Tallers individualitzats i per grups sobre identitat digital i ORCID per a investigadors.
  • Pàgina web amb recomanacions i instruccions sobre la Difusió en accés obert dels resultats de la investigació, per complir amb la Llei de Ciència, H2020 i les convocatòries de finançament estatals i autonòmiques: http://ujiapps.uji.es/serveis/cd/bib/serveis/investigacio/oa/
  • Consultes sobre l’ús de publicacions respectant els drets d’autor en la docència, juntament amb el CENT.
  • Pàgina web amb una selecció de recursos en accés obert: http://ujiapps.uji.es/serveis/cd/bib/recursos/oa/

Al llarg d’aquest curs s’han confeccionat 31 informes d’índex d’impacte a petició dels professors de la universitat, amb la finalitat d’avaluació i acreditació.

Destaquem l’inici d’una nova línia de treball: la gestió de dades d’investigació. La Biblioteca forma part d’un nou grup de treball del CSUC: GT de Suport a la Recerca, que té com a finalitat, oferir al PDI un servei de suport en la gestió de les dades d’investigació, servei que s’iniciarà el proper curs acadèmic. També coordinem el grup de treball de REBIUN sobre el big data en les biblioteques i formen part 8 universitats espanyoles. És una acció de la Línia 3, del III Pla Estratègic de REBIUN 2020.

 

Repositori institucional UJI

Al llarg d’aquest curs, s’ha posat l’èmfasi en la introducció de nous continguts i en la difusió del Repositori entre la comunitat universitària, amb la finalitat d’augmentar la quantitat i varietat de material bibliogràfic i documental i promoure la seva utilitat entre els investigadors. Així mateix s’està treballant en migrar a l’última versió del software per tal d’anar incorporant noves funcionalitats.

Nous continguts i nova estructura de comunitats i col·leccions:

A finals de  juny de 2016 s’ha arribat a un total de 28.827 documents, distribuïts en les següents comunitats:

  • Archivo Digital España –Unión europea:  4305
  • Biblioteca Digital de Castelló: 8846
  • Sociedad Española de Historia Agrària: 380
  • uji: Documents institucionals: 157
  • uji: Investigació: 7149
  • uji: Materials docents: 204
  • uji: Materials acadèmics: 4380
  • uji: publicacions: 3406 

Com a novetats més destacades: dins la comunitat Archivo Digital España-Unión Europea (SEDAS), la creació d’una col·lecció específica per commemorar el 30 aniversari d’Espanya dins la Unió Europea. Per altra part, dins UJI: Publicacions, s’han introduït els llibres d’accés obert editats pel Servei de Publicacions UJI. Un altra novetat és la introducció de tots els articles de “Historia Agraria: Revista de Agricultura e Historia Rural”, en la comunitat de la Sociedad Española de Historia Agraria.

En l’àmbit de la investigació, destaquem que al voltant del 80% del total de la producció científica, està disponible en accés obert.

Per altra part, s’ha continuat assignant DOI (Digital Object Identifier) a les publicacions electròniques de l’UJI, un total de 261.

Dins la Biblioteca Digital de Castelló, destaquem la digitalització i posada a disposició de tots de les obres inèdites de Carles Salvador, que en anys anteriors, no es van poder introduir.  S’ha continuat amb la digitalització del setmanari Vinaròs, resultat del conveni signat amb l’Associació Amics de Vinaròs.

Per últim, s’han iniciat els treballs per introduir totes les tesis doctorals llegides a la Universitat Jaume I en el repositori consorciat TDX, i des d’aquest al Repositori UJI, en compliment del RD 99/2011.

A més de notícies periòdiques en les xarxes socials de la Biblioteca (Facebook, twitter, blog, pinterest), durant la Setmana de l’Accés Obert (octubre, 2015) es van realitzar diferents activitats per donar a conèixer el Repositori UJI, en col·laboració amb la resta de biblioteques universitàries: difusió d’infografies, notícies i materials de formació, tallers de formació dirigits a estudiants i a PDI.

Estadístiques d’ús del Repositori UJI

Durant el curs 2015/16, hi ha un notable increment respecte al curs anterior:

  • Número d’usuaris: 136.258
  • Número de visites: 944.766

 

Arxiu General

Els principals serveis que ofereix l’Arxiu General als seus usuaris són la gestió de transferències de documents des de les diferents unitats administratives així com el préstec o còpia de documents a les unitats productores i la consulta de documents tant per part del PAS com dels investigadors. Els fons documentals que els usuaris poden consultar, respectant sempre els nivells de confidencialitat, són: Fons UJI, Fons Col.legi Universitari Castelló, Fons Magisteri, Fons Soler i Godes, còpies digitals dels expedients sumaríssims de Castelló, Fons del Centre de Recursos de Didàctica de les Matemàtiques-Guy Brousseau.

Les dades d’aquests serveis són les següents:

 

Servei                                              Nº de sol.licituds

Transferències documentals                      117

Préstecs                                                      205

Consultes i còpies                                       879

 

Com en anys anteriors, s’ha continuat amb la digitalització de les actes dels diferents òrgans de govern, en concret les corresponents a 2011. S’han creat 357 fitxers màster a partir dels documents originals, a partir dels quals s’han creat altres tants fitxers de consulta, que s’han enviat als òrgans productors i a Secretaria General per facilitar la seva consulta.

Altres projectes han estat la digitalització de diversos llibres i material documental per a la seua difusió en obert en el Repositori UJI.

En l’àmbit de la gestió documental, s’ha treballat en la catalogació i digitalització del Fons del Centre de Recursos de Didàctica de les Matemàtiques, concretament, actualitzant l’inventari amb els nous ingressos i seleccionant els documents a digitalitzar, que estan disponibles en el Repositori UJI.

També s’ha continuat amb el treball de buidatge dels expedients sumaríssims per tal de completar la informació existent en l’actual base de dades, atenent les consultes i necessitats dels investigadors. Així, als camps existents s’afegeix informació sobre: poble d’origen de la persona, treball, data d’inici i data final de l’expedient sumaríssim, resolució final.

A l’arxiu UJI han estat 4 alumnes en pràctiques, procedent de la llicenciatura d’Humanitats, que ha après les diferents tasques que es porten a terme a l’Arxiu i Biblioteca, com digitalització i procés tècnic.

Per altra part, s’han impartit cursos externs a la Universitat, on s’ha donat a conèixer el Sistema de Gestió Documental de la nostra Universitat.

Curs de Formació Continua per a funcionaris, organitzat per l’IVAP: “La gestió dels document segons la norma ISO 15489” (30 h.) (València, 21 setembre a 1 octubre 2015).

Diverses visites guiades i sessions de formació a alumnes d’educació secundària.

Com en anys anteriors, l’Arxiu ha participat en dos Grups de Treball de la Conferència d’Arxivers Universitaris (CAU): Grup de Treball de Quadre de Classificació i la coordinació del Grup de treball de Pla Estratègic de la CAU, a més de participar en les Jornades anuals de la CAU, en les quals es va presentar el Pla Estratègic de la CAU 2016-2019.

Per altra part, ha participat en el Grup de treball d’Arxius universitaris Valencians, qui ha presentat recentment, el quadre de classificació de documents de les universitats públiques valencianes, en el V Encontre d’Arxivers Valencians.

A finals de novembre l’Arxiu va col·laborar amb les Jornades d’Investigadors Freinet, organitzades per la Fundació Càtedra Soler i Godes, amb una visita al Fons Soler i Godes.

 

Xarxes socials

La biblioteca ha mantingut la seua presència en les xarxes socials de Facebook, Twitter i el blog. En les tres xarxes s’ha treballat de manera coordinada per tal de donar difusió als serveis, activitats i notícies de la biblioteca.

En Pinterest mantenim 29 tablers, relacionats amb diferents àmbits de la biblioteca, especialment la difusió de les col•leccions especials, llibres electrònics i noves adquisicions bibliogràfiques.

 

Exposicions i altres activitats

Materials audiovisuals en l’ensenyament. Aquesta exposició es va inaugurar el mes d’abril i s’ha mantingut durant tot l’any. Conté material de la biblioteca i també equips procedents de l’antiga Escola de Magisteri.

Amb motiu del Dia del llibre, 25 anys d’universitat, vàrem realitzar les següents activitats:

 

 

Dilluns, 18 d’abril: Rosario Raro Conferència-col·loqui: “Del taller de escritura creativa de la UJI a la editorial Planeta.  Un trayecto muy literario”            

Dimarts, 19 d’abril: Pere Cervantes i Oliver Tauste Conferència-col·loqui: "Internet Negro: el lado oscuro de la red"

Dimecres, 20 d’abril: Julio César Cano Conferència-col·loqui: “El inspector Monfort y la zona de Castellón"

Dijous, 21 d’abril: Fani Grande Conferència-col·loqui: "Polumbis a la Biblioteca de l'UJI"

Divendres, 22 d’abril: Ramon Gener Presentació del llibre Si Beethoven pogués escoltar-me. Presentació de les novetats bibliogràfiques al vestíbul de la biblioteca. Lectura pública de l’obra de Ramon Llull i Miguel de Cervantes.

 

Cooperació bibliotecaria

La biblioteca UJI participa en diversos grups de treball a nivell nacional i internacional.

A nivell de la comunitat valenciana participem amb les universitats públiques valencianes:

 

Grup de Préstec Universitari Campus Habitat 5U.

Grup de treball de Repositoris

Grup de treball d’adquisicions bibliogràfiques

 

També participem com a membre associat del CSUC (Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya)

Hem continuat treballant en diferents grups de treball del CSUC

 

  • RELECTRO, creació i manteniment de la biblioteca digital
  • Prestec interbibliotecari i préstec in situ
  • Catalogació i catàleg col·lectiu
  • CANTIC, control d’autoritats
  • Mendeley, gestor bibliogràfic
  • Grup de treball de repositoris
  • Comissió Tècnica del CBUC (Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya)

 

A nivell nacional participem amb la resta de biblioteques universitàries espanyoles dins de la xarxa REBIUN (Red de Bibliotecas Universitarias). Cal ressaltar que el nostre rector és el president de REBIUN, i el director de la biblioteca lidera la Línia 3, Biblioteca digital 2.0 – Redes sociales. Formen part d’aquesta Línia 15 universitats. Amb aquesta xarxa treballem en diferents projectes, com el catàleg col·lectiu i el préstec interbibliotecari.

A nivell internacional destaquem que la documentalista del Centre de Documentació Europea de l’UJI lidera l’Arxiu Digital Espanya – Unió Europea que recull, en el repositori UJI, documents en diversos formats (textos, imatges, so, audiovisual...). Aquesta comunitat <http://seda.uji.es> ha estat creada per 26 centres de Documentació Europea de les universitats espanyoles i la representació de la Comissió Europea a Espanya, en col·laboració amb la Secretaria d’Estat.

Pel que fa als convenis, aquest curs  s’ha signat el  de donació bibliogràfica del Col·legi Oficial d’Enginyers camins, canals i ports de la Comunitat Valenciana a l’UJI (24/06/2016).

 

 

 

Informació proporcionada per: Secretaria General