Les obres de Ferran Morell i Perelló arriben a l’UJI

06/06/2017 | FCHS

El passat dimarts 23 de maig, van arribar a l’UJI 1600 obres cedides per la família de Ferran Morell i Perelló. Aquesta cessió es va realitzar a la Fundació Enric Soler i Godes, per la qual cosa formarà part del Museu Pedagògic de Castelló. La Fundació i el Museu treballaran conjuntament per conservar i donar a conèixer les obres. El seu valor es troba en el rerefons didàctic que va generar aquest mestre en els seus alumnes. Resumim breument el que va ser la seua trajectòria.

Ferran Morell i Perelló va desenvolupar la seua tasca docent des de principi dels anys 70 fins a l’any 1997. Al llarg d’aquest temps va estar en diferents centres educatius a València i a Conca.

Planteja l’activitat docent des del punt de vista participatiu, en el qual lalumne té veu i vot en l’activitat diària de la classe. Tracta de trencar la barrera tradicional entre professor i alumne, heretada de les classes de l’educació autoritària del franquisme.

Al voltant d’aquesta concepció diferent de l’ensenyament i de la forma d’impartir les classes de plàstica, els alumnes i el professor treballen i interaccionen en equip com un exercici que al principi era lúdic i més tard crític.

L’Equip Hoz sorgeix a Conca en l’IES Alfons VIII al voltant d’una reflexió verbal sobre el tema de la classe autoritària i la classe democràtica.

Amb el trasllat de Ferran a l’INB Juan de Garay de València l’activitat dels alumnes de l’equip continua, abordant sempre per mitjà del diàleg i l’estudi, temes relacionats amb el context polític i social del moment, també sobre diversos pintors o artistes plàstics.

Actualment, el fons de l’Equip Hoz, dinamitzat per Ferran, consta de 21 col·leccions: La classe autoritària, La classe democràtica, Alcoholisme, El mite de la intel·ligència, Homenatge a  Picasso, No a la Guerra, L’alegria de viure, Fent pau, Federico García Lorca, Els socarrats, Homenatge a Saura, Homenatge a Mompó, El bodegó, Egipte, Julio González, El Romànic, Grècia, Picasso, Autoretrats, Picabia-surrealisme i Violència a l’institut.

Informació proporcionada per: Facultat de Ciències Humanes i Socials