Els programes d’ajuda a la mobilitat del professorat tenen com a finalitat la realització d’estades docents breus en una universitat estrangera, amb l’objectiu d’impartir alguna matèria o curs, aprendre bones pràctiques, fomentar l’intercanvi de competències i experiència sobre mètodes pedagògics, i estretir els lligams amb la universitat de destinació, a fi de facilitar la signatura de convenis d’intercanvi d’alumnat, professorat i personal d’administració i serveis. A més, amb el propòsit de promoure el coneixement de pràctiques d’excel·lència que s’estiguen portant a terme en unes altres universitats estrangeres, aquestes convocatòries també han continuat l’aposta per la mobilitat amb finalitats formatives.
En el curs 2015-16 s'han publicat dins del programa Erasmus+ dues convocatòries per al PDI (estada docent i estada formativa) en universitats sòcies europees, i s'han concedit 23 estades docents i 13 formatives. La quantitat de l’ajuda ha estat relacionada amb el país de destinació, la distància en quilòmetres i els dies de duració, sempre amb un màxim de 5 dies finançables.
D’altra banda, en el curs 2015-16, i gràcies al patrocini del Banco Santander, s’ha tornat a convocar el programa d’ajudes de mobilitat per al professorat per a estades docents a Amèrica, Àsia i Oceania. La quantitat de les ajudes en aquest cas ha oscil·lat entre els 1.800 € i els 2.300 €, segons la destinació, per una estada d’un mínim d’una setmana laborable.
El nombre de professorat ixent ha estat de 67 (36 Erasmus+; 29 Amèrica, Asia i Oceania) en el curs 2015-16, xifra que representa un lleuger descens de les eixides respecte del curs 2014-15, que va tindre 71 professors i professores ixents. D'una banda han baixat les mobilitats Erasmus de 43 a 36. A Amèrica, Àsia i Oceania s’ha passat de 31 ixents a 29. Aquest curs 2015-16 les eixides a Europa (missió docent o formació) suposen el 53,7% aproximadament i les eixides a Amèrica, Àsia i Oceania, el 46,3%.
Pel que fa als centres de l’UJI, aproximadament el 41,8% de les mobilitats corresponen a professorat ixent de la FCHS.
Taula 13: Distribució d’ajudes de mobilitat per al professorat 2015-16
Erasmus 2015-16 | Amèrica, Àsia i Oceania 2015-16 | |||||||
Departament |
TOTAL 2015-16 |
Missió acadèmica | Missió Formativa | Amèrica Llatina | Amèrica del Nord | Àsia | Oceania | |
Ciències de la Comunicació | 5 | 1 | 1 | |||||
Estudis Anglesos | 3 | 1 | ||||||
Filologia i Cultures Europees | 0 | 1 | 1 | |||||
Educació | 2 | 1 | ||||||
Història, Geografia i Art | 2 | 1 | ||||||
Filosofia, Sociologia | 0 | 1 | ||||||
Traducció i Comunicació | 2 | 0 | 1 | |||||
SUBTOTAL FCHS | 24 | 14 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||
|
3 | 4 | 1 | |||||
|
0 | 0 | ||||||
|
1 | |||||||
|
3 | 1 | 2 | |||||
Economia | 1 | 1 | ||||||
Finances i Comptabilitat | 1 | 0 | 1 | |||||
|
18 | 5 | 6 | 3 | 1 | 3 | ||
Ciències Agràries i del Medi Natural | 0 | 0 | ||||||
Enginyeria de Sistemes Industrials i Disseny | 0 | 1 | ||||||
Enginyeria i Ciència dels Computadors | 0 | 0 | 1 | |||||
Enginyeria Mecànica i Construcció | 1 | 1 | ||||||
Enginyeria Química | 1 | 0 | ||||||
Física | 0 |
0 |
||||||
Llenguatge i Sistemes Informàtics | 0 | 1 | 2 | |||||
Matemàtiques | 0 | 0 | 1 | |||||
Química Física i Anàlítica | 0 | 0 | ||||||
Química Inorgànica i Orgànica | 0 | 0 | ||||||
SUBTOTAL ESTCE | 13 | 2 | 3 | 1 | 4 | 3 | ||
|
0 | 0 | 1 | |||||
|
0 | 4 | 1 | |||||
Unitat Predepartamental de Medicina | 1 | 0 | ||||||
|
1 | 0 | ||||||
SUBTOTAL FCS | 10 | 3 | 0 | 6 | 1 | |||
TOTAL | 67 | 23 | 13 | 13 | 7 | 9 |
Pel que fa als països de destinació, destaquen el Regne Unit amb 10 mobilitats i, empatats, Itàlia i els Estats Units amb 6.
Taula 14: distribució d’ajudes de mobilitat per al professorat 2015-16 per països, els tres últims cursos
País |
TOTAL 2013-14 |
TOTAL 2014-15 |
TOTAL 2015-16 |
|
|
|
|
Alemanya |
5 |
4 |
5 |
Àustria |
|
|
1 |
Argentina |
1 |
3 |
4 |
Austràlia |
1 |
||
Bèlgica |
1 |
1 |
|
Brasil |
2 |
1 |
1 |
Canadà |
3 |
1 |
|
Colòmbia |
3 |
4 |
1 |
Costa Rica |
1 |
||
Cuba |
0 |
||
Dinamarca |
1 |
5 |
2 |
Equador |
0 |
1 |
1 |
Estats Units |
7 |
7 |
6 |
Filipines |
1 |
||
Finlàndia |
1 |
||
França |
4 |
3 |
|
Grècia |
2 |
||
Guatemala |
2 |
||
Hongria |
0 |
||
Índia |
0 |
||
Irlanda |
1 |
3 |
|
Itàlia |
9 |
7 |
2 |
Japó |
2 |
2 |
3 |
Mèxic |
2 |
3 |
|
Noruega |
|
|
1 |
Països Baixos |
1 |
1 |
|
Paraguai |
1 |
1 |
1 |
Perú |
1 |
1 |
1 |
Polònia |
1 |
||
Portugal |
1 |
2 |
1 |
Puerto Rico |
1 |
3 |
|
Regne Unit |
11 |
10 |
3 |
Rep. Dominicana |
0 |
||
Rep. Txeca |
1 |
1 |
|
Romania |
2 |
2 |
|
Rússia |
1 |
||
Singapur |
0 |
3 |
|
Suïssa |
2 |
||
Tailàndia |
1 |
1 |
|
Turquia |
1 |
1 |
|
Uruguai |
1 |
||
Xile |
0 |
1 |
1 |
Xina |
2 |
2 |
2 |
Xipre |
1 |
||
TOTAL |
71 |
67 |
En el curs 2015-16 es va convocar, per cinquena vegada, el programa d’ajudes per a estades docents breus de professorat visitant procedent d’universitats estrangeres. L’acció, emmarcada dins del pla pluriennal de multilingüisme, pretén ajudar el professorat de l’UJI a adaptar els programes de les assignatures de grau per a incorporar-hi l’anglès com a llengua vehicular. A més, amb aquesta iniciativa s’impulsa la internacionalització de l’UJI i es contribueix a fer la Universitat més atractiva per a l'estudiantat estranger.
Addicionalment, el desenvolupament d’aquestes estades anima el professorat de l’UJI a ampliar i enriquir les metodologies i continguts de les assignatures de grau que ofereix, i a impulsar iniciatives i projectes conjunts d’innovació educativa amb altres universitats. D’altra banda, amb aquesta acció es dóna l’oportunitat a l'estudiantat que no pot participar en un programa de mobilitat de beneficiar-se dels coneixements i l’experiència de personal acadèmic d’institucions d’educació superior d’altres països.
En la convocatòria s’oferien dos tipus d’ajudes: una ajuda de tipus complementària de fins a 300 € per als casos en els quals el professorat visitant té altres fonts de finançament, i una ajuda de tipus completa incompatible amb altres ajudes. En aquest segon cas, el finançament va ser de fins a 1.000 € per a professorat procedent d’universitats europees, i de fins a 2.000 € per a professorat procedent d’universitats no europees.
En aquesta edició del programa, al llarg del curs 2014-15, el nombre de professorat entrant ha sigut de 10.
Taula 15: professorat visitant procedent d’altres universitats estrangeres 2015-16
Universitat d’origen | País | Grau UJI | Assignatura UJI | ||||
|
Finlàndia | Administració d'empreses | AE1032 Disseny i canvi Organitzatiu | ||||
|
|
|
|
||||
Izmir University of Economics | Turquia |
Comunicació Audiovisuals /Publicitat i Relacions Públiques |
|
||||
|
Països Baixos |
|
|
||||
University of Southerm Denmark |
|
Informàtica |
|
||||
University of Exeter |
Regne Unit |
|
|
||||
University of Malaya | Malaia |
|
|
||||
University of Glasgow | Regne Unit |
|
|
||||
University of Bayreuth | Alemanya | Economia | EC103 Econometria | ||||
|
Dinamarca |
|
FC1001 // EC1001 //AE1001 Introducció a la comptabilitat | ||||
RMIT University | Austràlia | Mestre o mestra d'educació infantil | MI1022 Fundaments i didàctica de l'experessió musicalen educació infantil |
També s’ha rebut professorat estranger dins de la mobilitat Erasmus+, que ha passat una setmana a l’UJI
Nom |
Universitat d’origen |
Departament UJI |
Contacte UJI |
Anna Karolina Wendorff |
Univesity of Lodz |
Dep. de Traducció i Comunicació |
Josep Marco |
Gernot Hebenstreit |
Universität Graz |
Dep. de Traducció i Comunicació |
Heike |
Riitta Vihuri |
Tampere University of Applied Sciences, TAMK |
Dep. d’Adm. d’Empreses i Màrqueting |
Rafael Lapiedra |
Sari Matala |
Tampere University of Applied Sciences, TAMK |
Dep. d’Adm d’Empreses i Màrqueting |
Rafael Lapiedra |