Espaitec presenta els resultats de la seua participació en els projectes innovadors finançats per l’AVI El Parc Científic i Tecnològic de l'UJI ha compartit els assoliments i progressos de tres projectes impulsats en 2023: el Mapa Tecnològic de la Província de Castelló, Innotransfer i UJI.>LAB

19/12/2023 | INVEST

Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I, ha presentat este dimarts els resultats anuals de la seua participació en projectes d'innovació duts a terme amb la col·laboració de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI). En concret, s'han definit les activitats impulsades i fites aconseguides en els projectes Mapa Tecnològic de la Província de Castelló, Innotransfer i UJI.>LAB.

En la inauguració de la sessió han participat la secretària general de l’AVI, Olivia Estrella; la directora d'Innovació i Emprenedoria de la Universitat Jaume I, Marisa Flor, i el director d’Espaitec, Juan Antonio Bertolín.

Per part seua, Estrella ha destacat el paper dels parcs científics, ja que s'han convertit en un referent en la connexió entre l'ecosistema empresarial i universitari en l'última dècada, proporcionant suport a emprenedors i a empreses innovadores i contribuint de manera decisiva a impulsar la cohesió de les diferents baules de la cadena.

Així mateix, Flor ha recalcat que un dels objectius d’Espaitec és facilitar el context idoni on impulsar i connectar amb el coneixement generat en la Universitat. Per part seua, Bertolín ha emfatitzat que, a través d'aquest tipus de projectes, es posa en valor el concepte de procés cocreatiu en el qual participa la comunitat universitària, el teixit empresarial i la societat en general.

Mapa Tecnològic de Castelló
En primer lloc, s'han exposat els resultats del projecte Mapa Tecnològic de la Província de Castelló, projecte liderat per la tècnica Susana Pérez, el qual actualment es conforma per 164 empreses innovadores i tecnològiques, una vegada identificades i incorporades nou noves signatures a les de l'any  anterior. Així doncs, gràcies a esta iniciativa es permet identificar i donar visibilitat a les empreses de base tecnològica i innovadora de la província, així com explorar les possibilitats de sinergies i col·laboracions entre elles i amb els grups d'investigació de l'UJI.

A continuació, s'ha presentat la metodologia Innovation Camp d’Espaitec, orientada a impulsar la interacció entre organitzacions i grups d'investigació per a resoldre desafiaments plantejats per les organitzacions. En aquest sentit, en 2023 s'han dut a terme 14 partits en els quals han participat set empreses i 14 grups d'investigació.

Com a novetat, Pérez ha donat a conéixer els resultats del programa femSTEM, una iniciativa executada per a posar en valor a les dones i les seues activitats dins dels sectors de ciència, tecnologia i innovació de les empreses de la província, àrees en les quals la representació femenina és mínima.

Finalment, la tècnica Laura Menéndez ha presentat l'Observatori Tecnològic d’Espaitec, un servei de vigilància tecnològica, competitiva i de mercat dirigit a empreses i grups d'investigació, especialment de l'entorn d'influència de la Universitat Jaume I. Aquesta iniciativa està composta per dues eines: el butlletí Prisma, on es recopilen tendències tecnològiques, i l'informe Focus Tecnològic, on s'analitza en profunditat una de les tendències detectades com, en el cas de l'últim número, la Intel·ligència Artificial aplicada al sector de l'aigua.

Innotransfer
Quant al projecte Innotransfer, Menéndez ha fet un repàs de les jornades desenvolupades a l'abril i novembre on es van analitzar els reptes de les bateries en el procés de descarbonització industrial i es van presentar les principals tecnologies per a impulsar l'electrificació dels ports marítims. Innotransfer és una iniciativa multisectorial d'innovació oberta i gestió col·lectiva liderada pels cinc parcs científics valencians.

UJI.>LAB
A continuació, Menéndez ha explicat els resultats d'UJI.>LAB Impuls, projecte liderat per l'Oficina de Cooperació en Recerca i Desenvolupament Tecnològic de l'UJI, en el qual Espaitec col·labora activament en la coordinació del suport als projectes de proves de concepte de grups d'investigació. Així doncs, cal destacar la posada en marxa del demostrador de producció d'hidrogen verd de l'Institut de Materials Avançats de l'UJI.

Seguidament ha sigut el torn d'UJI.>LAB Spin-Off, un itinerari d'acompanyament dirigit a personal investigador de l'UJI que haja aconseguit un resultat o avanç tecnològic amb potencial comercial i vulga explotar-lo mitjançant la creació d'una spin-off.

Per part seua, la tècnica Neus Fabregat ha descrit les fites aconseguides en UJI.>LAB Challenge de les cinc iniciatives emmarcades en aquesta àrea com, per exemple, Spender, un projecte cocreatiu per a dissenyar i imprimir en 3D un conjunt de dispositius amb un mecanisme senzill de dispensació de les dosis d'espessidor que necessiten les persones amb Parkinson i disfàgia.

Finalment, Fabregat ha descrit altres activitats dutes a terme a través del FabLab, el laboratori de prototipat d’Espaitec que permet la creació de prototips o proves de concepte, per a donar solucions a reptes plantejats. Així doncs, enguany s'han executat tres tallers d'iniciació i un avançat d'impressió 3D amb filament; un taller de construcció d'un dron i un taller de creació d'un robot.

Informació proporcionada per: Vicerectorat d'Investigació