Presentació Programes Universals Programes Específics
Model i Programes
El model d'intervenció del Grup GREI s'ha presentat en la figura 2 i els components de la intervenció en la figura 3. Els components de la intervenció poden ser universals o específics, i poden adoptar la forma de programa o d'acció (veure figura 4).
Figura 4. Programes i Accions d'Intervenció. (.pdf)
Criteris d'Elegibilitat per a Rebre Intervencions Específiques
Els principis generals per a oferir intervencions especifiques a un xiquet/família són: (a) intervindre només quan els procediments ordinaris i els programes universals no hagen donat el resultat desitjat; (b) una vegada que es compleix la primera condició, oferir totes les intervencions especifiques necessàries al més prompte possible i retirar-les tan prompte com siga viable.
Perquè un xiquet/a siga candidat/a a rebre intervencions específiques durant un curs concret ha de complir almenys un dels següents criteris operatius:
Els criteris operatius d'eixida, és a dir, per a deixar de ser candidat/a a rebre intervencions específiques són:
Integritat de la Intervenció
Qualsevol intervenció aplicada en contextos naturals i pels participants en aqueixos contextos ha d'evitar l'adhesió rígida a uns protocols que no tenen en compte les necessitats i els recursos de cada centre escolar tant com la improvisació en la seua aplicació.
En el Projecte Longitudinal del Grup GREI s'han invertit molts esforços en la promoció i verificació de la integritat de la intervenció, amb l'aspiració que tota intervenció seguisca uns principis clars, que siguen recognoscibles en les diferents actuacions, perquè tant els facilitadors com els implementadors puguen comprendre i ajustar-se a aquests principis. En el disseny i en l'aplicació de la intervenció s’ ha dut a terme una documentació sistemàtica dels diversos aspectes que promouen la integritat de la intervenció com són l'adherència a les pautes de la intervenció dissenyada, la dosificació en les intervencions planificades i rebudes, la diferenciació entre els tractaments als quals s'exposen els participants, la qualitat i comprensió de la implementació dels programes per part d'implementadors i participants, i l'extensió i/o generalització a context controlats o naturals dels entrenaments i recursos rebuts.
S’ ha recorregut a fonts i procediments diversos. Com a font han participat tots els agents implicats, des d'experts externs i els propis investigadors fins als facilitadors, els implementadors i els participants. De la mateixa manera s'ha recorregut a una àmplia varietat de procediments: (1) Visionat d'enregistraments i la realització de registres protocol·litzats; (2) la planificació i desenvolupament d'esdeveniments diversos com a reunions d'organització i planificació, sessions formatives, consultories,…; (c) l'adopció de criteris selectius de població o de tractament i la presa de decisions en el disseny o en l'aplicació; (d) l'ocupació i elaboració de documents com a manuals, planificadors, organitzadors, taules, actes, publicacions, anàlisis, ...; (f) registres d'aspectes com l'assistència, les activitats realitzades o els continguts tractats; (g) qüestionaris que avaluen la satisfacció amb la intervenció d'implementadors i participants, els canvis que s'han produït en l'alumnat o la incorporació de la formació rebuda a la seua pràctica docent; (h) evidències o mostres d'activitats i/o tractaments implementats i/o de competències adquirides.
A tall d'exemple cal destacar que s'han elaborat manuals dels programes, s'ha entrenat de manera extensiva a facilitadors, professorat i famílies, i s'han adoptat procediments de supervisió de la implementació de les diferents intervencions, majoritàriament indirectes. També es disposa de dades sobre l'extensió amb la qual s'han aplicat els programes, com el nombre de sessions a les quals s'ha assistit, la freqüència amb la qual un participant ha rebut el tractament. Respecte de la qualitat de la implementació es compta amb la capacitat i actituds positives dels investigadors i amb la permanent comunicació amb els centres i professorat en pro que comprenguen la seua participació i els procediments que estan aplicant. D'altra banda, decisions com el disseny amb grup de control i grup d'intervenció i la seua incorporació escalonada a la investigació, o l'adopció de criteris per a la selecció de candidats per a rebre intervencions específiques, o els estudis comparatius entre tots dos grups, … han promogut i avaluat la diferenciació en la intervenció rebuda. Però sobre totes elles destaquen les consultes quinzenals amb cada professor/a en les quals se supervisava i es formava, es planificava i s'ajustava la intervenció.
Si bé en tractar-se d'una intervenció multicomponent, amb uns programes que s'apliquen a tota la població i altres que només es dirigeixen a una mostra específica degudament justificada, la verificació de la integritat ha sigut desigual en els diferents programes i accions d'intervenció.