L'equip Salusex de l'UJI s'uneix al projecte BRIDGE per a prevenir la violència sexual en línia contra nens i nenes

22/11/2023 | SCP

L'equip Salusex de la Universitat Jaume I de Castelló s'ha unit al Projecte BRIDGE, finançat pel Fons de Seguretat Interior de la Comissió Europea, que reuneix organitzacions de sis estats membres de la Unió Europea per a enfortir la prevenció de l'explotació i l'abús sexual infantil en línia. La iniciativa, que va començar al gener de 2023, està coordinada per la Regió d'Estocolm (Suècia) i el Centre de Recerca en Psiquiatria de l'Institut Karolinska.

L'explotació i l'abús sexual infantil és un problema global d'enormes proporcions. Les estratègies existents fins ara no han demostrat ser suficients per a detenir-ho o fins i tot per a reduir la seua magnitud. El Consell d'Europa estima que 1 de cada 5 nens a Europa serà víctima de violència sexual. Aquesta violència ocorre cada vegada més de manera en línia, ja que els delinqüents aprofiten el desenvolupament tecnològic per a abusar dels més petits.

En opinió de Rafael Ballester, director de Salusex i investigador principal d'aquest projecte a Espanya, «l'explotació i abús sexual infantil és una xacra que no pot deixar-nos indiferents i impassibles com a societat i per als quals urgeixen intervencions efectives que evitin l'enorme sofriment i l'efecte devastador que aquests provoquen en el desenvolupament sexual i emocional dels nens i les nenes que els pateixen. Tots som responsables de la cura i la protecció de la infància».

El Projecte BRIDGE implementarà una estratègia innovadora per a aconseguir que les persones amb alt risc de cometre abús sexual infantil rebin tractament professional, amb la finalitat de reduir la incidència de la violència sexual contra els nens. «Recerques recents mostren que les persones amb alt risc de delinquir necessiten intervencions que no poden proporcionar-se únicament en programes en línia o línies d'ajuda telefònica. En canvi, requereixen tractament professional per a intervenir en el seu comportament delictiu», explica el doctor Christoffer Rahm, psiquiatre cap de l'Institut Karolinska i investigador principal del Projecte BRIDGE.

El reclutament per al projecte Bridge està obert a aquells que estiguin preocupats pels seus impulsos sexuals respecte a nens/as, i siguin majors de 18 anys. La participació és gratuïta i confidencial https://www.iterapi.se/sites/bridge/

Finançament de la UE per a combatre l'abús sexual infantil

La Comissió Europea ha posat a disposició 16 milions d'euros en una convocatòria de propostes de projectes sobre prevenció i lluita contra l'abús sexual infantil. El projecte BRIDGE és finançat per la Comissió Europea en el marc del Fons de Seguretat Interior, en resposta a la Convocatòria de propostes sobre prevenció de l'abús sexual infantil, assistència a les víctimes d'abús sexual infantil i eines per a detectar l'abús sexual infantil en línia (ISF-2021-TF1 -AG-CYBER).

El consorci del Projecte BRIDGE inclou institucions d'educació superior, forces de l'ordre i organitzacions de la societat civil de sis Estats membres de la UE, inclosa la Regió d'Estocolm i el Centre de Recerca en Psiquiatria de l'Institut Karolinska (Suècia); la Universitat Jaume I de Castelló (Espanya); Suojellaan Lapsia, Protect Children (Finlàndia); el Centre Mèdic Universitari d'Hamburg-Eppendorf (Alemanya); Acadèmia de la Policia de Bratislava (Eslovàquia); i Institut Nacional de Salut Mental (República Txeca).

Per a més informació, és possible contactar amb Rafael Ballester Arnal (rballest@uji.es / 34 964 729719) o Christoffer Rahm (christoffer.rahm@ki.se / 46 08-123 410 23).