El nou Comitè d'Ètica de la Investigació de l’UJI inicia la seua activitat amb l'objectiu de promoure la implementació del Codi de Bones Pràctiques en Investigació i Doctorat

19/10/2022 | SCP

Els comitès d’Ètica de la Investigació amb Éssers Humans (CEISH) i d’Experimentació Animal (CEEA), dues de les estructures aprovades el passat 28 de setembre al Consell de Govern de la Universitat Jaume I, han celebrat la seua reunió constitutiva.

Aquests dos comitès, conjuntament amb el Comitè d’Ètica i Integritat de la Investigació (CEI), constitueixen la nova estructura de governança encarregada de vetlar per l’aplicació del Codi de Bones Pràctiques en Investigació i Doctorat en l’activitat científica de la universitat pública de Castelló.

La modificació estructural respon al compromís adquirit per la Universitat Jaume I amb la Comissió Europea, després del reconeixement del segell d’excel·lència «Estratègia de Recursos Humans per a Investigadors (HRS4R)» l'agost de 2020, que avala l’adhesió de la universitat pública de Castelló a la Carta Europea del Personal Investigador i al Codi de Conducta per a la seua contractació.

Un altre aspecte que ha potenciat la creació i transformació dels comitès és l’augment de publicacions i organismes finançadors de la recerca, tant nacionals com europeus, que requereixen l’acreditació emesa per un comitè d'ètica de la investigació, sobre si en el desenvolupament de la recerca se segueixen les normes deontològiques que són d’aplicació en els respectius àmbits de coneixement.

El CEI és el comitè encarregat de proposar les accions de formació en matèria d’ètica i integritat, la resolució de conflictes en l’àmbit investigador i l’elaboració dels models d’informes i documents basats en el Codi de Bones Pràctiques en Investigació i Doctorat.

D’altra banda, el CEISH i el CEEA continuaran i ampliaran el treball que fins ara han desenvolupat la Comissió Deontològica, el Comitè Ètic de Benestar Animal i l’Òrgan Habilitat, creats el 28 de gener de 2010, i amb posteriors modificacions el 28 de juny de 2016. La seua tasca s’ha mantingut durant més de deu anys gràcies a l’esforç individual de les persones integrants d'aquests òrgans.

Aquests comitès es reuneixen amb una periodicitat mensual i s’encarreguen de vetllar pel compliment dels aspectes ètics i deontològics en els projectes d’investigació, amb l’emissió d’informes preceptius que, posteriorment, han de ser presentats abans de la publicació de treballs.

Per a aconseguir aquests objectius, els tres comitès s’han dotat de personal amb perfils tècnics i multidisciplinaris en els àmbits biosanitari, educatiu, social i experimental. Així, s’han incorporat persones expertes en matèries com ara la introducció de la perspectiva de gènere en els continguts de la investigació, el dret, l’ètica, la metodologia, el benestar i l’experimentació animal, la seguretat laboral, la protecció de dades o el compromís públic.

Totes les persones que integren els tres comitès ho fan amb la vocació de contribuir a la realització d’una recerca de qualitat a l’UJI. A més, la tasca dels comitès rep assessorament per part d'un tècnic o tècnica especialitzat en matèries d’integritat de la investigació. Aquest perfil ha sigut recentment incorporat i mostra el compromís institucional adquirit per consolidar instruments de gestió ètica de la ciència.

Més informació: https://www.uji.es/investigacio/base/etica/