Espaitec i l'Institut de Materials Avançats instal·len al campus de l'UJI un demostrador per a la producció i emmagatzematge d'hidrogen verd La Fundació General de la Universitat Jaume I de Castelló, entitat gestora d'Espaitec, i l'Institut de Materials Avançats de l'UJI han posat en marxa un demostrador per a la producció i emmagatzematge d'hidrogen verd, gràcies al suport financer de l'Agència Valenciana de la Innovació

23/01/2024 | SCP

Espaitec, Parc Científic i Tecnològic de la Universitat Jaume I de Castelló, en col·laboració amb l'Institut de Materials Avançats (INAM) de l'UJI, han implementat un demostrador de producció i emmagatzematge d'hidrogen, a partir de l'energia solar fotovoltaica, gràcies al suport financer de l'Agència Valenciana de la Innovació (AVI) dins del projecte UJI.>LAB Impuls. El suport de l'AVI ha permès dissenyar, acoblar i posar en marxa aquest demostrador per a la transformació d'energia renovable en energia química i el seu emmagatzematge, bé com a hidrogen verd, bé com a energia acumulada en una bateria.

El demostrador permet generar hidrogen verd mitjançant un electrolitzador alimentat amb energia elèctrica proporcionada per cèl·lules fotovoltaiques. Aquest hidrogen pot emmagatzemar-se en un tanc de 850 litres a una pressió de 6 bars, i ser convertit en energia elèctrica a través d'una cel·la de combustible. El sistema complet consta d'una instal·lació de plaques fotovoltaiques (potència nominal 5,86kW), un electrolitzador de tecnologia de membrana polimèrica (2kW), un depòsit d'emmagatzematge d'hidrogen (850 litres a 6 bars), i una cel·la de combustible d'1 kW de potència. A través d'aquest demostrador, el teixit empresarial podrà beneficiar-se d'una energia neta, millorant els processos industrials i facilitant la transició energètica per a la reducció de la descarbonització, i creant sinergies per a impulsar la transferència de coneixement universitat-empresa.

Cal destacar que els recents convenis anuals de col·laboració entre la Fundació General de l'UJI, entitat gestora d'Espaitec, i l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI), han permès la posada en marxa de diferents demostradors per a impulsar les capacitats investigadores de l'Institut de Noves Tecnologies de la Imatge (INIT) en 2022, i de l'Institut de Materials Avançats (INAM) en 2023, de la Universitat Jaume I.

Institut de Materials Avançats (INAM)
L'Institut de Materials Avançats (INAM) de la Universitat Jaume I és un centre d'investigació interdisciplinària en ciència i tecnologia, especialitzat en els camps de la física, la química, aplicada a materials avançats, amb vocació cap al progrés de l'entorn socioeconòmic i l'excel·lència científica amb influència i impacte internacional.

UJI.>LAB Impuls
La Universitat Jaume I promou la transferència de coneixement generada en la universitat pública de Castelló a través del programa UJI.>LAB Impuls. L'objectiu és situar les tecnologies de titularitat UJI en les millors condicions per a la seua transferència bé a través de processos de llicenciament o possibilitant la constitució d'una empresa de base de coneixement (EBC) o spin-off. El projecte està liderat per l'Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic (OCIT) de l'UJI, i on Espaitec participa com a gestor del programa comptant amb el suport financer de l'Agència Valenciana de la Innovació.