Perelló: «Si volem que la ciència siga transformadora cal comptar amb la ciutadania»

17/10/2023 | SCP

«La investigació ha d'acomodar-se a quins aspectes són importants per a la ciutadania» ha comentat l'investigador Josep Perelló de la Universitat de Barcelona i «si volem que la ciència siga transformadora cal comptar amb la ciutadania» ha afegit en la primera de les conferències de les Jornades anuals sobre ètica de la investigació, publicacions, ciència oberta i el futur de l'avaluació científica a Espanya que organitza la Universitat Jaume I.

Perelló ha explicat durant la seua intervenció «El futur i les possibilitats de la ciència ciutadana» que, en aquests moments, la ciència ciutadana manca d'estructura sòlida, perquè els projectes basats en ella s'estan incorporant progressivament en universitats i centres d'investigació. «No és un present, ha comentat, sinó que està creixent i ens movem cap a aqueixa mena d'investigacions».

En la seua opinió, el clima que ha propiciat l'auge d'aquesta mena de projectes en la universitat està vinculat amb cert declivi de la innovació; els corrents que demanen major representativitat i accessibilitat als resultats; la necessitat d'integrar diferents perspectives en la investigació, per exemple, la participació dels pacients de càncer en els nous tractaments i l'exigència de prioritzar esforços.

L'investigador de la Universitat de Barcelona ha indicat que actualment la ciència ciutadana es mou en una dualitat de bascula entre els beneficis d'aplicar la intel·ligència i l'esforç col·lectiu en determinats projectes i la demanda de respondre a les necessitats ciutadanes i que aquestes marquen l'agenda investigadora. Perelló opina que cada vegada s'exigeix més al personal investigador que les seues investigacions tinguen impacte directe i Europa ja ens demana que «solucionem temes concrets de la ciutadania».

La quarta edició de les Jornades anuals sobre ètica de la investigació, publicacions, ciència oberta i el futur de l'avaluació científica a Espanya han sigut organitzades pel Departament de Filosofia i Sociologia; la Càtedra de Transparència Pública, l'Escola de Doctorat, el Comitè d'Ètica de la Investigació (CEI) i el Vicerectorat d'Investigació i compta amb el suport de la Generalitat Valenciana.

La setmana vinent tindran lloc les tres sessions que completen les jornades. El dia 2 d'octubre amb els investigadors Emilio Delgado-López i Alberto Martín de la Universitat de Granada, els qui parlaran sobre patrons anòmals en les publicacions científiques; el dia 3 d'octubre amb la investigadora Eva Méndez de la Universitat Carles III de Madrid que abordarà el tema de l'avaluació científica i, finalment, el dia 4 d'octubre amb Pilar Rico, cap de la Unitat d'Accés Obert, Repositoris i Revistes de la Fundació Espanyola de la Ciència i la Tecnologia (FECYT) que aportara el seu punt de vista sobre el futur de l'accés obert.

Les jornades poden seguir-se en directe a través de zoom o visualitzar-se posteriorment. Més informació en la pàgina: https://www.uji.es/centres/fchs/noticies/2023/