Una tesi de l’UJI promou la millora en l'accés a l'aigua potable com a factor de qualitat de vida a Bolívia La recerca realitzada per Laura Menéndez permetrà la formació de tècnics a Cochabamba

23/10/2015 | SCP

La tesi presentada per Laura Menéndez Monzonís a la Universitat Jaume I posa de manifest la situació de vulnerabilitat en la qual viu la població de Cochabamba a Bolívia sense cobertura de la xarxa pública d'aigua potable i planteja generar una nova eina de mesurament de la qualitat de vida que tinga en compte l'accés a l'aigua potable com a factor fonamental. El Projecte de Cooperació Universitària i Científica per al Desenvolupament finançat per l'Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID) del Ministeri d'Afers Exteriors i Cooperació d'Espanya permetrà desenvolupar a partir de gener de 2016 una fase de transferència de resultats que inclourà la capacitació de tècnics de l'administració pública i agents claus de la zona de Cochabamba.

Laura Méndez va defensar el passat 16 d'octubre de 2015 la Tesi Doctoral Internacional en Cooperació al Desenvolupament, sota el títol «La Qualitat de Vida Urbana mesurada a través de l'accés a l'aigua potable. El cas de Cochabamba, Bolívia», dirigida per les doctores Ana María Fuertes Eugenio i Carmen Ledo García. Aquest treball ha sigut desenvolupat en l'Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local (IIDL) de la Universitat Jaume I de Castelló i el Centre de Planificació i Gestió (CEPLAG) de la Universidad Mayor de San Simón de Cochabamba, que porten anys de treball conjunt en projectes de cooperació i intercanvi d'estudiants. La recerca, que ha inclòs la realització de 375 enquestes en la zona, s'ha dut a terme gràcies a l'obtenció de dues beques MAEC-AECID del Ministeri d'Afers Exteriors i Cooperació d'Espanya i una Beca de la OCDS-UJI per a l'aixecament d'informació primària.

El jurat internacional format per Ana Firmino de la Universitat Nova de Lisboa, Tomas Ponce de la Universitat Dos Açores i Raquel Agost de la Universitat Jaume I, van valorar la qualitat de la informació recaptada així com l'anàlisi i resultats obtinguts. A més van destacar els importants impactes que va a tenir la tesi en el futur immediat ja que al gener es començarà amb la transferència de resultats en Cochabamba i capacitació de tècnics de l'administració pública i agents claus de la zona. Aquesta nova fase es realitzarà gràcies a un Projecte de Cooperació Universitària i Científica per al Desenvolupament finançat per l’AECID amb una durada de quatre mesos.