Alumnat de Comunicació Audiovisual de l’UJI contribueix a la divulgació de la ciència amb l'elaboració de vídeos

07/02/2014 | SCP

La celiaquia, l'addicció a les noves tecnologies, la realitat augmentada o els nous sistemes de visió 3D són alguns dels temes abordats pels alumnes del Grau de Comunicació Audiovisual a través de vídeos amb els quals contribueixen a la difusió de la ciència al mateix temps que realitzen pràctiques acadèmiques. La Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de l’UJI i el professor del Departament de Ciències de la Comunicació, Francisco López Cantos, amb la col·laboració del Laboratori de Comunicació, han posat en marxa el projecte Labcom-Ciència per a l'elaboració d'audiovisuals científics per part de l'alumnat. Els vídeos elaborats es difonen a través del canal Ciència UJI TV de la Universitat, videobloc en el que ja es poden veure un total de 23 vídeos gravats durant el curs 2012-2013.

Els vídeos realitzats pels alumnes inclouen notícies sobre projectes d'investigació que es desenvolupen al campus universitari i minireportatges sobre temes relacionats amb la ciència. Així, els vídeos aborden temes com ara els tractaments contra la SIDA, els arbres solars, l'ús de nanopartícules per a aconseguir recobriments més resistents, els avanços en la lluita contra la malària, cèl·lules solars nanodissenyades, bioquímica computacional o mòbils accessibles. L'alumnat ha participat també en el projecte per a l'elaboració d'un “Vocabulari científic” audiovisual desenvolupat per la UCC+i, sumant els termes robòtica, hermafroditisme, Euribor, diglòssia, colesterol, workaholism, oxidació, gluten, cloud computin, cèl·lules mares i biòpsia, tots ells explicats de forma divulgativa per personal investigador de l’UJI.

Durant el present curs 2013-2014 alumnes del Grau de Comunicació Audiovisual gravaran noves peces relacionades amb la ciència que estaran posteriorment disponibles en el Servidor de Vídeo i en el canal de You Tube de la Universitat, a més de en el videobloc Ciència UJI TV, on apareixen agrupats davall l'etiqueta Labcom-Ciència. Aquest canal dedicat a la difusió de la ciència al campus a través de l’audiovisual compta ja amb més de 200 vídeos disponibles en valencià, espanyol i anglès, en aquest últim cas a través de la subtitulació. Així mateix, per tal d’afavorir l’accesibilitat als continguts, tots els vídeos de producció pròpia estan subtitulats per a persones sordes i alguns audiodescrits per a persones cegues. Ciència UJI TV es va posar en marxa a finals de 2011 amb la col·laboració de les empreses Facsa i Iproma del Grupo Gimeno Servicios i el patrocini de la Fundació Espanyola de Ciència i Tecnologia (FECYT).

Ciència UJI TV: http://blogs.uji.es/cienciatv/