Un alumne de l’UJI redacta un projecte per recuperar Les Llacunes de La Salzadella

18/05/2015 | SCP

L’alumne d’Enginyeria Tècnica Agrícola de la Universitat Jaume I, Noel Villanueva Negre, ha presentat a l’Ajuntament de La Salzadella un projecte de recuperació mediambiental de la zona de Les Llacunes, un aiguamoll dessecat per l’ús agrícola en època dels àrabs i que, actualment, està infrautilitzat a nivell agrari.

El principal objectiu de la proposta és la transformació del paratge conegut com Les Llacunes en una ruta mediambiental, amb la regeneració de l’espai tal i com estava abans que en el segle XII els àrabs construïren sènies per extraure aigua del subsòl i dessecaren la zona per l’explotació agrícola.

La idea va ser plantejada a la Universitat per l’alcalde de La Salzadella, Abelardo Ripoll, amb la intenció que l’UJI i la Confederació Hidogràfica del Xúquer ajudaren a l’ajuntament a presentar un projecte de subvenció a la delegació valenciana de Brussel·les, dins de les convocatòries d’ajudes al desenvolupament rural i foment del medi ambient, amb el propòsit de promoure noves vies de desenvolupament laboral en el sector turístic en aquest municipi i per extensió en la comarca del Baix Maestrat.

Una de les professores de la titulació, Leonor Lapeña, va proposar a l’estudiantat de l’últim curs d’Enginyeria Tècnica Agrícola el projecte i Noel Villanueva, molt interessat en els temes mediambientals, va començar a treballar en ell, assessorat pel professorat de la titulació, els tècnics del municipi, que li van facilitar la consulta dels catàlegs patrimonials, i les dues joves que havien fet la Ruta de l’Aigua, el primer dels itineraris mediambientals del municipi.

Les Llacunes són una zona plana d’unes 150 hectàrees d’extensió de gran riquesa hídrica, situada a 500 metres de la població en direcció a Sant Mateu. En ella s’hi troben tres espais diferenciats: zones d’explotació agrícola (amb cultius anuals per l’autoconsum), parcel·les avui dia abandonades i una zona perifèrica amb cultius d’ametlers, cirers i oliveres.

El paratge està travessat per la “Sèquia Grossa” de dues metres d'amplària (en alguns trams arriba als sis) i altres canalitzacions més menudes, unes infraestructures construïdes en època àrab per dessecar la zona. Les sèquies recollien l'aigua estancada que s'obtenia del subsòl, a poca profunditat, gràcies al centenar de sènies que hi ha en el terme municipal, una quarantena de les quals localitzades en Les Llacunes. A més, posseeix restes de ponts àrabs, algunes granges d'explotació i oliveres centenàries i, fins i tot, mil·lenàries.

Les actuacions incloses en la proposta de Noel Villanueva comencen amb el disseny d’un ruta pedestre d’uns 5.000 metres de longitud per conèixer i gaudir dels valors ambientals i culturals de la zona, que contempla la construcció d’una passarel·la de fusta d’1.700 metres de longitud i dos d’amplària, i llocs de descans i d’observació, en els que s’instal·larien cinc panells informatius i 18 faristols botànics que mostrarien les diverses espècies de fauna i flora, els cultius tradicionals i el funcionament de les sènies.

En el projecte també està prevista la neteja i condicionament de 32 sènies que hi ha al paratge, molt a prop de la ruta dissenyada, per afavorir l’estudi al detall d’aquests mecanismes; i l’habilitació d’una zona d’aparcament de terra per a persones amb discapacitat, ja que la resta iniciaria la ruta a peu des del poble, en concret, des de la Plaça de Mèxic.

Les zones humides són un element vital dins del cicle hidrològic. Mantenen la salut i la regulació hídrica de les conques hidrogràfiques, serveixen per absorbir els contaminants, recarregar els aqüífers i proveir d’hàbitats a diferents espècies vegetals i animals. L’experta en Fisiologia Vegetal Leonor Lapeña recorda que a la franja mediterrània molts d’ells s’han vist afectats pel desenvolupament urbanístic i que “qualsevol acció de recuperació té molta importància” pel que fa a l’educació ambiental i a la conservació del medi rural, tant a nivell nacional com europeu.

En el recorregut s’ha tingut molt en compte el tema de l’accessibilitat, amb un itinerari pla i a nivell i sense riscos de seguretat importants. També s’ha previst la instal·lació de vàries taules orientades a la llacuna per gaudir del paisatge i per últim, en l’apartat divulgatiu, s’ha disposat la publicació dos tipus de fulls, un orientat a les visites en els mesos de pluja, quan la llacuna està inundada i un altre per l’època de menys precipitacions, quan està seca.

El pla de condicionament també ha previst la connexió d’aquesta nova ruta de Les Llacunes amb la Ruta de l’Aigua, en funcionament des de setembre de 2009. Aquesta ruta també fa un recorregut de cinc quilòmetres pels pous, sènies, fonts i paratges naturals humits de la part baixa del poble, amb panells de testimonis, records i anècdotes al voltant de l’aigua dels veïns més majors de la localitat. El lloc d’intersecció d’ambdues itineraris serà l’ermita de Santa Bàrbara, des d’on es podrà decidir si tornar al poble o bé seguir la Ruta de l’Aigua.

La proposta presentada per Noel Villanueva va obtindre la qualificació d’excel·lent en l’assignatura de Projecte Final de Carrera, i serà completada amb un estudi de l’impacte ambiental, que realitzarà com alumne del Màster de Medi Ambient de l’UJI. Segons el projecte, la durada de les obres de condicionament estaria al voltant dels set mesos, temps imprescindible per la construcció de la passarel·la de fusta, que seria el treball més costós; i el pressupost per la seua execució seria d’uns 350.000 euros.

L'Ajuntament de la Salzadella pretén que la infraestructura siga sufragada en la seua totalitat amb les ajudes aconseguides de la Unió Europea, sempre que, abans, s'haja consensuat entre el veïnat i que la majoria dels propietaris i propietàries de les parcel·les situades en Les Llacunes vullguen vendre-les al municipi.