Psicòlegs de l’UJI assistiran els tripulants espacials de Mars 500 amb realitat virtual

07/05/2015 | SCP

Investigadors del Laboratori de Psicologia i Tecnologia (LabPsiTec) de la Universitat Jaume I, del Grup Labhuman de la Politècnica de València i de la Universitat de València participen en el projecte Emotional Activities Related to Health using Virtual Reality (EARTH), el únic projecte espanyol que forma part del projecte internacional anomenat Mars 500, juntament amb d’altres presentats per entitats com la NASA o la ESA, que simularà un vol interplanetari a Mart de 500 dies. El projecte, que es va presentar el 30 de març de 2010, s’ha desenvolupat dins de l’Institut Interuniversitari d’Investigació en Bioingenieria i Tecnologia Orientada al Ser Humà (i3BH) on es troben integrades les unitats d’investigació a les quals pertanyen els investigadors valencians.

EARTH s’ha desenvolupat emprant la realitat virtual a través de psicologia assistida per tal que el cos humà siga capaç emocio­nalment d’aguantar aquest període dins d’una nau espacial. Sis astronautes romandran en una instal·lació d’aïllament espacial situada a l’Institut Rus de Problemes Biomèdics (IBMP) a Moscou (Rússia). La missió reproduirà des del llançament fins a la tornada i a més, els tripulants realitzaran una excursió a la superfície de Mart on arribaran a través d’un vehicle de descens. En aquesta excursió portaran a terme tasques similars a les que es realitzen a les missions espacials, com ara problemàtiques simulades i fins i tot podran sofrir emergències reals o una malaltia. La missió compta amb algunes dificultats com per exemple el retard de fins a 20 minuts en cada sentit en les comunicacions amb la Terra. L’espai on viuran els tripulants serà una recreació dels compartiments d’ una nau que comptarà amb una àrea mèdica, una d’investigació, un compartiment de la tripulació i una cuina.

Donat que els vols espacials de llarga durada impliquen llargs períodes d’aïllament i una exposició prolongada a l’estrès, el projecte EARTH brindarà a la tripulació una eina que els ajudarà a fer front a les exigències psicològiques i a l’estrès. Cal remarcar la importància de combatre aquests problemes ja que poden provocar alteracions en les habilitats motores, perceptives i cognitives dels tripulants i com a conseqüència afectar a les emocions, els comportaments individuals o a les interaccions interpersonals dels astronautes que afectarien de manera negativa els resultats de la missió espacial.

El i3BH ha desenvolupat un sistema de mòduls autoaplicats de psicologia assistida per ordinador i telepsicologia que amb diverses aplicacions de realitat virtual ajudaran a la inducció d’estats d’ànim positius i a la regulació de les emocions, de manera similar a les situacions naturals.

Realitat virtual per a regular les emocions

La simulació d’un viatge interplanetari de llarga duració posarà a prova els astronautes davant d’una situa­ció d’aïllament i tancament. Amb diverses aplicacions de realitat virtual el i3BH tractarà d’enfortir l’estat anímic dels astronautes enfrontats a situacions adverses mitjançant l’entrenament. Hi haurà tres mòduls d’estat d’ànim i emocions positives: Benestar en la Natura, el Parc del Benestar i el Llibre de la Vida. El primer mòdul està format per dos entorns virtuals, dos paisatges naturals en els quals s’ensenyen distintes tècniques psicològiques que faciliten una correcta regulació de les emocions. El mòdul anomenat el Parc del Benestar ensenya a experimentar emocions positives com ara l’alegria, la calma i la relaxació mitjançant música, narratives, imatges, pel·lícules i records autobiogràfics. El Llibre de la Vida suposarà un diari personal on cada tripulant escriurà i confeccionarà amb imatges, música i vídeos els moments importants de la seua vida. Es tracta de generar una memòria per tal de poder accedir-hi en qualsevol moment, i així millorar l’estat d’ànim i l’autoestima dels astronautes.