Un excés en la confiança i la intensitat en les relacions entre les empreses poden produir efectes negatius en els clusters

14/05/2015 | SCP

Massa amor al barri pot ser danyí, com una intensitat i una confiança excessiva en les relacions empresarials pot afectar negativament aspectes com la innovació, segons demostra l’estudi realitzat pel grup d’investigació AERT (Aliances Estratègiques, Xarxes i Territori) de la Universitat Jaume I i dirigit per Xavier Molina, investigador del Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting. L’estudi pretén proporcionar una millor comprensió de l’efecte que les xarxes socials tenen sobre la innovació a través de l’anàlisi de les aglomeracions territorials d’empreses, com és el cas del cluster ceràmic castellonenc.

A pesar que la confiança i la intensitat de les relacions empresarials sempre s’han considerat com a elements positius per a crear valor a les empreses afavorint, per exemple, la innovació, poden arribar a tenir un efecte de saturació. Xavier Molina explica que l’estudi planteja una nova visió, com és “el fet que arriba un punt a partir del qual més confiança o més intensitat en les relacions no sols no aporta més valor sinó que té un efecte negatiu per a les empresa”. Així, l’estudi planteja que l’efecte de les interaccions socials i la confiança en la creació de valor de les empreses es pot descriure com una funció quadràtica (amb forma de U invertida), de manera que l’impacte positiu del capital social se satura i descendeix a partir d’un punt.

A fi d’evitar aquests efectes negatius,  planteja la necessitat que les empreses localitzades en un mateix territori, com ocorre en el cas de les taulelleres de Castelló, “han de dur a terme una política deliberada d’accés a xarxes d’informació i coneixement externes al propi cluster a fi d’evitar l’efecte negatiu d’un excés de confiança i intensitat en les relacions”, explica Molina. Açò ajudaria a pal·liar les possibles limitacions que comporta l’aglomeració d’empreses en una zona mantenint els avantatges que aquesta suposa.

L’estudi realitzat junt amb la professora Teresa Martínez i basat en una mostra de 154 empreses de la Comunitat Valenciana, s’ha publicat en la prestigiosa revista científica Strategic Management Journal, una de les revista de major impacte als camps de management y business. A més, algunes idees relacionades amb aquesta investigació està previst que es publiquen en Technology Analysis & Strategic Management i European Planning Studies. Els resultats publicats fins al moment s’emmarquen en un estudi més ampli denominada “L’efecte de les fonts externes i internes de coneixement en la capacitat innovadora de l’empresa en contextos d’aglomeracions territorials. Una aproximació des del capital social”, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació en el marc del Pla Nacional d’I+D+i. L’estudi s’ha iniciat enguany i finalitzaran en 2012, explicant Xavier Molina que continuaran aprofundint en els efectes negatius o dark side del capital social.

El grup d’investigació AERT de la Jaume I és una unitat associada al CSIC (Centro Superior de Investigaciones Científicas) a través de l’Instituto de Gestión de la Innovación y del Conocimiento (INGENIO). El grup d’investigació de l’UJI desenvolupa dos grans línies d’investigació: el capital social i el territori, línia a la qual pertany aquest estudi, i la logística i els canals de distribució.

Més informació: http://www.aert.uji.es/Web/