Els estudiants amb més autoconfiança trauen millors notes

12/05/2015 | SCP

Confiar en si mateix és el primer pas per a l’èxit. Aquest axioma, que ja havia estat provat experimentalment en el context laboral, ha estat referendat ara en el cas del rendiment dels estudiants per mitjà d’una investigació desenvolupada a la Universitat Jaume I. Els resultats de l’estudi han posat de manifest la rellevància i el poder predictiu que la confiança en la pròpia eficàcia té en el procés d’aprenentatge i l’èxit acadèmic dels universitaris.

Això significa que els estudiants amb major sensació d’autoeficàcia obtenen millors resultats acadèmics. Aquesta és la conclusió principal de la tesi d’Edgar Bresó, titulada Well-being and performace in academic settings: the predicting role of self-efficacy (Benestar i rendiment en el context acadèmic: el rol predictiu de l’autoeficàcia). En aquesta tesi ha quedat demostrat que l’autoeficàcia de l’estudiant és un clar antecedent de la motivació i el rendiment futur.

«Aquells estudiants que perceben menys obstacles i especialment més facilitadors en els seus estudis, es mostren més vigorosos i dedicats en les seues tasques, i això es tradueix en un major rendiment acadèmic futur», explica Edgar Bresó.

Per a demostrar-ho, Bresó va dur a terme un experiment en què va sotmetre a un grup d’universitaris a quatre sessions basades en una teràpia cognitiva centrada en el tractament de l’ansietat i va comparar el seu rendiment acadèmic posterior amb el de dos grups de control que no van participar en dites sessions. Considerant que la millora dels nivells d’ansietat (com a estat psicològic) és una font d’autoeficàcia, la hipòtesi de partida que es posava a prova era que la intervenció tindria un efecte en l’autoeficàcia mostrada pels estudiants.

«Els resultats van assenyalar que els estudiants sobre els quals s’havia intervingut van millorar significativament els seus nivells d’autoeficàcia, engagement i rendiment acadèmic, amb la qual cosa es prova l’eficàcia que la intervenció dissenyada va tindre en els universitaris que hi van participar», assenyala Edgar Bresó.

Els resultats de l’estudi donen suport a la utilitat de dissenyar actuacions dirigides a millorar i optimitzar els estats psicològics a l’hora de potenciar i maximitzar el rendiment acadèmic.

Edgar Bresó ha realitzat la seua tesi sota la direcció dels professors Marisa Salanova, del Departament Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia de l’UJI, i Wilmar Bernardus Schaufeli, de la Universitat d’Utrecht (Holanda).