Investigadors de l’UJI obtenen una ajuda Consolider-Ingenio per a desenvolupar un projecte sobre drets humans

11/05/2015 | SCP

Un grup d’investigadors de la Universitat Jaume I, junt amb altres 12 equips espanyols encapçalats per Gregorio Peces-Barba, de l’Institut de Drets Humans Bartolomé de les Casas de la Universitat Carlos III de Madrid, ha obtingut un projecte d’investigació sobre drets humans finançat amb 3,5 milions d’euros dins del programa Consolider-Ingenio 2010 del Ministeri de Ciència i Innovació.

És la primera vegada que un equip format per investigadors pertanyents a l’àmbit jurídic rep una ajuda d’aquest tipus, normalment dirigida a contextos científics allunyats de les humanitats i de les ciències socials.

El projecte, denominat El tiempo de los derechos, pretén promoure accions estratègiques capaces de marcar un punt d’inflexió i propiciar un salt de qualitat en la investigació jurídica en drets humans. L’objectiu és superar les deficiències que pateix aquesta investigació en el context científic espanyol i reforçar la competitivitat dels grups, potenciar la seua visibilitat, augmentar el seu pes específic en el panorama internacional i assegurar l’adequada transferència dels resultats de la investigació als agents i institucions implicats.

El projecte té per objecte analitzar des d’un enfocament integral la realitat dels drets humans en les societats contemporànies, identificar els principals reptes i problemes amb què es troben i es poden trobar en el futur i proposar possibles vies de solució que conduïsquen a la consecució d’un estat de dret internacional. «Es tracta, en definitiva, de contribuir a través de la reflexió científica perquè el segle XXI siga, per fi, el temps dels drets», assenyalen els investigadors.

El grup de l’UJI, coordinat per Ignacio Aymerich i del qual formen part altres sis científics, s’ocuparà de desenvolupar una metodologia d’anàlisi de l’efectivitat dels drets humans per mitjà d’indicadors estadístics. Aquestes tècniques d’anàlisi són una línia innovadora i de ràpid desenvolupament en l’àmbit internacional d’investigació sobre els drets humans, però no comptava amb equips d’investigació a Espanya. L’equip de l’UJI en serà pioner. El seu objectiu és disposar, en un termini de cinc anys, d’un sistema propi d’avaluació dels drets humans per mitjà d’indicadors. Un sistema així permet, entre moltes altres coses, valorar amb la major objectivitat les concessions d’ajuda al desenvolupament a estats implicats en projectes de millora de la situació interna dels drets humans. Aquesta millora ha de ser demostrable per mitjà de l’indicador.

El tiempo de los derechos ha sigut seleccionat després de competir amb 80 sol·licituds de diferents àmbits científics i obtindre una avaluació de “excel·lent” per part d’experts internacionals, amb 91 punts sobre 100.