22/09/2017 | SCP

El rector, Vicent Climent, en representació de la Universitat Jaume I, ha signat aquest matí el Pacte Valencià contra la Violència de Gènere, que ha sigut subscrit per 63 representants i  que pretén ser un compromís institucional i social per tal de situar la desigualtat com un problema social estructural. L’acte ha estat encapçalat pel Consell i ha comptat amb l'assistència d'entitats socials i cíviques, administracions públiques, institucions judicials, universitàries, cossos de seguretat, partits polítics, agents econòmics i sindicals o associacions de periodistes, entre d'altres.

La Universitat Jaume I, a través del Vicerectorat de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, la Unitat d'Igualtat, l'Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènere Purificación Escribano i la Fundació Isonomia; ha participat activament en el debat i redacció d’aquest document. «D'aquesta manera, formalitzem el compromís de participar activament en el seu desplegament a través d'accions de formació i investigació. Creiem que és una iniciativa molt important amb la qual hem de comprometre'ns tots com a societat, i la visibilització d'aquest compromís ha d'afavorir el desenvolupament de la cultura d'igualtat a la nostra societat», ha destacat el rector.

«La Universitat Jaume I és una universitat compromesa amb la cultura de la pau i la tolerància i no pot admetre cap tipus de violència. Quan aquesta es produeix amb un component de gènere ens trobem amb víctimes més indefenses i necessitades d'auxili», ha afegit Climent.

Durant l’acte de signatura, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha assegurat que amb el Pacte Valencià es tracta d'assolir «unitat d'acció, recursos suficients i sinergies per a fer efectius els compromisos» amb l'objectiu «d'aconseguir una societat més lliure, igualitària, diversa i segura per a les dones».

Per la seua banda, la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Mónica Oltra, ha reivindicat un pacte que, segons ha afirmat, arreplega la feina històrica de l'activisme. «Les dones venim d'un silenci antic i molt llarg, però un silenci davant el qual moltes dones valentes han alçat la veu», ha recordat.

El pacte està estructurat en cinc eixos estratègics, que se subdivideixen en 21 objectius amb un total de 293 mesures concretes a impulsar. Els cinc eixos són garantir una societat segura i lliure de violència masclista, feminitzar la societat, coordinar el treball en xarxa per a l'atenció a les dones i fills víctimes, socialitzar el problema i trencar els murs que invisibilitzen la violència i garantir una dotació pressupostària estable per a dur a terme els objectius.

Sobre això, la vicepresidenta Mónica Oltra ha informat que el proper pressupost de la Conselleria d'Igualtat augmentarà fins als 12 milions la partida per a aquest àmbit, una partida a la qual se sumaran les dotacions que cada conselleria destine al compliment de les mesures que li competeixen. «És un pacte transversal», ha explicat la vicepresidenta, que, a més, ha apuntat que «serà públic, estarà viu i tindrà un seguiment» monitorat per una comissió mixta de societat civil i governs i per a l'avaluació de les universitats.

En la web www.sumatalpacte.com/ estarà disponible el document de treball que marca els objectius del pacte, així com el manifest signat pels implicats, i al qual s'invita el conjunt de la societat a sumar-se.