L'aprenentatge en aules multilingües millora l'adquisició de totes les llengües segons una tesi de l'UJI La recerca va analitzar les expressions utilitzades en prop de 3.000 redaccions en castellà, valencià i anglès

02/07/2015 | SCP

•  tesi-aules-multilingues Grup_LAELA_SofiaMartin_Tesis-350

Sofia Martin, del grup de Lingüística Aplicada en l'Ensenyament de Llengua Anglesa. | FOTO: Vox UJI

L'aprenentatge de diverses llengües alhora resulta beneficiós per totes elles, ja que els coneixements de cadascuna s'interrelacionen amb les altres. Així es desprèn de la tesi doctoral realitzada per la investigadora Sofia Martín Laguna, del grup de Lingüística Aplicada en l'Ensenyament de Llengua Anglesa (LAELA) de la Universitat Jaume I. L'estudi llança llum sobre els beneficis que podria tenir l'ensenyament de llengües des d'un enfocament multilingüe en el qual s'aprofitin els valuosos recursos pragmàtics que posseeixen els estudiants en les altres llengües que coneixen. La recerca posa l'accent en la importància de la coordinació entre el professorat de llengües amb la finalitat de potenciar que els estudiants siguin conscients dels recursos que posseeixen pel fet de conèixer diverses llengües al moment d'aprendre una llengua addicional.

La tesi, dirigida per la catedràtica de Filologia Anglesa Eva Alcón sota el títol «Trajectòries d'aprenentatge pragmàtic i transferència en un context d'aula multilingüe: un estudi de marcadors pragmàtics», va incloure l'anàlisi de 2.817 redaccions realitzades per 313 estudiants de secundària en tres moments al llarg del curs i en les tres llengües que s'estudien a la Comunitat Valenciana: 939 redaccions en anglès, 939 en castellà i 939 en valencià. Els resultats es van contrastar amb dades qualitatives obtingudes d'entrevistes amb els professors, diaris guiats dels estudiants i notes de camp per aconseguir aportar més informació sobre el procés d'aprenentatge pragmàtic. Es tracta del primer estudi en el qual s'analitzen les trajectòries d'aprenentatge d'idiomes al llarg del temps en un context d'aula multilingüe. Sofia Martín assenyala que, a diferència de la majoria d'estudis realitzats fins ara, «aquesta recerca adopta un enfocament global pel qual no solament s'ha tingut en compte l'anglès, sinó també com en aquest procés d'aprenentatge interactuen altres llengües del context d'instrucció, en concret el valencià i el castellà».

La tesi de Sofia Martín contribueix a una millor comprensió del complex procés d'aprenentatge d'idiomes en un context multilingüe, extraient importants conclusions pedagògiques per a l'ensenyament de llengües. Així, l'estudi demostra que les característiques individuals dels estudiants i les seves experiències personals en el context d'aprenentatge influeixen en la seva trajectòria d'aprenentatge. Per tant, durant el procés d'ensenyament-aprenentatge de les llengües, resulta imprescindible tenir en compte no només el resultat del que s'ensenya i com s'ensenya, sinó també que les experiències que tenen els estudiants durant aquest procés poden tenir un impacte positiu o negatiu en les seves trajectòries d'aprenentatge futures.

D'altra banda, la tesi aporta dades que demostren la possibilitat que els aprenents multilingües es beneficiïn del coneixement que tenen disponible en el seu bagatge lingüístic, ja que demostra que els coneixements de determinades expressions utilitzades en el llenguatge, conegudes com a marcadors pragmàtics, estan interrelacionats en les diferents llengües.

Sofia Martín Laguna és llicenciada en Filologia Anglesa per la Universitat Jaume I amb Premi Extraordinari de finalització de Carrera de l’UJI, Premi al Rendiment Acadèmic d'Estudis Universitaris de la Comunitat Valenciana i Premi Nacional Fi de Carrera del Ministeri d'Educació. En l'actualitat és becària FPU del Ministeri d'Educació i investigadora en el grup LAELA de l’UJI dirigit per la catedràtica Eva Alcón Soler.

Grup LAELA: http://gruplaela.uji.es/ca