Manuel Vicent: «En el periodisme ja no es porta la bohèmia, avui els mals d'aquest ofici són d'una altra índole» El periodista fa una crítica al periodisme actual en la presentació del seu nou llibre

15/01/2018 | Marta Martí

El periodista i escriptor Manuel Vicent, doctor honoris causa de la Universitat Jaume I, va narrar la seua experiència professional des del punt de vista periodístic en el seminari que va impartir el passat 13 de desembre a l’estudiantat de l'assignatura «Gèneres Periodístics» del Grau en Periodisme. Va advertir als assistents que la professió està canviant perquè els instruments també ho estan fent. «La tecnologia ens permet avançar fins a tal punt que el dia de demà es treballarà amb eines que encara no s'han inventat». Va criticar a més les perversions del periodisme actual, que han convertit a l'ofici d'explicar les coses en un escenari basat en l'«espectacle inseparable del negoci». Vicent insistia que no sap en quin moment va sorgir el model de periodisme modern que ha aconseguit transformar «les notícies en una mercaderia més, que es ven, es compra, s'adultera, es podreix o es tira a la brossa». No obstant això, va voler llançar un missatge d'esperança i motivació als estudiants dient-los: «Els herois d'aquest ofici són els periodistes que donen notícies fidedignes i emeten comentaris intel·ligents».

Manuel Vicent i el seu germà, el fotògraf Joan Antoni Vicent, van presentar a la Universitat Jaume I el tercer treball que han elaborat junts. La idea d'escriure el llibre, La Plana, paisatges en la memòria, va sorgir a causa d'un encàrrec que va fer l’UJI als germans Vicent. El llibre consta d'una part, en aquest cas escrita, elaborada per Manuel Vicent i una altra part en la qual s'arreplega una col·lecció de fotografies realitzades per Joan Antoni Vicent, totes elles en blanc i negre. Així doncs, Vicent ho justificava dient: «Mai ens podríem plantejar el llibre en color, ja que el color aporta massa informació que no volem que se sàpiga, per això vam voler suprimir-la i fer-lo en blanc i negre». La fotografia és en blanc i negre evocant així el color amb el qual, segons Joan Antoni Vicent, somiem.