L’UJI commemora el Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les Dones

27/11/2017 | SCP

• Acte violencia de gènere violencia-genere violencia-genere
  • Activitat: Dia Internacional de l’Eradicació de la Violència contra la Dona violencia-genere DICEVD_17DLL43_in

FOTO: Damián Llorens

•  violencia-genere _MG_0734in

La Universitat Jaume I ha realitzat nombroses activitats amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de l'Eliminació de la Violència contra les Dones, que se celebra el 25 de novembre.

D’una banda, la Fundació Isonomia ha celebrat el XIII Seminari Estatal contra la Violència de Gènere que enguany ha estat centrat en els protocols de coordinació i el treball en xarxa. La vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, M. José Oltra, ha recordat les últimes víctimes de la violència de gènere en la inauguració del seminari i ha assenyalat que «aquests esdeveniments han de servir per a rearmar-nos de raons i força per a continuar el treball per les dones, xiquets i xiquetes, potencials víctimes del masclisme».

En el marc del seminari, s’ha lliurat el XIII Premi Isonomia contra la violència de gènere que en aquesta edició ha recaigut en el grup de dones «Juntes», una iniciativa de Creu Roja Espanyola a Castelló de suport a les víctimes d’aquest tipus de violència. Antonio Fayos, vicepresident de l’àrea d’Intervenció Social i Ocupació d’aquesta entitat, acompanyat per Raquel Martí i la resta de voluntàries d’aquest programa, han arreplegat el guardó.

Alberto Ibáñez, secretari autonòmic d’Inclusió i Igualtat, ha iniciat el torn de ponències amb la presentació del Pacte valencià contra la violència de gènere i masclista. Ibáñez ha destacat la visió polièdrica del document atès que ha estat elaborat amb la participació de partits polítics, universitats, societat civil, cossos de seguretat, administració de justícia, municipis, etc. Així mateix, ha destacat el seu caràcter feminista.

D’altra banda, la Universitat Jaume I, a través de la Unitat d’Igualtat, també ha commemorat el Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència contra les dones amb un acte celebrat al vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

En l’acte, la vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat ha llegit un manifest en què s’ha volgut recordar les dones i els xiquets i xiquetes que han sigut assassinades com a conseqüència de la violència de gènere per les seues parelles o exparelles o en el marc de qualsevol dels tipus de violència masclista existents. «Els assassinats són la manifestació més extrema de la violència exercida pels homes sobre les dones, perquè atempten contra la vida, que és el dret fonamental de l’ésser humà», s’hi ha assenyalat.

Així mateix, el manifest destaca que «la consideració dels assassinats com a fruit d’un arravatament puntual amaga el fet de l’existència de la desigualtat entre dones i homes en la societat. L’eliminació d’aquesta desigualtat és l’objectiu principal per a aconseguir que la violència contra les dones desaparega i així ho expressa el recentment aprovat Pacte valencià contra la violència de gènere i masclista, en l’elaboració del qual la nostra universitat ha participat».

L’acte ha finalitzat amb una ronda de lectura per part de membres de la comunitat universitària d’articles del «Protocol per a la detecció, prevenció i actuació en els supòsits d’assetjament laboral, assetjament sexual, assetjament per raó de sexe, assetjament per orientació sexual i identitat i expressió de gènere a la Universitat Jaume I de Castelló».

Altres jornades i activitats commemoratives

El grup InnoCrim i el Centre d’Estudis sobre Prevención i Seguretat (CEPS) han realitzat una jornada sobre el tractament mediàtic de la violència contra la dona amb especial referència a la dona migrant, en la qual s’han abordat temes com ara la resposta jurídica penal a la violència de gènere, els drets de les víctimes en relació amb la informació en els processos per aquest tipus de violència, el seguiment i atenció a les víctimes o el tractament informatiu d’aquests casos a la premsa.

D'altra banda, la Germandat Castellonenca d’Estudiants de Medicina (HCEM UJI), en col·laboració amb la Policia local de Castelló, estudiantat d’Infermeria, estudiantat Erasmus i l’Associació de Víctimes de Violència de Gènere, han celebrat unes jornades per a conscienciar i donar visibilitat a aquest tipus de violència. Les jornades han comptat amb la participació de víctimes de violència de gènere que han contat la seua experiència, mentre que la Policia Local ha informat sobre la seua actuació.

Així mateix, les dones del grup «Juntes» de Creu Roja Espanyola a Castelló han exposat aquest projecte premiat per Isonomia en l’assignatura de Dret Civil de segon curs del Grau en Dret, impartida pel professor Antonio Fayos.  El grup «Juntes» és l’únic grup a Espanya, creat al si de Creu Roja, per a acompanyar i donar suport a les dones víctimes de la violència de gènere. Moltes de les voluntàries són resilients, és a dir, han patit en el passat aquest tipus de violència. Des del grup «Juntes» es realitzen diverses accions entre les quals hi ha l’acompanyament als jutjats, la recollida dels xiquets i xiquetes als col·legis, tallers, visites culturals, etc.

Finalment, l’Institut Universitari d’Estudis Feministes i de Gènere «Purificación Escribano» ha convocat la sisena edició del microrrelatari per l’erradicació de la violència contra les dones, sota el títol de «Sin/Sense», al qual poden presentar-se totes les persones que tinguen alguna cosa a dir sobre la violència de gènere.

Fotografies del Seminari d’Isonomia

Fotografies de la lectura del manifest

Fotografies de la presentació del grup «Juntes»

Web del IUEFGPE