El Consell de Govern aprova la proposta de creació de l’Institut Universitari López Piñero

03/07/2017 | SCP

El Consell de Govern ha aprovat la memòria de creació de l’Institut Interuniversitari López Piñero en el que participarien les universitats de València, Alacant, Miguel Hernández d’Elx i Jaume I de Castelló amb l’objectiu de convertir-se en un centre pluridisciplinari d’estudis sobre història i comunicació de la ciència, la tecnologia i la medicina.

Les universitats implicades en aquest projecte disposen de grups de recerca els quals, des de fa dècades, treballen des de distints punts de vista en estudis històrics i socials sobre ciència, tecnologia, medicina i medi ambient. Inclouen els estudis realitzats des de la història, la sociologia, la filosofia, el dret, la filologia i la comunicació, fins a les relacions entre sostenibilitat i societat i el paper de l’educació de la ciutadania i la divulgació de les ciències.

Els seus integrants formen part de grups de recerca consolidats i han col·laborat en nombroses ocasions en projectes de recerca competitius. La recerca conjunta ha aportat nombrosos resultats en forma de publicacions, organització i participació en congressos, projectes de recerca, programes de màster i doctorat , exposicions i altres iniciatives de comunicació científica.

La creació de l’Institut permetrà consolidar aquesta xarxa de grups, construïda durant dècades de col·laboració entre diversos d’ells, i crear noves sinergies que permeten incrementar la col·laboració entre tots els grups que el conformen. Com a referent internacional, convé assenyalar l’existència d’experiències semblants en altres institucions del nostre entorn. L’exemple més evident és el Centre d’Història de la Ciència (CEHlC) en què col·laboren membres d’unes quantes universitats i institucions científiques de l’àrea de Barcelona.

El projecte d’institut interuniversitari es dissenya a partir d’un capital humà, intel·lectual, bibliogràfic i material atresorat pel conjunt de departaments i grups de recerca que el conformen i, en particular, a partir del procedent de l’Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero (IHMC), centre mixt de la Universitat de València i el CSIC, entre 1985 i 2014, el qual ha estat el referent i element articulador i que hi ha funcionat de manera continuada durant les últimes tres dècades, fins a la retirada del CSIC.

Com a conseqüència de la trajectòria anterior, el futur Institut tindrà la seua seu principal al palau de Cerveró, seu de l’actual Institut d’Història de la Medicina i de la Ciència López Piñero (IHMC). Es tracta d’un edifici històric situat al centre històric de la ciutat de València, rehabilitat per la Universitat de València amb fons europeus per a albergar-hi un institut de recerca, i va ser inaugurat en 2007. El palau de Cerveró és seu de la Biblioteca Vicente Peset, integrada en la Biblioteca de Ciències de la Salut de la Universitat de València com a fons bibliogràfic, hemerogràfic i documental, especialitzat en història de la medicina i de la ciència, la qual constitueix una unitat autònoma amb personal bibliotecari propi i conté el fons historicocientífic més important d’Espanya.

El projecte de creació del nou institut interuniversitari suposa un important salt qualitatiu, en integrar en el seu si, junt amb les àrees de treball de l’anterior IHMC, tota una xarxa de grups especialitzats en àrees com la història de la medicina i de la ciència, comunicació científica, documentació científica, terminologia científica, lingüística i traducció científica, sociologia i filosofia de la ciència, bioètica, estudis de sostenibilitat i medi ambient, divulgació científica i didàctica de les ciències. I la seua creació suposarà, per tant, potenciar les sinergies entre les línies de recerca de les quatre universitats (UA, UMH, UJI i UVEG) que col·laboraven en projectes de recerca conjunts des de fa dècades. A la Universitat Jaume I el grup de recerca que formarà part de l’institut, en un primer moment, serà el de Gèneres Textuals per a la Traducció (Gentt) que va començar la seua trajectòria l’any 2000 amb la doctora Isabel García Izquierdo al capdavant. Centra les seues investigacions des  d’un  punt  de  vista  teoriconocional,  en  el  gènere  textual,  i té  com a  objectiu  el  desenvolupament  de  les  aplicacions  del gènere  en  la comunicació i  la  traducció  especialitzades multilingües,  especialment  dels  àmbits  mèdic, científic i jurídic.