Víctor Mínguez: «L'UJI s'ha convertit en un referent en història de l'art gràcies al treball realitzat en aquests 25 anys» Investigadors internacionals de prestigi es donen cita en el V Simposi «Iconografia i forma: visions d'un imperi en festa»

28/09/2015 | SCP

• Simposi Iconografia i forma congres-iconografia _MG_3066

Acte d'inauguració del simposi. | FOTO: Manuel Casañ

El catedràtic d'Història de l'Art, Víctor Mínguez, destaca la consolidació de la Universitat Jaume I com a referent internacional en Història de l'Art gràcies al treball acadèmic i investigador desenvolupat. L'any en què l’UJI celebra el seu 25 aniversari, l'investigador va realitzar balanç d'una trajectòria que ha portat a la Universitat de Castelló «a ocupar un lloc en el món, amb humilitat però també amb ambició». Mínguez inaugurava amb aquestes reflexions el V Simposi Internacional «Iconografia i forma: visions d'un imperi en festa», que codirigeix al costat de la professora Inmaculada Rodríguez, i que es va celebrar del 23 al 25 de setembre a l’UJI. L'acte d'obertura va comptar també amb la participació de la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Rosa Agost, i el director del Departament d'Història, Geografia i Art, Juan José Ferrer.

Mínguez recordava el camí avançat des que organitzara el primer congrés d'història de l'art fa 24 anys. «Llavors ja vam veure que perquè Castelló es convertira en una Universitat atractiva per a experts internacionals era necessari fer un projecte acadèmic que fóra capaç d'aglutinar a gent de tot el món», va destacar. La presència de ponents internacionals de reconegut prestigi en el simposi és el resultat del treball realitzat pel grup d'Iconografia i Història de l'Art (IHA) que compta en l'actualitat amb 19 investigadors.

Per la seua banda, durant l'obertura del simposi, Inmaculada Rodríguez va afirmar que els estudis sobre la festa i l'art efímer durant el Renaixement i el Barroc i les seues repercussions durant l'Edat Contemporània, així com «la importància d'aquests en l'avanç dels estils artístics, i la implicació d'autors com Velázquez o Bernini, han sigut un dels principals avanços en la historiografia de l'art durant les últimes dècades».

Rodríguez va posar de manifest com des del món de la iconografia, des dels estils arquitectònics, o des de la imatge del poder, autors com Aby Warburg, Erwin Panofsky, Santiago Sebastián, Marcello Fagiolo, Roy Strong, Víctor Mínguez, José Miguel Morales Folguera o Fernando Checa han analitzat diversos festejos, han marcat la seua importància en el món cortesà, i han aprofundit en la seua producció artística, des de les màquines efímeres descrites per les relacions festives, als gravats i llenços que evoquen l'apassionant món de la festa barroca.

La codirectora del simposi també va ressaltar el projecte Triomfs Barrocs, impulsat pel IHA, que pretén analitzar i recopilar les imatges de la festa vinculades a la monarquia hispànica durant els segles de l'Edat Moderna, en els quals s'inscriu també el congrés. En el marc d'aquest projecte s'han publicat ja tres extensos volums, dedicats al Regne de València (2010), als Virregnats Americans (2012) i als Regnes de Nàpols i Sicília (2014). Encara en fase d'edició es troba el volum dedicat a la Cort Hispànica, i en recerca el de l'Imperi Portugués. Els dos últims volums han rebut sengles premis a la millor coedició universitària 2013 i la millor edició universitària 2015 per la Unió d'Editorials Universitàries.

Aquest V Simposi va tenir entre els seus objectius donar a conèixer a la comunitat internacional els avanços d'aquest projecte, compartir-los i debatre'ls amb els màxims exponents mundials de l'estudi sobre la festa barroca, com ara Andrea Sommer-Mathis, Agnès Guiderdoni, Nuno Senos, Giovanni Muto, Teresa Zapata Fernández de la Hoz, Cécile Vicent-Cassy, Miguel Taín, Jesús Félix Pascual, Ricardo Fernández Gracia i els membres del grup, Víctor Mínguez, Inmaculada Rodríguez, Pablo González i Juan Chiva.

Els simposis periòdics Iconografia i forma són congressos internacionals en els quals s'ha debatut sobre la Història de l'Art i l'Arquitectura, des de la mirada interdisciplinària i des de la metodologia de la Història de la Cultura. Totes aquestes trobades han tingut com a resultat edicions monogràfiques de cuidat disseny editorial i impacte acadèmic publicades per la Universitat Jaume I, Generalitat Valenciana i Fernando Villaverde ediciones.

Altres notícies de la FCHS:

Lidón Zabalza: «El desenvolupament dels xiquets i xiquetes en els primers sis anys de vida és determinant per a l’aptitud i actitud cap al sistema educatiu»