El sistema de governança ètica ETHNA planteja la investigació responsable des del centre de la institució El projecte europeu ETHNA System, liderat per l'UJI, ha presentat els resultats obtinguts en tres anys i mig de treball en la conferència final celebrada al Menador espai cultural

22/09/2023 | SCP

El Menador espai cultural de Castelló ha acollit, el 15 i 16 de juny, la conferència final del Projecte europeu ETHNA System, que marca el final de tres anys i mig de treball d'aquest consorci internacional, liderat per la Universitat Jaume I, i en la qual s'han presentat els resultats del seu treball de desenvolupament del Sistema ETHNA de Governança Ètica d'Investigació i Innovació, implementat en institucions sòcies i col·laboradores. «L'elaboració d'un codi de bones pràctiques en investigació i la revisió del comité deontològic són objectius que el projecte ETHNA System ens ha ajudat a accelerar en la nostra universitat, així com a desenvolupar altres més ambiciosos», ha indicat Margarita Vergara, vicerectora adjunta d'Investigació de l'UJI durant la inauguració de la conferència.

Elsa González, coordinadora del projecte ETHNA System, destaca que «només amb la posada en pràctica de canvis institucionals, podem contribuir a la ciència amb i per a la societat a Europa», per la qual cosa l'objectiu del projecte ha sigut «portar l'ètica de la teoria a la pràctica».

Durant la primera sessió de la conferència s'ha debatut entorn de la participació dels públics, experiències en l'aplicació del Sistema ETHNA, eines d'ètica en investigació i l'avaluació del Sistema ETHNA. Els 10 socis de Noruega, Espanya, Dinamarca, Alemanya, Estònia, Bulgària, Àustria i Portugal, que conformen el consorci del projecte, han sigut els encarregats de presentar aquests temes a debat davant els assistents a la conferència. Amb la finalitat de conéixer les pràctiques en investigació responsable integrades en altres projectes i universitats, la conferència també ha acollit una exhibició de pòsters científics.

La segona sessió de la conferència ha comptat amb la participació d'experts com Santiago García de la Universitat Jaume I (Espanya), Ana Marusic de la University of Split School of Medicine, Split (Croàcia) i Eva Méndez de la Universidad Carlos III de Madrid (Espanya) que han debatut sobre els reptes del futur de la investigació i innovació responsables. Consolidar la investigació responsable a través de la incorporació de manera transversal de la igualtat de gènere en el funcionament de l'organització, repensar la publicació científica cap a una vertadera ciència oberta i apostar per la formació en integritat de la investigació són algunes de les conclusions obtingudes en el debat.

En el marc de la conferència final del projecte ETHNA System, Isidoros Karatzas, cap de la Unitat d'Ètica i Integritat en la Investigació de la Comissió Europea, ha avançat algunes de les últimes novetats en polítiques europees per a la promoció de la investigació responsable.
També s'han presentat iniciatives actuals entorn de la investigació responsable per part d'Alberto Campos, de la Universitat Miguel Hernández d'Elx (Espanya), i bones pràctiques quant a codis i eines per a promoure la integritat en la investigació, per part de Krista Varantola, membre del consell d'acadèmies de Finlàndia. Tots els resultats del projecte presentats durant la conferència estan disponibles en obert en la web www.ethnasystem.eu

Vídeo de la jornada