La rectora Eva Alcón és elegida nova presidenta de Crue Universidades Españolas

06/06/2023 | SCP

L'Assemblea General de Crue Universidades Españolas, celebrada aquest dimarts, 6 de juny, en la seu de la Fundació Mapfre a Madrid, ha triat a la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, nova presidenta d'aquesta associació, integrada per 76 universitats (50 públiques i 26 privades). Alcón, segona dona a dirigir Crue, substitueix en el càrrec a Juan Romo.

Després de l'elecció, la nova presidenta ha destacat que en aquesta nova etapa institucional «s'enfortirà Crue com a fòrum de debat universitari, on es vertebre una acció institucional conjunta que contribuïsca a influir positivament en la política universitària i en les decisions que afecten ciència i a la innovació i, així, fer avançar el sistema universitari espanyol». Alcón ha subratllat la importància d'aprofitar «tot el potencial d'un sistema universitari plural i divers amb una formidable capacitat de transformar la societat».

Com a àmbits d'actuació preferent per a aquests pròxims dos anys, la rectora de la Jaume I ha reiterat la reivindicació de Crue d'aconseguir el finançament públic de l'1% del PIB reconegut en la LOSU; comptar amb el millor marc legislatiu possible; participar activament en l'estratègia de ciència, tecnologia i innovació, inclosa la petició d'un PERTE dirigit a enfortir el sistema universitari espanyol, i respondre als reptes de la internacionalització, la transformació digital i el desenvolupament sostenible.

També s'ha referit a la importància que Crue es posicione davant altres qüestions estratègiques com l'aprenentatge al llarg de la vida, els nous formats educatius i la irrupció de tecnologies com la intel·ligència artificial, les relacions universitat-empresa i universitat-institucions, l'emprenedoria i el desenvolupament innovador.

Junta a l'elecció d'Alcón, el Comité Permanent passa a estar format pel rector de la Universitat de Saragossa, José Antonio Mayoral, com a nou vicepresident de Crue, mentre que la rectora de la Universidad CEU San Pablo, Rosa Visiedo, continua com a vicepresidenta. Els vocals són la rectora de la Universitat Autònoma de Madrid, Amaya Mendikoetxea; la rectora de la Universitat Pompeu Fabra, Laia de Nadal; el rector de la Universidad Pablo de Olavide, Francisco Oliva, i el rector de la Mondragon Unibertsitatea, Vicente Atxa.

La nova presidenta comptarà també en el seu equip amb la rectora de la Universitat del País Basc, Eva Ferreira, com a delegada de la Presidència per a Polítiques d'Igualtat i coordinació de projectes Next Generation, i amb el rector de la Universitat de Múrcia, José Luján, com a delegat de la Presidència per al desenvolupament de la LOSU.

Perfil de la nova presidenta
Eva Alcón Soler és catedràtica de Filologia Anglesa i rectora de la Universitat Jaume I des de 2018, convertint-se així en la primera dona a ocupar aquest càrrec en la universitat pública de Castelló, creada en 1991.

La seua vinculació a Crue Universidades Españolas va començar amb la presidència de la Comissió d'Acreditació de Llengües i, posteriorment, es va convertir en la primera delegada per a Polítiques d'Igualtat (2019-2021). Des de 2021 forma part del Comité Permanent.

En l'àmbit de la gestió acadèmica, també ha sigut directora de titulació; vicedegana de Filologia Anglesa (1999-2001); vicerectora d'Ordenació Acadèmica i Estudiants (2001-2006); vicerectora de Relacions Internacionals (2006-2010); col·laboradora de la Càtedra UNESCO de Gestió i Política Universitària, així com avaluadora de l’ANEP i ha format part de les comissions d'acreditació del professorat en l’AVAP i ANECA.

En 1999 va fundar el grup d'investigació Lingüística Aplicada a l'Ensenyament en Llengua Anglesa (LAELA) de la Universitat Jaume I, que va dirigir fins a 2018 i en el qual va desenvolupar nous plantejaments i línies d'investigació que la van situar com a referent internacional en l'estudi de l'adquisició del component pragmàtic en aprenents d'anglés com a segona llengua.

Eva Alcón ha sigut professora visitant en les universitats de Birkbeck University of London; Macquarie University (Austràlia); Institut Für Allgemeine und Angewandte Sprachwissenshaft (Universitat d'Hamburg); Universitat de Califòrnia (Los Angeles); Anglia Rusking University (Cambridge); Trinity College (Dublín); Mercyhurst College (Pennsylvania, els EUA), i ha realitzat estades postdoctorals o com a convidada en la Universitat de Brasília; Anglia Polytechnic University (Cambridge) i The University of Liverpool.