Cristina Botella: «Em sent afortunada de ser dona» La catedràtica de Psicologia de l'UJI rep el premi «Dona del Mediterrani»

05/09/2019 | SCP

El Periódico Mediterráneo i Banc Sabadell han premiat a la catedràtica emèrita de Psicologia de la Universitat Jaume I, Cristina Botella, amb el I Premi «Dona del Mediterrani» que naix amb l'objectiu d'homenatjar la figura d'una dona de trajectòria professional i humana destacable en la societat castellonenca.

L'acte ha comptat amb la presència de la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón; el director de El Periódico Mediterráneo, José Luis València, i la directora d'Organització i Recursos Territorial Est de Banc Sabadell, María José Martínez Ramón, a més de prop de 150 persones dels àmbits social, polític i econòmic, que han volgut acompanyar a Botella en aquest esdeveniment.

La rectora de l'UJI ha destacat els valors humans i acadèmics de la doctora Botella, especialment «la seua gran capacitat de treball, el seu rigor acadèmic i la seua constància», així com les línies d'investigació capdavanteres en les quals ha treballat i el seu reconeixement a nivell internacional. Alcón, ha afegit que «aquest reconeixement també visibilitza el compromís i l'aposta de l'UJI per la igualtat» i dóna resposta a la iniciativa de visualitzar i reconèixer el lideratge de la dona en la universitat i en la ciència proposada en el Cim de Rectores de les Universitats Espanyoles celebrada a Castelló fa un any.

Juan Antonio López, conseller delegat de Prensa Ibérica per a la Comunitat Valenciana, ha sigut l'encarregat de fer lliurament a l'homenatjada d'una estàtua dissenyada per l'artista i ceramista castellonenca Miriam Olivares, qui va guanyar el primer premi de Disseny Ceràmic en Cevisama 2018.

Per la seua part, Cristina Botella ha agraït aquest reconeixement a les entitats impulsores del premi i a la societat de Castelló. «Guardaré aquest premi tota la vida com un tresor», ha assenyalat, i també ha donat les gràcies de forma molt emotiva a la seua família, el seu grup d'investigació i a l'UJI pel suport rebut durant la seua trajectòria. «Tota la vida he tractat d'esforçar-me i treballar dur però no hi ha cap mèrit en això perquè he fet el que més m'agrada: llegir, estudiar i investigar», ha afirmat.

Segons ha explicat Botella, va ser la primera dona catedràtica a l'UJI i va contribuir a posar en marxa els estudis de Psicologia, a més de liderar un grup que ha treballat en més de 60 projectes que han contribuït a situar a la universitat pública de Castelló en els rànquings. «Jo em vaig enamorar completament de l'UJI i mai vaig pensar a deixar-la. Com a professora emèrita continue treballant amb els alumnes que són els que tenen la força i les idees noves. És el millor del nostre treball i tinc plena confiança en què els més joves continuaran treballant per a ajudar les persones de forma eficaç i eficient», ha apuntat.

En aquesta línia, la catedràtica ha assenyalat la importància que la ciència tinga aplicacions pràctiques i que beneficien a les persones. Així, ha explicat que establir metes amb significat i implicació personal i que a més ajuden altres persones contribueix a augmentar les cotes de felicitat. «Les persones necessiten sentir-se útils i necessàries i la forma més senzilla de satisfacció personal és esforçar-se en l'assoliment d'una meta i potenciar l'optimisme», ha apuntat.

Per a finalitzar, ha volgut llançar un missatge dirigit a les dones: «penseu en el que voleu aconseguir, plantegeu objectius que us apassionen i no renuncieu a ells perquè amb esforç els aconseguireu». Així, Botella ha afirmat: «em sent molt afortunada de ser dona. Som organismes que hem treballat molt dur, som resistents i multitasca. Encara que cal treballar per tindre els mateixos drets també cal gaudir dels assoliments que hem aconseguit».

CONFERÈNCIA DE MARISA SALANOVA

L'acte també ha comptat amb la participació de la catedràtica de Psicologia Social de la Universitat Jaume I, Marisa Salanova, qui ha impartit una ponència sobre la resiliència centrada en les organitzacions saludables i l'optimisme laboral.

Durant la seua intervenció, ha destacat la labor que realitza al costat del seu equip de treball en el Laboratori de Psicologia i Tecnologia (Labpsitec) de l'UJI per a poder «acostar les investigacions a la gent del carrer». Entre els aspectes que treballen es troba la capacitat d'aconseguir assoliments i seguir cap avant malgrat situacions adverses.

Salanova ha apuntat que la resiliència és «una gran impulsora del benestar personal». Alguns dels beneficis personals d'aquesta capacitat d'adaptació a entorns adversos són: la possibilitat de recuperar-se més ràpid de les situacions que provoquen estrés, la reparació dels estats negatius i una millor qualitat del somni. L'experta ha assenyalat que els beneficis no són només personals. «Les empreses també poden eixir enfortides davant situacions complicades», ha afirmat Salanova. A més, la catedràtica ha apuntat que la resiliència no té per què ser només negativa, ja que «pot haver-hi una resiliència proactiva que ens prepare davant els entorns adversos».

Estudiar, mesurar i potenciar la resiliència són els tres processos que des de la Universitat Jaume I es volen impulsar. Per això, des de Labpsitec, treballaran en un projecte europeu en el qual participaran 9 països i 14 institucions diferents. Aquesta acció cooperativa pretendrà trobar les estratègies i eines necessàries per a millorar la salut en el treball.