Enrique Bustamante reivindica el paper de la comunicació en el coneixement i desenvolupament de la societat

27/11/2017 | SCP

El president de l’Associació Espanyola d’Investigació en Comunicació (AE-IC), Enrique Bustamante, ha reivindicat el paper d’aquesta disciplina en el coneixement i desenvolupament de la societat actual i una recuperació dels contexts socials que han sigut desplaçats per una visió mercantilista en la investigació. La conferència «La investigació en comunicació a Espanya: llums i ombres» impartida per Bustamante ha obert el IV Congrés Nacional de Metodologia de la Investigació en Comunicació i el Simposi sobre el Projecte MapCom a la Universitat Jaume I de Castelló.

En opinió del professor en les últimes dècades hi ha hagut un salt qualitatiu que ha lligat la informació, la comunicació i la cultura, «esborrant les fronteres entre el periodisme i la cultura»; per això, comenta Bustamente, «la comunicació digital se situa com a centre axial del desenvolupament social, en una cruïlla de coneixements, mètodes i perspectives» que necessita la «visió interdisciplinar de la comunicació».

El catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Complutense de Madrid ha reconegut que ha existit un dèficit d’investigació sobre les noves professions digitals perquè es partia d’una herència centrada en els mitjans de comunicació. L’investigador ha assegurat que «la formació i la investigació no es poden deslligar» i cal recuperar «el lloc que la comunicació ha de tenir en una societat com l’actual».També ha mostrat una actitud crítica amb les actuals polítiques científiques perquè «apliquen criteris anglosaxons i protocols de ciències que van en contra de la recerca en ciències socials».

Per últim, com a president de l’Associació Espanyola d’Investigació en Comunicació (AE-IC), ha informat que els objectius de l’entitat són impulsar la cooperació internacional, promoure la investigació mitjançant premis i ajudes; reivindicar l’estabilitat docent; i donar-li visibilitat a la disciplina perquè «el nostre deure és formar professionals que tinguen coneixements per qüestionar la societat i a la vegada, participar-hi».

El IV Congrés Nacional de Metodologia de la Investigació en Comunicació està organitzat per la secció Teories i Mètodes d’Investigació en Comunicació de l’Associació Espanyola d’Investigació en Comunicació (AE-IC) en col·laboració de la Universitat Jaume I de Castelló durant els dies 23 i 24 de novembre de 2017 amb l’objectiu de convertir-se en punt de referència per al debat, la reflexió i l’organització d’aquesta disciplina.

A més del congrés, se celebren les sessions plenàries del simposi «La recerca a Espanya sobre pràctiques socials en comunicació: projectes, grups, línies, objecte d'estudi i mètodes» en les quals es presenten els resultats finals de la recerca desenvolupats pels equips coordinats del Projecte MapCom, que tenia com a objectiu elaborar un mapa de projectes, grups, línies, objectes d'estudis i mètodes de recerca sobre pràctiques socials de comunicació a Espanya, que servisca de referència a les entitats nacionals i autonòmiques responsables d'avaluar sol·licituds i informes en les convocatòries de projectes i promoure polítiques científiques per a la coordinació de la xarxa d'equips de recerca.

Més informació: http://www.mapcom.es/produccion-cientifica/iv-congreso-tmic