Alumnat del Màster en Psicopedagogia de l’UJI desenvolupa un projecte d’inserció sociolaboral en el Centre d’Educació Especial Penyeta Roja

03/11/2017 | SCP

Un grup d’estudiantat del Màster en Psicopedagogia de la Universitat Jaume I de Castelló, format per Cristina Condomina, Nuria Fraile, Judith Alfonso, Javier Mármol i Lucia Mateu i coordinat per quatre membres del professorat d’aquest màster, ha desenvolupat un projecte d’inserció sociolaboral per l’alumnat del Centre d’Educació Especial Penyeta Roja a Castelló.

Sota el lema «Nosotros también somos capaces», el projecte busca treballar amb la inserció laboral d’aquest col·lectiu, moltes vegades invisible per la societat i el món empresarial perquè en opinió dels promotors les «seues limitacions físiques, psíquiques o sensorials no els impedeixen somiar amb un futur en el món laboral, que si és complicat per tothom, per ells molt més».

Per desenvolupar el projecte, l’estudiantat ha realitzat un recorregut pels corredors, vestíbul i aules dotant-los de recursos i lemes per a aconseguir el seu apoderament personal i millorar la seua autoestima davant el món laboral, que els esperarà a partir de juny quan hagen d'abandonar el centre. En opinió de l’alumnat del màster «tothom hem de tenir un lloc en la societat en la qual vivim i en el món laboral en el qual ens desenvolupem i ells també ho volen, ho necessiten i entre tots està fer-ho possible».

El recorregut consisteix en una primera parada en el lema: «Pide un DESEO y sal a buscarlo», aquest lema ha sigut treballat amb ells a través de la pintura i l'art «cinta carrocero», amb açò es pretén aconseguir el famós empowerment, és a dir, el desenvolupament de la confiança en les seues pròpies capacitats i accions. El recorregut continua amb una parada en les portes que donen accés a les seues aules, on es pot llegir «Somos capaces».

Una vegada aconseguida la confiança en les seues capacitats, es pretén treballar el seu acte-concepte, el «soy capaz de hacerlo». Després de creuar les portes i entrar en el seu vestíbul, es va dur a terme una tècnica utilitzada en les comunitats d'aprenentatge, fase del somni, on l’alumnat plasma a través de l'art els seus somnis, en aquest cas les seues aspiracions laborals i professionals. Molts d'ells posseeixen una gran destresa en alguns àmbits com són el dibuix, l'escenificació o la jardineria entre uns altres.

Per a finalitzar, l'últim recurs oferit es trobaria en les seues aules i és una pàgina web creada per l’estudiantat del màster que arreplega tècniques i consells sobre el món laboral i tot el que això implica: creació d'un currículum innovador i adaptat a les necessitats, consells davant una entrevista de treball, drets i deures dels treballadors i el més destacable, informació útil, tant a empresaris com a demandants d'ocupació amb discapacitat, sobre els beneficis i contraprestacions que s'obtenen en aquestes contractacions.

Pàgina web: https://javimarmol91.wixsite.com/inserta-tic