El catedràtic Juan López Gandía reivindica un major control per a evitar el «dumping» social

03/11/2017 | SCP

•  jornada-migracions Globalizacion_Migracion_17DLL37_in

FOTO: Damián LLorens

El catedràtic de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la Universitat Politècnica de València, Juan López Gandía, ha posat de relleu la necessitat de major control i reformes normatives per a evitar que els costos laborals de la seguretat social siguen un instrument competitiu en l’àmbit comunitari en la jornada «Globalització i noves formes de migracions sociolaborals: desplaçaments temporals i expatriats», organitzada per l’Àrea de Dret del Treball i Seguretat Social de la Universitat Jaume I.

Segons ha explicat el catedràtic, l’argument de la temporalitat ha portat a justificar que, en matèria de desplaçats, seguisca aplicant-se la normativa de seguretat social del país d’origen. «El problema és que la seguretat social suposa una despesa més que s’afegeix als salaris, una despesa important. Així, existeix la temptació d’utilitzar aquesta regla del país d’origen i no la del lloc de treball per a fer dumping social amb despeses molt baixes, i la normativa comunitària està incentivant-ho, no ho està impedint», ha apuntat.

En aquesta línia, ha afegit que l’argumentació principal és la simplificació de la gestió per a períodes curts però, encara que s’estableix un màxim de temps (24 mesos), el problema són els encadenaments. «La normativa comunitària permet pactar entre els dos governs afectats que el límit de mesos es supere, la qual cosa suposa una primer trencament del que és temporal i permanent i, a més, es pot enviar al mateix treballador si es deixa passar un mes, unes excepcions que fan que eixe factor de facilitar la gestió comence a desvirtuar-se», ha explicat el catedràtic. Així, López Gandía ha afirmat que «cal exigir més requisits per a evitar empreses frau que l’únic que fan és establir-se en un país però no tenen activitat substancial».

Com a conclusió, el catedràtic ha assenyalat que «és un territori nou i complicat i, en matèria comunitària, està necessitat d’algunes reformes, per a evitar que els costos laborals de la seguretat social siguen un instrument competitiu. És una de les errades de la crisi de credibilitat de la Unió Europea, que juga amb models neoliberals que l’únic que plantegen és competència a la baixa entre països sobre eixa base: despeses salarials, seguretat social i ambientals».

En la presentació de la jornada ha intervingut la directora de l’Oficina de Cooperació al Desenvolupament i Solidaritat de l’UJI, Carmen Lázaro, i la coordinadora de les jornades, Margarita Miñarro.

Fotografies