Especialistes destaquen la importància de la fisioteràpia escolar per als alumnes amb diversitat funcional

30/10/2017 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

El fisioterapeuta en l'educació és una figura necessària per a l'alumnat amb diversitat funcional i fonamental per a la seua inclusió en la societat. Així ho han plantejat en les conclusions els més de 150 professionals reunits durant el cap de setmana a Castelló, en la II Jornada Internacional organitzada pel Col·legi de Fisioterapeutes que en aquesta ocasió s'ha realitzat en col·laboració amb la Universitat Jaume I.

Sota el títol «Fisioteràpia Escolar i Diversitat Funcional: de l'escola a la vida adulta» s'ha abordat la realitat actual de la fisioteràpia en els centres educatius així com dels últims avanços i eines per al tractament i inclusió de l'alumnat amb discapacitat funcional. Cal destacar que a la Comunitat Valenciana existeixen 47 centres d'Educació Especial (EE) i 388 centres ordinaris amb unitats específiques de EE, en els que, en tots ells, el fisioterapeuta té un paper clau.

«El fisioterapeuta desenvolupa un treball d'intervenció directa sobre la patologia del xiquet per a prevenir i corregir els problemes estructurals i funcionals, estimulant al màxim les seues capacitats. I també realitza una intervenció indirecta dins del col·legi per a facilitar la presència de l'alumnat en totes les activitats a través de l'eliminació de barreres i l'adaptació de l'entorn educatiu, així com assessora als seus companys», va explicar la presidenta del comitè científic de la jornada, Beatriz Gómez.

Un altre els axiomes destacats pels fisioterapeutes durant la jornada ha sigut la necessitat d'assumir que «la inclusió no acaba en l'escola, va més enllà, han d'estar inclosos en la societat, en cada activitat del dia a dia».

Entre altres temes, s'ha abordat l'embenatge neuromuscular en pediatria, les ajudes tècniques necessàries per a millorar l'autonomia del xiquet amb discapacitat funcional i la importància de la fisioteràpia respiratòria. De fet, tal com es va assenyalar, «els problemes respiratoris són la primera causa de morbimortalidad en xiquets amb problemes neuromusculars i dany cerebral adquirit». També va haver-hi espai per a les noves tecnologies i com aprofitar el seu ús en la fisioteràpia pediàtrica per a fomentar el desenvolupament dels alumnes amb discapacitat funcional sempre tenint en compte que és «fonamental que aquests xiquets treballen jugant».

A més de fisioterapeutes, en la jornada, que ha tingut lloc en el Paranimf de l’UJI, han participat altres professionals que treballen amb persones amb discapacitat funcional en l'escola com són mestres, psicòlegs o pedagogs.

L'acte d'inauguració va estar presidit per la degana de la Facultat de Ciències Humanes i Socials de l’UJI, Rosa Mª Agost; el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Castelló, Enric Porcar; la directora territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives, Carmen Fenollosa; i el degà del ICOFCV, Josep Benítez.

Enric Porcar va destacar que era «fantàstic que es faça a Castelló una jornada internacional d'aquestes característiques, més per a parlar d'un aspecte tan important com és la fisioteràpia en l'àmbit escolar. A voltes tenim encasellats als fisioterapeutes a nivell esportiu i està bé que es comence a parlar d'altres aspectes que hi ha dins del món de la fisioteràpia i que són molt importants».

Per a tancar l'esdeveniment, el degà del Col·legi de Fisioterapeutes i president de la jornada, Josep Benítez, va donar les gràcies a tots els assistents i ponents subratllant que «aquestes trobades ens ajuden a aprendre i a compartir coneixements, a créixer com a professionals perquè puguem donar una atenció de qualitat als nostres pacients, a la societat».

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions