El rector de l'UJI assegura que «el sector ceràmic està clarament compromès amb la innovació» durant la seua visita a Colorker, S. A.

05/06/2017 | SCP

El rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, en companyia del president d'AICE, José Castellano, i del vicerector d'Investigació i Doctorat, Jesús Lancis, han sigut rebuts dijous 1 de juny de 2017 per Manuel Ángel Murillo, president de Colorker; Ramón Debón, gerent d'Operacions; Carlos Vallejo, director de Millora Contínua, i José Antonio Ureña, director d'Operacions.

L'objectiu de la visita ha sigut conèixer la implantació de la indústria 4.0 en la planta productiva de Colorker, empresa pionera a escala mundial a desenvolupar l'evolució del sistema productiu tradicional en la planta 4.0. D'aquesta manera comença la quarta revolució industrial en el sector ceràmic a través del projecte CEBRA-Ceramic Brain, liderat per l'ITC, que s'està desenvolupant gràcies al finançament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) a través dels Fons Europeus FEDER de Desenvolupament Regional.

El rector ha destacat que «l'UJI ha valorat sempre moltíssim el sector ceràmic, com un sector fonamental per al nostre territori i clarament compromès amb la innovació i la modernització, com ho demostra la nova aposta de Colorker». En aquest sentit, ha posat de manifest la voluntat de l'UJI de seguir col·laborant amb l'Associació d'Investigació de les Indústries Ceràmiques (AICE), a través de l'ITC, per a fer front als reptes de futur del sector ceràmic castellonenc.

Per la seua banda, Colorker està evolucionant des d'un sistema productiu de fabricació tradicional a un nou model de producció basat en la intercomunicació, la traçabilitat, la digitalització i la recopilació d'una gran quantitat d'informació que permetrà tenir un millor control, gestió i supervisió de tota la planta.

En aquest primer any de desenvolupament del projecte, que es perllongarà fins a 2018, ja existeixen implantats una sèrie de sensors d'humitat destinats al control automàtic de la premsa, a més d'un dispositiu no destructiu de mesura de la densitat aparent de les rajoles ceràmiques. Tots dos sistemes proporcionen una informació ràpida, segura i més fiable que els mètodes tradicionals.

Davant l'elevat consum energètic que es produeix en les etapes d'assecament i cocció, també s'estan instal·lant en la planta de Colorker sistemes de recuperació de calor procedents dels forns per a ser recirculats cap als assecadors, optimitzant així el consum energètic.

A més, s'està començant a implantar un sistema de traçabilitat de la producció, que transformarà el producte final en un producte intel·ligent: durant el procés de fabricació, la plataforma relacionarà cada rajola ceràmica amb les variables d'operació en cada etapa. D'aquesta manera, a més de poder obtenir un producte final de màxima qualitat, en qualsevol moment es podrà identificar cada rajola ceràmica per a conèixer com ha sigut fabricada.

La plataforma ZEBRA resulta clau per a proporcionar un canvi de paradigma en el model productiu dins del sector ceràmic. Si s'aconsegueixen els resultats previstos, s'haurà creat un nou model productiu basat en el coneixement, la tecnologia i l'alta qualificació professional.

Com a conseqüència, es podran dur a terme accions de millora per a optimitzar el rendiment dels sistemes de producció, reduint els costos, a més de reduir el consum energètic i l'impacte mediambiental. ZEBRA permetrà també augmentar el grau de flexibilització de la producció per a aconseguir productes més personalitzats i de màxima qualitat.