Un estudi d'investigació de l'UJI revela que el 65% dels homosexuals i el 31% dels bisexuals declaren haver patit agressions verbals Rafael Ballester, director de la unitat d'investigació Salusex-Unisexsida, assegura que «són unes xifres escandaloses que no es poden tolerar»

22/05/2017 | SCP

•  dia-homofobia Donant_la_Cara_17DLL03_in

FOTO: Damián Llorens

La Universitat Jaume I ha celebrat un acte per a commemorar el Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia. El rector de l'UJI, Vicent Climent; la vicerectora de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, María José Oltra; la directora de la Unitat d'Igualtat, Mercedes Alcañiz, i el director de la unitat d'investigació Salusex-Unisexsida, Rafael Ballester, han participat en aquest acte al costat de diferents representants de la comunitat universitària, professors i alumnes.

Ballester ha recordat que cada 17 de maig es commemora el Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia. En aquesta data, es recorda el dia en el qual l'Organització Mundial de la Salut va retirar l'homosexualitat de la llista de malalties mentals. «Més enllà d'aquest gest, és evident que encara queden moltes coses per canviar per a aconseguir que, amb independència del gènere i l'orientació sexual, totes les persones puguem conviure en un mateix marc d'igualtat», ha explicat.

El director de Salusex-Unisexsida ha lamentat que, encara avui dia, existeixen més de 80 països en els quals la llei pena amb presó (i fins i tot mort) la diversitat sexual i en aquests llocs les persones són perseguides, simplement, per no ser heterosexuals. «Si bé en regions com la nostra existeix una major igualtat en l'àmbit jurídic, i els homosexuals es poden casar, encara assistim a molts exemples en els quals les persones pateixen discriminació, assetjament, exclusió i fins i tot maltractament», ha indicat.

En aquest sentit ha explicat que, segons l'últim estudi elaborat per Salusex-Unisexsida, realitzat a una població entre 15 i 35 anys, el 65% dels homosexuals i el 31% dels bisexuals declaren haver patit agressions verbals, i el 15% dels homosexuals i el 6% dels bisexuals han patit agressions físiques. Si es diferencia entre gais i lesbianes, el 72 i 57%, respectivament, han patit agressions verbals, i físiques el 20 i 6%, respectivament. «Són unes xifres escandaloses que no es poden tolerar i la Universitat ha d'oposar coneixement, ciència i respecte davant fanatisme, la intolerància i la ignorància», ha afirmat Rafael Ballester.

Per la seua banda, el rector ha afirmat que «avui és un dia per a congratular-nos perquè cada vegada és més gent la que entén que tots som diferents i que, per això mateix, tots tenim la mateixa dignitat, els mateixos drets inviolables i els mateixos deures. Però també és un dia per a reflexionar sobre quant ens resta per a conquerir, pel que fa al respecte a la llibertat i als drets de les persones homosexuals, transsexuals i bisexuals. Mentre que en molts països arreu del món encara es persegueix les persones que no són heterosexuals, als països que tenim resolta la nostra legislació en aquesta qüestió ens cal encara fer un gran i urgent treball per a fer aquestes lleis efectives i, sobretot, per a posar com a fonament de les nostres cultures quotidianes el respecte escrupolós a la diversitat de les persones». Climent ha reafirmat el compromís de tota la comunitat universitària de l'UJI amb la llibertat de les persones, amb l'absolut respecte a la seua diversitat i amb la seua natural integració social plena.

En finalitzar, s'ha visitat l'exposició «Donant la cara», organitzada per Salusex-Unisexsida amb la col·laboració del Col·lectiu Lambda, al vestíbul de la Facultat de Ciències Humanes i Socials. Aquesta exposició és una bona mostra de totes aquelles persones que han fet un pas endavant en la defensa dels drets humans i en la promoció de la igualtat.