Quaranta-cinc centres de secundària i batxillerat participen en el Concurs de Cristal·lització a l’Escola organitzat per l’UJI i la Ciutat de les Arts i les Ciències

12/05/2017 | SCP

Quaranta-cinc centres de secundària i batxillerat i al voltant de 1.500 alumnes han participat en la final autonòmica del Certamen de Cristal·lització a l’Escola, organitzat sota la direcció del professor de la Universitat Jaume I Vicente Esteve i la Ciutat de les Arts i les Ciències, amb el patrocini del Grup Especialitzat de Cristal·lografia i Creixement Cristal·lí(GE3C) de les Reials Societats Espanyoles de Química i de Física.

Dirigit a estudiantat d'educació secundària obligatòria i batxillerat, el principal objectiu del Concurs de Cristal·lització a l'Escola és donar a conèixer la importància del món dels cristalls en la societat moderna. A través d'experiments atractius de creixement de cristalls, el concurs també pretén fomentar l'estudi, el treball sistemàtic i la comunicació entre els joves estudiants, per a fomentar les vocacions científiques entre l'alumnat i ensenyar com es treballa en àmbits científics.

Durant aquest mes de maig, es realitzen les diferents finals autonòmiques del concurs, en les quals els participants exposen el treball que han fet en aquests mesos com si assistiren a un congrés científic real. Per a això, l'alumnat mostra a un jurat multidisciplinari els cristalls que han obtingut i explica com han seguit el mètode científic, així com els pòsters i vídeos que han realitzat. Integrat per representants de la comunitat científica i acadèmica, el jurat recorre els llocs dels diferents equips realitzant les valoracions oportunes per a elaborar la decisió definitiva, que es farà pública al costat del lliurament de premis als grups i projectes guanyadors.

El certamen ha comptat amb la participació de set comunitats autònomes, més de 8.500 alumnes i professorat d'ESO i batxillerat de 276 centres educatius de tot el país. L'activitat va començar al novembre amb un curs de formació dirigit al professorat d'educació secundària en el qual docents, personal investigador del CSIC i universitats van abordar els conceptes bàsics de la cristal·lografia, la presència de cristalls al nostre món quotidià i les tècniques bàsiques de creixement cristal·lí, dotant a les professores i professors d'eines científiques i didàctiques per a la realització d'experiments de cristal·lització a l'aula.

El Concurs de Cristal·lització a l'Escola és una iniciativa de divulgació de la ciència i del mètode científic que arranca el 2009 al Laboratori d'Estudis Cristal·logràfics del CSIC, a Granada, de la mà de l'investigador del Consell Juan Manuel García Ruiz. Aquest certamen tracta de contagiar a l’estudiantat de secundària la passió per la ciència a través d'experiments reals de creixement de cristalls. El concurs, amb caràcter estatal, sorgeix el 2014 com un projecte de divulgació nacional en el marc de les activitats desenvolupades per a commemorar l'Any Internacional de la Cristal·lografia (IYCr2014). Avui dia, després de tres edicions estatals, i gairebé una trentena d'autonòmiques, s'ha acostat més de 30.000 adolescents al laboratori i els ha fet gaudir de la bellesa de la recerca.

El concurs a escala nacional té participació de set comunitats autònomes, les finals regionals de les quals se celebren a Andalusia (20 de maig), Aragó (5 de maig), Cantàbria (19 de maig), Catalunya (19 de maig), Comunitat Valenciana (5 de maig), Madrid (13 de maig) i País Basc (5 de maig).

Més informació: http://www.cac.es/cristalografia/