El catedràtic Martínez Torrón parla sobre la regulació jurídica del llenguatge antireligiós

16/03/2017 | SCP

El catedràtic de Dret Eclesiàstic de l'Estat de la Universitat Complutense de Madrid, Javier Martínez Torrón, ha impartit a l'estudiantat de l'assignatura de Dret Eclesiàstic de l'Estat, impartida per la professora Maria Victoria Camarero, una conferència titulada «Es pot insultar la religió? Com regular jurídicament el llenguatge antireligiós» en la qual ha fet una exposició dels criteris pràctics d'anàlisi jurídica, des d'una perspectiva respectuosa dels drets fonamentals i de les situacions de tensió generades per l'ús del llenguatge ofensiu, intolerant o abusiu.

A manera d'exemple, el vocal de la Comissió Assessora de Llibertat Religiosa i membre del consell assessor en matèria de llibertat de religió i creences de l'Oficina d'Institucions Democràtiques i Drets Humans de l'Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE), entre els criteris exposats ha fet referència al fet que la llibertat d'expressió no protegeix el hate speech o discurs d'odi. A aquests efectes, la llibertat de religió o de creences no són cap excepció i han de tractar-se com qualsevol altra circumstància personal, com ara la raça o la identitat sexual.

Fora del hate speech, en general, l'ús del llenguatge ofensiu, per groller o acre que resulte, no pot ser restringit, en interès de la llibertat d'expressió, que implica el dret a exposar les pròpies opinions idees encara que «ofenguen, molesten i escandalitzen». Naturalment, l'excepció a aquesta regla és la difusió de calúmnies o d'injúries contra persones o institucions en el sentit dels articles 205 i 208 del Codi Penal. Aquest criteri coneix una excepció quan el llenguatge ofensiu té lloc en un espai públic, que ha d'estar presidit per un clima de tolerància i respecte.