Vicki Bernadet: «En la nostra societat, els abusos infantils es veuen però no es miren»

19/12/2016 | SCP

•  jornada-abusos Jornada_UJI-ACASI_16DLL23_in

FOTO: Damián Llorens

Vicki Bernadet, especialitzada en casos d’abusos sexuals infantils i presidenta de la fundació que porta el seu nom, ha destacat l’alt grau de desconeixement que hi ha sobre aquesta problemàtica a pesar de les elevades xifres d’abús en la I Jornada UJI-ACASI: «La realitat de l’abús sexual infantil», organitzada per la Facultat de Ciències de la Salut, Salusex-Unisexsida i l’Associació ACASI.

Segons ha presentat Bernadet, un de cada cinc xiquets sofreix abusos abans dels 17 anys; el 80-85% es produeixen en un àmbit intrafamiliar o en l’entorn de confiança; el 90% d’aquests no ho diuen ni es detecta durant la seua infància i el 60% mai reben ajuda. «El problema és que no sentim les estadístiques com a pròpies perquè no ens atrevim a mirar. Els abusos en la nostra societat es veuen però no es miren, i cal fer eixe canvi per a no veure’ls des de la por, sinó des de la responsabilitat», ha afirmat.

Pel que fa a la detecció, ha assenyalat que la formació és fonamental, a més de tenir sempre present que aquesta realitat existeix i és propera. «Mai detectarem una cosa que no tenim en compte que pot passar; cal estar connectats amb la problemàtica», ha apuntat. Així mateix, ha destacat la importància d’escoltar els xiquets i tenir en compte que tenen la seua pròpia forma de comunicar-se, a vegades amb canvis de conducta o també amb metàfores.

Finalment, ha posat l’accent en la necessitat d’actuar davant una sospita d’abús perquè «moltes vegades no s’actua per desconeixement o por que les sospites no siguen reals, però les conseqüències de no actuar són molt més greus perquè els xiquets i xiquetes no tenen les mateixes eines que els adults per a defendre's», ha assenyalat. En aquest sentit, també ha incidit en la importància de la prevenció per a donar als xiquets i xiquetes eines per a protegir-se a través del seu apoderament i el respecte dels seus drets.